Röda ögon!

C

cia-123

Såg att min pålle har blivit röd i ögonen....
Kan hästar drabbas av ögoninflammation, eller vad kan det vara?

Vad gör man isf åt det, finns receptfri salva att köpa, eller måste jag kontakta veterinären?

Kan inte påstå att ögonen rinner på henne, bara liiiite "klet" i ögonvrån(ej gult utan genomskinligt inte mer än normalt.

Någon som har haft liknande problem på sin häst, som kan tipsa mig?

Jätte tacksam för svar!

Sv: Röda ögon!

Jag hade nog provat att tvätta med vanligt kokt avsvalnat vatten till att börja med innan jag började med salva. Visst kan hästar oxå få ögoninflammation, känner du dig osäker kan du ju alltid ringa och rådfråga en vet om du känner att du inte vill avvakta, men som sagt jag hade provat med vatten.

Istället för vanligt vatten råder jag dig att tvätta med koksaltlösning. Mkt bättre för slemhinnorna :)

Du kan också prova att tvätta med te. Koka upp det som vanligt och låt sedan svalna.

Fråga mig inte hur det kan funka men fungerar gör det. Fick tipset av en inbiten gammal hästkarl. Har även hört att det fungerar på människor.

Nej jag tror inte det. Men jag brukar ta såna som inte har för starka lukter. Typ lipton yellow label eller vad den heter.

Min fick röda ögon när han stod i dagit stall. Han blev helt bra när jag bytte stall och det har inte kommit till baka :idea:

Det finns en salva receptfritt på apoteket om heter Noviform, den hjälper mot lättare inflammation. Är för människor men kan användas på hästar oxå.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har en valack på 13 år som är helt ny i stallet sedan en vecka tillbaka. Nya hagkompisar, ny stallmiljö och nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 156
Senast: Almii
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka