Röda kläder- vilket kön?

Sv: Röda kläder- vilket kön?

Affärer ska det så, inte färger....

Rött är definitivt en unisexfärg i mina ögon, liksom i princip alla andra färger. Enda gångerna som mina "fördomar" säger mig vilket kön en bebis har är om de är klädda i babyrosa eller -blått. Framförallt babyrosa eftersom väldigt få föräldrar verkar använda det till sina söner, medan det omvända - babyblått till döttrar - verkar vara aningen vanligare.

[utsvävning] För min del får folk gärna skippa babyfärgerna totalt, då jag tycker alla blekfisfärger är ganska så tråkiga. [/utsvävning]

Självklart är rött lika mycket pojkfärg som flickfärg! Det har mer med modellen på kläderna (och trycken) att göra om det är tjej eller killkläder. Min son har massor av röda kläder. På plyschbyxorna från Lindex står det till och med på kvittot att de är köpta på tjejavdelningen om man köper tex de röda eller bruna. Men de är precis samma byxor som tex de grå som finns på killavdelningen.

Det blir en bebis i röda kläder, vare sig mer eller mindre.

Rött är för mig unisex.

Gillar klara färger till mitt barns kläder. Han har en del rosa också, men mest knallrosa. Oerhört snygg färg tycker jag, ser den inte som tjejig heller. Sedan gillar jag andra klara färger också. Babyrosa och babyblått tycker jag inte är snyggt, även om han har några par strumpor i de färgerna också.

svarar lite allmänt..

jag har inga barn, men jag förstår inte hysterin med att man ska ha unisex kläder på sina barn?jag var oerhört tjejig när jag var liten, allt skulle vara i rosa och lila.. syrran gillade blått och svart trots hon hade mkt lila när hon var liten.

jag gillar rosa och får jag en dotter kommer jag säkert pracka på henne massa rosa kläder:p

dom flesta killkompisar jag har idag, tycker inte om rosa, men detta inte för det är en "tjejfärg" utan för de helt enkelt inte gillar den( dock gillar en hel del lila, är inte det en tjejfärg?) Det känns lite som en tävling, vem kan få sitt barn se så könsneutral ut som möjligt?

Den dagen jag får barn kommer jag gladeligen att klä honom i rosa eller henne i blått, vad det nu blir, delvis för att det är så härligt att se folks reaktioner när de bedömer kön utfriån kläderna och det visar sig att de har fel, men även för att det spelar väl absolut ingen som helst roll vad bäbisen har för färg på kläderna det enda som spelar roll är ju klädernas funktion. Det är en bäbis, vad det är för kön på en bäbis är väl totalt irrelevant.

Och hur blev du så tjejig då, föddes du i en rosa/lila topp :p

Det är ju det som är kärnan i diskussionen inte att man ska pracka på sin bebis unisexkläder bara för att...

Dvs om du nu gillar rosa så mycket så varför inte ha rosa om du får en pojke liksom :)

Senast ändrad:

men jag hade inte bara tjejiga kläder när jag var liten. men det värsta jag visste var byxor. Jag gillade helt enkelt kläningar och kjolar.. syrran var tvärtom, hon ville ha byxor och hatade klänningar.. hur kommer det sig när vi båda hade liknande kläder?

Ja ni lever väl inte helt ensamma i skogen utan vare sig grannar, kompisar och TV :D ?

Barn påverkas av det mesta :)

Alltså jag diskuterar inte sköna/bekväma kläder utan färger..

Det känns lite som en tävling, vem kan få sitt barn se så könsneutral ut som möjligt?

Jo, tar man sig en titt på närmaste öppna förskola eller småbarnsavdelning på dagis så är det verkligen exakt det intrycket man får. :eek: Ofattbart att alla barn är så könsneutralt klädda, med tanke på hur barnkläderna ser ut i butikerna. Visst är det fascinerande att utbudet och de kläder barn faktiskt har på sig inte har någon som helst koppling! :confused:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Zacci
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 592
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka