Röd rosett i svansen på tävling. .

T

Trixie

Jag är så fruktansvärt irriterad på dessa alla ryttare som på sin häst sätter en röd rosett i svansen för att man inte vill att man skall rida i närrheten, trots att hästen inte ens viftar på öra eller sparkar när det kommer en häst för nära. Jag blir så upprörd på detta, Jag har en häst som är totalt livrädd och sparkar mot andra hästar som kommer i ens närrhet. framförallt gäller det mötande hästar när han känner sig trängd, men dom rider även i rumpan på en trots att man har en röd rosett i svansen, Vems är ansvaren om det händer någonting? Jag upplever att de flesta ryttare har tappat respekten mer och mer för en häst med röd rosett i svansen. i en klass jag red så på framhoppningen var det 6 utav 7!!! som hade röd rosett i svansen. Nu hände det ingenting för jag försökte hålla mig undan, MEN vems är ansvaret om det händer någonting?! Jag vill få klarhet i detta! jag är trött på alla som missbrukar RÖD ROSETT I SVANSEN!
Tacksam för många svar!

Sv: Röd rosett i svansen på tävling. .

röd rosett eller inte, jag tycker man ska hålla avstånd till varandra och respektera varandra oavsett.

Blir tokig på folk som nästan rider in i en hela tiden.

Var på ponny tävling en gång o tävlade ungponny, hon som ägde gården som tävlingen hölls på (tjej i 30 årsåldern) tyckte att hon ägde framridningen o red i vägen för mig o höll på o krocka med mig hela tiden, j***a kärring:mad:

Hemskt med de som tror att de kan rida in precis framför en och tränga sig och hålla på när deras häst har röd rosett i svansen. Det brys på vilken situationen är, tränger man sig förre så får man räkna med att får skäll av andra. Men annars håller jag mig långt borta från hästar som har röd rosett i svansen, och de andra också då min häst kastar sig åt sidan om någon kommer mot honom i galopp.

Mitt ena sto kan slå efter hindren om hon tycker att hon får ta i eller om hon slår i ("Vem fasen är det som håller på och slår mig på benen när jag hoppar?!"). Henne har jag rosett på ibland eftersom det kan komma någon ridandes bakom, ofta tar hon 2-3 galoppsprång innan hon kickar.

röd rosett eller inte, jag tycker man ska hålla avstånd till varandra och respektera varandra oavsett.

Blir tokig på folk som nästan rider in i en hela tiden.:
Precis. Man undrar ju vad folk har för hästvana/hästvett när dom går förbi 1 cm från andra hästars bakdel och/eller styr in i häcken på andra ekipage.
Min unghäst kickar ibland om någon kommer för fort bakifrån liksom och jag hade rödrosett ett tag på både träningar och tävlingar, men folk styrde in i baken på honom endå :grin: och sedan fick jag skit av ryttaren som styrde in i baken på min häst att den kickade :confused:
Puckon

Jag tror att många inte har en aning om vad den röda rosetten betyder, utan att det bara är pyntat och fint i svansen. :mad: Jag brukar vara funktionär på just framhoppningar och får i regel ha en kort föreläsning om ridhusregler varje gång, det är lite frustrerande.

Blir tokig på folk som nästan rider in i en hela tiden.

Håller helt och hållet med. Min häst gör ingenting om folk håller normalt avstånd. Men kommer någon för nära och bara rider upp i baken kan ett bakben eller två åka ut. Jag använder därför röd rosett som en extra säkerhet. det är inte alltid hon sparkar, men ifall hon gör det vill jag iaf ha varnat folk om att hon KAN sparka. Tycker folk blir mer och mer hänsynslösa på tävlingar och framhoppningar i synnerhet. De rider som blådårar och måste fram till varje pris. Ofta hjälper det ju inte till att folk på framhoppningen skrittar PÅ spåret, parkerar innan eller efter hinder osv.

Tycker även fotfolket många ggr beter sig som att de inte har något hästvett överhuvudtaget. Går direkt bakom okända hästar utan minsta tanke på att de kan sparka. Det är ytterligare en anledning till att jag måste ha röd rosett på pållen, för hon kan även kicka mot människor som kommer för nära baken.

Jag tycker det är mer irriterande med de som inte respekterar att man har rosett.
Min häst sparkar både fram och bak och har lagt sig till med den fina lilla vanan att attackera hästar som kommer framifrån om han tycker att de kommer för nära.
Sen är det störande med folk som ska gå precis bakom eller stå jättenära. Min häst har sparkat människor förut, men ändå när man ber dem flytta sig blir de sura :/

Jag är snarare irriterad på alla som inte fattar att en röd rosett betyder att man INTE rider för nära den hästen. Eller går bakom den.
Jag har en röd rosett på min, för hon kan sparka, jag är noga med att inte rida in framför folk, eller rida för nära andra. Om de rider för nära och min polla sparkar, ja då har jag iaf varnat dem redan.
Vissa gånger kan hästar komma upp precis bakom utan att det händer ngt, men andra så kickar hon direkt.

Fast bara för att hästen inte rörde på ett öra just vi det tillfället behöver inte betyda att den inte kan sparka.

Jag har en rödhårig tant som kan vara sparkig men även hur lugn som helst. Detta beror mkt. på vilken typ av hästar som är på framhoppningen, hon sparkar som mest mot skimmlar och skäckar men ibland sparkar hon inte alls.
Är ju svårt att veta om hon tänker vara sparkig eller inte den dagen...

Unghästen tycker att det är läskigt att mötas vissa dagar medans man kan rida i princip på varandra nästa dag utan att hon rör på ett öra, ibland tycker hon att det är läskigt om någon rider upp bakom ibland kan hästen bakom lägga huvudet på rumpan utan att hon reagerar. Ska jag veta när hon tycker det är läskigt med sådant just den dagen innan jag gör iordning?

Värre med de som inte respekterar röd rosett isåfall!

För mig är det obegripligt att man inte håller avstånden till alla hästar. Hästarna känner inte varandra och varför ska man upp i varandras rumpor och rida? Vet att det kan vara trångt på framridningen ibland men då är det snarare det som är problemet.

Nu har jag inga hästar för tillfället men har alltid haft tills för knappt ett år sedan. Två av mina hästar kunde vara opålitliga med bakbenen när andra hästar kom för nära. Ibland brydde dem sig inte alls men andra gånger så kom det utan varning ett ben som flög ut. Då chansar i alla fall inte jag utan har rosett i svansen så vet folk att de inte är helt pålitliga.

Kände också många gånger att många struntar i rosetten, men tror inte att det är för att "för många har det".

Jag irriterar mig i stället på de allt för många ryttare som rider så hänsynslöst att man känner man behöver en röd rosett för att inte ens ej sparkande häst ska fara illa eller göra sig illa! Om det inte fanns hänsynslösa idioter på en framhoppning så skulle ej sparkande hästars ryttare inte komma på tanken att sätta i en röd rosett!

Jag funderar ofta på att börja använda röd rosett. Just för att få framhoppningen NÅGOT mindra farlig för mig och min häst...

Fast det är ju just det jag menar, att folk använder rosett i svansen för "sin egen säkerhet" nu låter det kanske lite dumt, men när man är på en framhoppning och 90% har röd rosett isvansen, då kan man ju inte ens trava/galoppera utan vara i farozonen... jag har en häst som både slänger sig och sparkar som sagt, men trots detta så rider folk upp i arslet på en. RESPEKTERA RÖD ROSETT I SVANSEN!

Det är inget jag tänkt på, men det finns många andra saker som jag stör mig på på framridningar. Min pålle är lite speciell, han blir inte sur om man kommer för nära, utan stannar. Typ ; "Går det för långsamt? Men gå om då, mig för det ingenting". Sen på alla framridningar jag är på skrittar minst 4 stycken på spåret, vart man än rider så man måste man så småningom väja undan, dom placerar antagligen ut sig strategiskt för att irritera såna som mig
:cool: Gud vad jag känner mig klagig x)

Då är jag lika gnällig :angel:
Jag blir vansinnig när folk skrittar på spåret eller än värre bara står där och pratar med någon.
Folk som inte håller till höger eller när dom rider i bredd så att man hamnar mitt emellan två mötande hästar :eek:

Då blir jag ett monster. Jag håller på min rätt och rider på. Då fattar dom ganska fort :devil:, att bara säga till hjälper nästan aldrig.

Hade röd rosett i svansen på honom när han var unghäst för att han bockade ganska rejält och om någon var för nära så kunde dom få sig en rejäl smäll.
Nu är han lugnare och jag tycker att folk får skylla sig själv om dom rider för nära.

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt hur du kan säga att folk använder röd rosett utan att behöva det. Hur vet du det??? Du vet väl inte hur andras hästar är hela tiden, de kanske inte sparkade de 10 minuterna du var där men de kanske gjorde när du vände ryggen till eller gick därifrån.

Min häst sparkas oftast inte. Men han har gjort det både en och två gånger. Han är en väldigt snäll häst men han tycker det är jätte läskigt att möta andra hästar som kommer i full galopp mot honom om de rider för nära. Då kastar han sig handlöst. Håller de normala avstånd är det inga problem. Men det kan man tyvärr inte lita på. Jag har gjort ett stort hål i sargen i ett ridhus på en framridning då jag blev trängd mellan väggen och en mötande ryttare i galopp. Hästen skallade mig så jag fick näsblod och kasade sig in mot väggen så brädorna flög omkring. Hon red så nära mig att våra stigbyglar slog i hop, hon bara red vidare....Hästen har efter detta ännu svårare att möta andra.

Jag sätter röd rosett i svansen på min. Inte för att han sparkar mot allt han ser hela tiden utan för att han faktiskt kan och har sparkat. Samt för att försöka undvika olyckor i allmänhet då han som sagt behöver lite utrymme.

Jag tycker snarare man behöver vara mer rädd och upprörd för fenomenet att folk rider som idioter och inte respekterar varandra! Något man borde lägga större vikt vid när man tar grönt kort.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Min häst är en riktig lätt i baken på framhoppningar. Är det en häst som rider nära, trots röd rosett i svans, sparkar hon. Och hon...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 242
Senast: KrullTroll
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 027
Senast: Mickizz
·
Ridning Nu har jag efter x antal gånger på träning börjat få nog, jag rider en liten welsh cob på 154 cm. Han är en känslig individ som lätt...
Svar
19
· Visningar
3 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka