Röda kläder- vilket kön?

Sv: Röda kläder- vilket kön?

Jag brukar ofta ge just något rött plagg som bebispresent till nyfödda, och jag köper det ofta lite innan de föds. Ibland blir personalen lite förvirrad när de inte vet vilka presentsnören de ska använda. När jag förklarar blir det ofta gröna snören.

Rött är en roligare färg än mycket av den hopplösa bebisfärgskalan. Eller färgskalorna, eftersom det ju tydligen är viktigt att markera kön genom kläderna på bebisar.

När E var mindre och hade bruna/blå/gröna kläder frågade någon om det var en pojke, det gör väl inget att dom trodde det ?

ALltså eller hur. Det blir ju inte värre än " åh vilken söt liten pojke" och så får man säga "Tack, fast det är en tösabit"

Jag har gärna rött på Sam, och hade säkert kunnat tänka mig rosa också om det inte var puffärm och volang, glitter och my little ponytryck på allt som är rosa...

*kl*
Enligt de andra barnen på kompisens 5-årige sons dagis är rött en tjejfärg... Han kan inte ha sin älskade röda pippi-tröja, för då blir han retad för att ha tjejkläder, kom hem jätteledsen från dagis..
Förstår inte den där färghysterin..

Kl.
Tycker att rött är en unisexfärg.
Och ärligt så tycker jag inte att det är fel att ha rosa på pojkar heller.

lite ot, men idag var jag på affären med Molly och träffade en tant som tyckte att jag hade sååå söta tvillingpojkar.
Det var bara Molly i babyskyddet och hon hade en rosa "tjejjig" overall på sig.
Jag nickade bara vänligt, men fnissade på vägen ut och hade nästan lust att fråga om tant hade tagit lite för mycket av medicinerna imorse :D.

*kl*
Enligt de andra barnen på kompisens 5-årige sons dagis är rött en tjejfärg... Han kan inte ha sin älskade röda pippi-tröja, för då blir han retad för att ha tjejkläder, kom hem jätteledsen från dagis..

Men liten då :cry: Trist att barn så tidigt redan får lära sig vad som är "rätt och fel"

Till TS

Rött anser jag vara en unisexfärg, beror ju också på modellen och om det är några tryck på eller inte.

Jag höll på att bli knäpp när jag skulle köpa julklapp till min kompis bebis! Jag gillar själv inte rosa så jag ville inte köpa något rosa men det var stört omöjligt eftersom ALLT var rosa. Nej, nu ljög jag kanske lite, vissa saker hade en annan färg men då var det den där j_vla fula katten på istället.
Då konstaterade jag snabbt att om jag någonsin får en dotter så kommer hon antingen se ut som en kille eller vara naken och det är lite trist tycker jag...

Håller med extremt svårt att hitta kläder till tjejer i annan nyans än rosa, vitt, och "mesiga" färger.

Rött om man bara pratar färgen är för mig en neutral färg. Min tjej fick ha mycket rött när hon var liten för det var det som var lättast att få tag på som inte uppenbart var killkläder = lastbilar tryckt på osv.

Märkte även att när hon blev lite större så var det svårt att hitta praktiska kläder. Det är inte så bra för tjejer på tre år att springa omring i vita kjolar eller klänningar. :/ Men det beror lite på vilka affärer man går i. Men samtidigt tycker jag att "könsneutrala" kläder har en viss förmåga att bli tråkiga. tex de klassiskt randiga vit/röd/blå kläderna :/

Men oj, jag som tycker det finns hur mycket skojiga kläder som helst som inte är som du beskriver här i Götet..

Villervallabutikerna är ju underbara med sina klara färger exempelvis :D

2570718-rescaledpic-300x222.gif

2570717-rescaledpic-300x222.gif

Min son har en del röda kläder. Ofta randiga. Just nu i skrivande stund har han en röd/svart/grå/vit randig tröja på sig:laugh:

Har inte läst de andras svar men jag skulle inte förutsätta något kön om det är röda kläder.

rött är en neutral färg tycker jag!

vår son hade hängslebyxor i vanlig jeansfärg, röd body under och svarta strumpor. Dessutom har han rätt mkt hår och luggen var vid det tillfället rätt lång. När vi var hos doktorn så trodde dom han att var en flicka.... spelar inte mig nån roll men rätt intressant ändå. Om det sen var håret eller färgen på bodyn som gjorde det vet jag inte. Eller kanske det i kombination med varandra.

Vilket som - om det inte är en klänning, då skulle jag misstänka att det var en ficka (eller en pojke med extremt PK föräldrar ;) ). Ludvig har massa röda kläder, jag o framförallt sambon gillar starka färger på barn - hoppas Ludvig oxå gör det ;). Härom månaden shoppade grabbarna loss på Po P tillsammans medans jag jobbade-o kom hem med en massa rött ;)).

Dock har vi inga rosa kläder till honom- det känns ju ungefär som om sambon skulle klä sig i klänning eller jag i frack, tycker jag. För lite äldre killar finns det dock t ex rosa piketröjor som är jättefina, men för bäbisar är rosa "rena" tjejkläder tycker jag.

JAg hade gärna klätt en tjej i blått oxå :).

Ja visst är Villervalla fina!!! Jag tycker det finns gott om unisexkläder i ganska många butiker jag med.

Fast om Minna 86 skulle handla till sin kompis bäbis, och inte har barn själv, så är det ju ganska förståeligt att hon inte har koll på alla underbara barnaffärer som Villervalla, Po P o Lipfish, utan knallar in på t ec HM i stället. JAg hade NEVER EVER fattat att det fanns ås mycket barnkläder o barnprylar o att det faktiskt är stor skillnad på grejer o grejer innan vi fick Ludvig. HAde någon talat om för mig för två år sedan att jag skulle kunna lägga timmar vid datorn för att researcha bästa vinteroverallen hade jag aldrig någinsin trott dem ;):

Senast ändrad:

Det blir automatiskt en bebis. Varken tjej eller kille.

Så känner nog jag med, men sonen hade rätt ofta rött och vi fick ofta höra "lilla tjejen" och liknande.

En gång råkade han ha en röd stickad tröja och ett par röda mancheterbyxor.
Då var han garanterat tjej enligt omgivningen.:D

Precis som övriga haller jag med om att röd är en neutral färg.

Emilia har kläder i alla möjliga färger och mönster.
Hon har ett väldigt tjejigt utseende men vi har fatt höra flera ganger att hon är pojke när hon haft en del kläder men jag bryr mig inte.

Här i Österrike finns det jättetrakigt med barnkläder, allt är väldigt pluttinuttigt, som tur är har name it en del, sen köper jag i Sverige.

Vet att de har en hemsida där man kan handla direkt o där det finns en lista över återförsäljare, tror inte man får länka direkt härifrån dock :)

*kl*

När jag stod i ett provrum för någon vecka sedan tjuvlyssnade jag på samtalet som pågick i provrummet bredvid;

Mamma: Och kom ihåg nu att det är tuffa killar som har rosa kläder!
9-10-åring grabb: Ja! Jag bryr mig ändå inte om vad de säger.

Jag tror honom inte. Och jag tycker det är gräsligt att föräldrar måste peppa sina ungar för att de ska våga ha kläder på sig som de gillar. :crazy:

Rött tycker jag är neutralt. Själv har jag gärna rött till min son. Jag går dessutom och letar på tjejavdelningarna minst lika mycket som på killavdelningarna, det kommer sig väl i och för sig naturligt då det finns så mycket mer kläder där. Dessvärre är det ju alltid någon übertjejig detalj som gör att man hänger tillbaka den där fina bodyn med sött tryck eller strumpbyxorna som visar sig ha volang...

Åh tack, jag hittade den jag med. Här har jag bara hittat dem i speciella färger.

Sonen har också en del rött, håller med om att det är unisexfärg. Däremot har jag svårt att tycka att riktigt ljusrosa och ljusblått är unisex, jag har undvikit båda de färgerna och kommer undvika dem på nästa barn med.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Zacci
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 592
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka