rockardinköp och equilex standardsele

D

daysi

Nu har jag fått napp om en rockard som verkar hyfsad. Den är hemmagjord av en sadelmakare som kör hästar och som kört in en del hästar med den. Han verkade kunna en hel del, han skulle även skicka med svängel så att jag kunde sätta dit den sedan (han pratade om hur bra svängel var, att de drar mkt bättre med en sådan - då får man ju lite förtroende för honom, låter ju som en Bukeperson, hehe).
Rockarden har inte använts så mycket, den är som sagt hemmagjord, byggd på en bromsad bilaxel. Bra skick, öglor på skaklarna och allt (inte som den andra jag ev skulle ha, som var helt ren på skaklarna). Den är avvägd, sa han, så att man inte har mer än några kilo i händerna när man lyfter den i selhöjd (det låter ju bra).
Jag ska inte vara så kräsen för min komforts del, tex detta med hög sits och stötdämpning etc (det kanske den har, jag vet inte det förrän imorgon). Detta blir en "förstarockard".

Nu återstår detta med sele. Har förstått (tack gode Gud för Bukefalos körningsforum) att bröstsele i "en del", den så kallade skitselen, inte är att rekommendera.
Jag ska bara köra någon gång per vecka/varannan vecka kanske, då kortare turer i skritt. Tävlingsplaner har jag inte, och jag kommer inte vilja tävla heller av en massa olika anledningar (hästen vägrar åka transport, jag gillar inte tävlingar, hästen är gammal etc etc).
Jag vill ändå skapa bra förutsättningar för pållan utan att köpa en sele för 10 000. Jag vet inte ens om vi kommer tycka det är skoj någon av oss.

Nu har jag iallafall sett Equliex standardsele (den för 3700). Den verkar ju bra för fritidskörning, däckeln och bröstan sitter ej ihop, den är utrustad med draglinor, huvudlag, tömmar och baksele.

Vad tror ni om detta för mig och pållan?
Pålla är inkörd sedan tidigare, jag kan inte mycket och ska givetvis ta hjälp när vi "börjar om" med inkörningen och körningen. Och som sagt, det blir fritidskörning och inte så ofta.

Sv: rockardinköp och equilex standardsele

Jag har precis köpt en sådan sele (kan läsas i en annan tråd) fast till mina shetlänningar. Har inte använt den än, bara provat den men den passade kanon. Mjukt och fint läder.

Huvudlaget kan jag tyvärr inte använda eftersom han inte kan ha skygglappar och tömmarna var lite grova men i övrigt är jag kanonnöjd!

Det låter bra att lädret är mjukt och fint!
Hur lång leveranstid hade de? Stod 7 - 14 dagar, hoppas det gäller! (otålig att börja tömköra).
Blir nog den iallafall.

Har lite ångest, då jag även blivit erbjuden rockard+travsele av 2 olika personer, som verkar vettiga. Ska kolla på både rockarden som sadelmakaren har samt travsele och rockard imorgon...

Tur att jag läst på Bukeforumet nu innan jag handlar. Har suttit säkert 25 timmar och surfat och sökt på gamla trådar...
Tur att jag ska ta hjälp av en kunnig när det kommer till körandet! :o

Hej!

Jag vet inte så mycket om equliex men jag tror det är en bra och prisvärd sele! Har ju inte kännt och sett i verkligheten så därför jag ska inte säga så mycket.

Men om den är bra så märks ju det när du säljer den sen! Värdet kanske sjunker lite men du får ändå mer för en sådan sele i dag än om du skulle sälja en "siktsele".
Ja jo sen finns det lätt lurade människor, men jag skulle då inte kunna lura på någon något om jag vet hur illa det kan gå! Speciellt inte när det är hästen som blir lidande!

Mvh Lisa

Nackdelen med travsele är att det säkert blir dyrare i längden. Du måste ju köpa draglinor 50-400 kr,
baksele 370-1000 kr,
bredbrösta 400-600 kr

och travselar har smal o tunn ej viktbärande däckel. Måste du surra remmar så tar det dessutom rätt lång tid att få på och av (tänk på säkerheten).

Jag skulle satsat på en equilex, då får du ett snyggt kit som är gjort för att att dra med.

Gärna bild sen om du kan, vill gärna se equilexen på en riktigt häst :)

/jenny

Igår köpte jag en rockard, och beställde en Equilexsele!!! Den skulle skickas omgående, fanns i lager, så jag hoppas jag får den snart, så kan vi ut och börja tömköra!!!!

Ska försöka ta bilder sedan, sedan återstår att se om jag kan lägga upp dem, haha!!!

Jag tror detta blir jättebra - med hjälp avseende körningen från kunnigt folk, förstås!!!

Tyvärr fick hästen lymfangit av sparksår igår :( men hon ska ju röra på sig mycket då, så det hindrar inte tömkörning!!!

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 920
Senast: kolblakkur
·
Körning Med risk för att starta ytterligare en tråd i samma ämne. Har suttit och läst här och på olika hemsidor nu.. och är ju alltid så att...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama