Sv: Rodeo = Djurplågeri
Först av all (och denna del är itne riktad till Dig Gisburn) vilken tråd kom först? Denna eller den andra där vi vilt diskuterat om huruvida rodeo är djurplågeri eller inte?
Sedan svar itll dig Gisburn.
Strapsen, som remmen runt djurens skap heter, är där för att skapa tryck på en nerv vilket i sin tur skapar bockningarna. Den är ofta hårt spänd. Det finns videobevis på hur trevligt de spänner dessa remmar.
Ang. hjälptyglar och att det skulle vara djurplågeri, jag håller fullt med dig, därför skapade jag för ngt år sedan (ett år tror jag det var) en tråd som diskuterade detta ämne. Här på buke. Sök på nått i stil med hjälptyglar eller stjälptyglar, skapad av mig. Så ja, ämnet har diskuterats.
Sedan, när det kommer till Varför rodeo är djurplågeri, kika på denna post som jag skapade i den förra tråden jag diskuterade om rodeo:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=736315&page=2
I den får ni väl förklarat olika orsaker till varför hästarna och övriga djur reagerar som dom gör och varför rodeo är dåligt för djuren.
Sedan anser jag att man ska kunna komma med bättre argument än "Du har aldrig varit på en rodeo så du vet inte" om man ska ge sig in i dessa diskutioner. (inte riktat till dig Gisburn). Och ska man nu hävda att något inte är sant, så ska man också kunna backa upp det och bara inte gömma sig bakom "jag vet bättre än dig för jag har varit på en riktigt rodeo" argumenten till döds ända...
Att ha sett det "på riktigt" innebär inte att man verkligen sett den sanna rodeon anda.
Man har sett vad rodeofolket vill visa, och vem vill visa upp misshandel och abuse av djur?
Det skulle ju inte ge pengar.
Den erfarenhet jag har av rodeo har bevisat för mig att man använder hästar som vill bocka och busa och som har ett sådant behov att uppfylla. Därmed inte sagt att jag tycker att det är mycket av en sport, eller att jag tycker om det jag har sett.
I Bullriding gör man ungefär likadant, man använder sig av tjurar som tycker om att bocka. Men jag har aldrig gillat iden att rida tjurar, eftersom de inte är framavlade till den sortens belastning. Det är ändå (oftast) stora karlar på 80-100 kilo som utövar bullriding, och utöver belastningen på tjurarnas kroppar har jag aldrig tyckt så värst bra om aktiviteter som stressar djur. (Jag kan till exempel inte titta på "Krokodiljägaren" när han fångar och håller fast vilda djur enbart för att visa upp dem för kameran - jag får nästan nervsammanbrott av ilska!)
Men jag håller med Kenneth så tillvida att man nog inte ska uttala sig innan man har sett det live. Remmen som nämns ovan är lite av klassisk betingning - hästarna har sedan de var unga lärt sig att remmen används när det är dags för show (i hästens ögon alltså bockande och hoppande) och den rodeo jag sett använde inte någon überhårt spänd rem. Det ska inte behövas, den behöver inte spännas hårdare än att den sitter.
Men det är väl likadant i alla grenar - vissa använder inspänningstyglar felaktigt för att de inte blir nöjda med resultatet när de använder dem så som det var tänkt, men jag har då aldrig sett någon tråd här om att det skulle vara djurplågeri! I min meing är det väl ändå värre att tvinga en häst att gå i en onaturlig böjning och nypa sig själv i bogen i en timme varje dag i ridhus, sju dagar i veckan, med två-tre timmars utevistelse i liten hage och aldrig få ridas ute i skog och mark eller gå med hästkompisar?
Återigen, innan nån går i taket, jag har inte sagt att jag tycker bra om rodeo, men jag menar att det finns värre saker en häst kan råka ut för, och jag har sett med egna ögon att det är en bra mycket större andel hästar som far illa i våra "omhändertagande" hem än det är ute i showbranchen.