Röd rosett

modzan

Trådstartare
Jag ska iväg på min och hästens första hopptävling nästa helg och nu undrar jag om ni tycker att jag ska ha en röd rosett i svansen på henne.
Hon har aldrig sparkat men surar till lite om nån kommer för nära.
Själv tkr jag att jag borde ha det men andra säger att jag inte behöver det då hon aldrig sparkat.

Vad tycker ni?

Sv: Röd rosett

jag skulle nog ha det om jag inte kunde "garantera" att hästen INTE slår. Om hon visar att hon ogillar närgångna hästar på hemmaplan kanske man kan tro att hon kommer vara än mer misstänksam på tävling, med främmande hästar runt sig.

jag tycker klart att du kan ha det! Det har ju ingen som hellst inverkan på hästen om den har det eller inte så varför inte.. jag brukar ha det på mitt ungsto ... hon har heller aldrig sparkat men OM hon ngn gång skulle göra det och skadar en annan häst och dom vill att du ska betala (eller likn) så kan man ju säja att de va deras eget fel efter som att din häst hade röd rosett och att dom red förnära = skylla sig själva... dessutom så rider inte andra ryttare i vägen/in i rumpan på en när man har röd rosett, dem får lite mer respekt för en... lite lummigt men JA! tycker att du ska ha det!

Jag tkr du ska ha det för då får man oftast mer respekt från hänsynslösa ryttare, de flesta rider inte in i en häst som de tror sparkas! Det kanske låter dumt men det är faktiskt så, folk har absolut noll respekt ibland... en gång så ställde sig en ryttare mitt bakom hindret jag hoppade trots att jag högt o tydligt ropat "hoppning oxer". Hon flyttade inte på sig förrän i landningen men då var det försent... jag fick börja bromsa hästen mitt i luften, vilket gjorde att jag störde henne i språnget så hon fick anstränga sig för att inte krashlanda mitt i hindret, och vi fick in en tvärnit mitt i sista sekund o hamnade i den andra hästens rumpa (ca en m bakom hindret)! HON blev skitsur, men vaddå, man gör ju inte halt framför ett hinder någon är på väg att hoppa! Kanske inte hade hjälpt med röd rosett just DÅ, men det är faktiskt bra att ha...

jag tycker du ska ha det. Det är ju bättre att varna folk även fast det aldrig har hänt innan :)

Zandrizzz skrev:
Jag tkr du ska ha det för då får man oftast mer respekt från hänsynslösa ryttare, de flesta rider inte in i en häst som de tror sparkas! Det kanske låter dumt men det är faktiskt så, folk har absolut noll respekt ibland... en gång så ställde sig en ryttare mitt bakom hindret jag hoppade trots att jag högt o tydligt ropat "hoppning oxer". Hon flyttade inte på sig förrän i landningen men då var det försent... jag fick börja bromsa hästen mitt i luften, vilket gjorde att jag störde henne i språnget så hon fick anstränga sig för att inte krashlanda mitt i hindret, och vi fick in en tvärnit mitt i sista sekund o hamnade i den andra hästens rumpa (ca en m bakom hindret)! HON blev skitsur, men vaddå, man gör ju inte halt framför ett hinder någon är på väg att hoppa! Kanske inte hade hjälpt med röd rosett just DÅ, men det är faktiskt bra att ha...

vilken störig en :mad:

Jag håller med de andra.
Det finns idioter på tävlingarna, som rider rakt in i din hästs rumpa i full galopp. Såna som tränger sig förbi när de ska rida om...

Jag har varit med om detta flera flera ggr.
Det var en idiot som galopperade runt, runt, runt på framridningsbanan. Jag red kanske en halvmeter från staketet, men idioten trängde sig förbi i galopp mellan mig och staketet!
Min häst var som tur var en mkt snäll häst, så hon studsade iväg in mot mitten, men sparkade inte.

Idioten gjorde samma sak upp i rumpan på en annan, mer stressad häst, och idiotryttarens häst fick en spark på knät och kunde inte tävla. Idiotryttaren påstod att det var den andra ryttarens fel, för att hon inte hade röd rosett på sin häst.
Den hästen sparkades ALDRIG i vanliga fall, men blev stressad på tävlingna, och gillade inte när hon kom galopperande in i rumpan på den (vilket jag väl kan förstå)

Så för säkrhets skull, ta på röd rosett. Äcen om det inte behövs tkr jag :p

det är alltid säkrast att ha röd rosett i svansen om hästen kanske sparkar. jag tkr du ska ha röd rosett i svansen!

Lycka till på tävlingen! :rofl:

jag skulle ha det om jaginte var säker på att min häst verkligen inte slår, det e inte så roligt om man har en häst som sparkar och du inte bryr sig om att ha en rödrosett i svansen, själv så skulle jag valt att ha ett litet rött band bara, det ska vara diskret, men endå synas, lagom helt enkelt :D

Har varit med om samma sak på en nationell tävling för nått år sen och då tror man ju att alla ryttarna har nått vett i skallen, men nejnej. Oj vad jag var nära på att dra ner henne från sin häst och skälla ut henne! :mad:

Nu har jag varit iväg och tävlat och det blev en liten röd rosett och hon surade inte en enda gång

Det gick ganska bra. eller jag ramlade av på sista hindret men fram till det gick hon jättefint så jag är nöjd ändå!

Vad kul. Inte att du trillade av då :p , men att resten gick bra. :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 426
Senast: Brynja
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 279
Senast: Murray
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 067
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar