Röd fästing?

Rosenblad

Trådstartare
Idag upptäckte jag något som såg ut som en orangeröd fästing, som hade bitit sig fast vid medryttarhästens bringa. Den satt som berget i huden och hade fått det att svullna upp kring den. Slet med att få loss den och jag tror att jag fick med alla ben och delar. Såg jätteläskig ut!

Vad kan det vara för någonting?

det är en fästing som har sugit i sig blod helt enkelt.
myggor får ju också röda bakdelar när de sugit i sig blod, även bitflugor.

Fästingen har ju 3 stadier larv - nymf - fästing. Det var kanske en blodfylld nymf. De är gulbruna i färgen. Blir rätt stora med blod även om de är pyttesmå från början. Vuxna fästingens blodfyllda bakkropp blir ljusgrå, inte röd.

Dom ser ut så när dom inte suttit så länge,,ju mer de suger blod desto gråare blir dom,och större...Usch,Otäcka hemska djur :crazy:Jag ger mina hästar vitlök,så slipper man de små rackarna. :banana:

Jaha okej, men när jag väl krossade den mot ett papper rann massa blod ut men dess 'kroppskal' var fortfarande orangeröd. Det kan mycket väl vara en nymf, den var inte särskilt stor ungefär som de är när de bara suttit några dagar.

Såna har jag oxå sett och blivit fundersam. Och så brukar de vara stenhårda i kroppen och mer runda än vanligt.
Som en hård liten orange-röd kula.. :confused:

Jäkla kreatur!! :devil:

De är extra svåra att dra loss också!
Huu, den värsta fästing jag har sett var dock en grå, den hade nog suttit på katten som är en perser så vi hade inte sett den. Den kröp på köksbordet och var stor som en ärta :eek: *ryser*

det finns svarta fästingar och orangeröda fästingar. Vet inte om det är honor och hanar eller olika "raser" eller stadier. De svarta verkar iaf vara vanligast.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar