Röda halsmandlar

Ishtar

Trådstartare
Har ni haft det hos era hundar? Vad har det berott på och hur har ni behandlat? Jag fick tag på en ficklampa idag och hjälp med att titta ned i halsen på min hund och de såg röda ut (jag jämförde min andra hund) men inte svullna.

Jag har märkt att han varit irriterad av halsen, han har fått kväljningar och "kräkts" upp luft bara - ingenting. Han har inte direkt hostat utan mer som att han vill få bort nåt ur halsen, harklat sig kan man säga. Jag ska ringa en vet. och prata vidare såklart men det är alltid intressant att höra med andra hundägare också, ifall någon här har någon erfarenhet.

Efter lite googling har jag läst om tonsillit, kan ju vara det. Jag har bytt foder för inte så länge sen för att hans päls är glanslös... hmmm.

"tonsillit, d v s inflammation i halsmandlarna, den märks oftast när hunden börjar matvägra, kanske pälsen ser glanslös ut och den är allmänt hängig. Man ser ofta att halsmandlarna är inflammerade om man trycker ner tungan och lyser med en ficklampa i svaljet, då ser halsmandlarna ut som två röda hallonbåtar! En antibiotikakur tar bort inflammationen men den har en tendens att komma tillbaka så oftast är en mindre operation där halsmandlarna tas bort enda boten"

Mvh Ishtar
 
Senast ändrad:
Sv: Röda halsmandlar

:smirk:
Har ni haft det hos era hundar? Vad har det berott på och hur har ni behandlat? Jag fick tag på en ficklampa idag och hjälp med att titta ned i halsen på min hund och de såg röda ut (jag jämförde min andra hund) men inte svullna.

Jag har märkt att han varit irriterad av halsen, han har fått kväljningar och "kräkts" upp luft bara - ingenting. Han har inte direkt hostat utan mer som att han vill få bort nåt ur halsen, harklat sig kan man säga. Jag ska ringa en vet. och prata vidare såklart men det är alltid intressant att höra med andra hundägare också, ifall någon här har någon erfarenhet.

Efter lite googling har jag läst om tonsillit, kan ju vara det. Jag har bytt foder för inte så länge sen för att hans päls är glanslös... hmmm.

"tonsillit, d v s inflammation i halsmandlarna, den märks oftast när hunden börjar matvägra, kanske pälsen ser glanslös ut och den är allmänt hängig. Man ser ofta att halsmandlarna är inflammerade om man trycker ner tungan och lyser med en ficklampa i svaljet, då ser halsmandlarna ut som två röda hallonbåtar! En antibiotikakur tar bort inflammationen men den har en tendens att komma tillbaka så oftast är en mindre operation där halsmandlarna tas bort enda boten"

Mvh Ishtar

Det kan bero på förkylning eller virus. Samma som människor får ont i halsen kan hundar få det. Man kan prova med att ge dem vaniljglass som lindrar smärtan lite för dte kylder ner halsen. Men om dte är mycket rött så brukar man oftast behandla det med antibiotika så jag tycker du ska ta kontakt med en veterinär och höra vad dem säger. Min hund hade mycket problem med sin hals och gick på någr aantibiotika kurer efter varandra. Tillslut fick dem bränna bort hans mandlar för det hela tiden uppstod inflammationer i dem som spred sig till andra ställen. Nu är han mycket bättre och har varit frisk. Lycka till
 
Sv: Röda halsmandlar

Min lilla vovva fick akut tonsillit för två månader sen. Visade sig med att hon fnös mycket och var hängis samt att hon harklade sig.

Veterinären sa nåt med att om halsmandlarna kanppt syntes när de var friska, nästa steg var att de låg som en band och till sist som "kuddar".

Hon fick iaf 10 dagar på antibiotika och blev helt okej..
 
Sv: Röda halsmandlar

Om man ser att tonsillerna är svullna och hunden har problem brukar man behandla.
Min mammas tik har perioder, typ en kväll, när hon harklar och harklar och springer ut och käkar gräs som en tok, efter det är hon helt normal nästa dag.. skumt..
Jag har kollat henne i halsen men det ser inte så farligt ut, hon lyckas alltid att få sina "anfall" när jag inte är hemma.

Tonsillerna syns mkt riktigt inte alls om de är normala, de ligger hos hundar i en liten ficka och om de blir svullna vänder sig fickan liksom "ut och in".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Sol
·
Hundhälsa Nikka (jaktlabbetik på 3 år) fick i augusti en halsinfektion som diagnostiserades genom att de gick ner i halsen och kikade under...
Svar
12
· Visningar
3 675
Senast: Lona
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 128
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp