Röd på hovväggen?

D

Dressyrfantasten

Kanske amatörfråga, men ändå.

Om hästen (med vita hovar) har röda/lila (blod?) fläckar på hovväggen, vad är det då?:confused:

Sv: Röd på hovväggen?

Har hästen alltid varit lila/röd??

Min tanke är att hästen har fått ett slag, så det bildats en blödning, ett blåmärke alltså.
En hov kan ju liknas en människo-nagel, den blir ju blå vid slag eller om den kläms.

Eller, iom att hästen har vita hovar, och iom att hoven är levande, och blöder som du kanske vet om den skadar sig, eller om man verkar för hårt, så kan det va ett blodkärl som syns.
Men jag tror mer på min första teori.

blå lila kan den bli för att den har fått blåmärke. Detta kan vara tecken på att hoven har fel form och att brytningspunkten på hoven blir fel. Att hoven blir överbelsatad på ett visst ställe..

Min ena häst hade det innan jag skodde av honom, jag kunde märka att han var lite småsnubblig, men det försvann när det kom ut en ny hov med rätt form.

ömmar? Annars brukar det försvinna efter ett par veckor när hoven växer, kan ta ett tag

Min valack hade en del blåmärken periodvis hovis sa att det försvinner, ibland leker de ju mkt ute och snubblar på det ena och det andra, och ibland sig själv med ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 563
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 059
Senast: Puffindog
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur