Rockard eller 4-hjulsvagn?

Sv: Rockard eller 4-hjulsvagn?

Jag tycker fyrhjulsvagn, ingen vikt när den väl rullar, bra dragläge, du kan ta med vänner o bekanta.

rockard är lätt att ta med sig i transporten, lyftbar. billigare i drigt och inköp. men om jag ska jämföra för hästens bästa måste mitt val bli en 4 hjulsvagn.

/jenny

Fraggel_Tess skrev:
Vilket är bäst? Vilket sliter minst på hästen?

Står i valet och kvalet nu!

Köper du en standard rockard så är den viktanpassad så att det inte blir tryck någonstans på hästen, köper du ett hemmabygge kan man inte vara säker....en rockard sliter inte på hästen, fyrhjuling har jag ingen erfarenhet av.

Hej!

Hur och vad som "sliter på hästen" kan man ju ha mkt delade meningar om!!
Klart att en tung fyrhjulig vagn "sliter" mer att en lätt tvåhjulig kärra.
Men en tung tvåhjuling "sliter" mkt mer än en lätt furhjulig vagn.
Det finns så mycket som spelar in!
Om du har en bröstsele kanske en tvåhjulig passar bättre? Om du har loksele kanske en vagn passar bättre? Om svängeln sitter högt passar bröstselen bra annars kan man kanske flytta ner den så att lokselen passar bättre till.

I mitt fall t.ex har jag en mkt tung rockard, (en millitär kanon vagn) för häst. Den är stötig, gungig (anv. draglinor+svängel) och "framtung"! Vilken fyrhjulig vagn som helst är bekvämare!
till shettisen har jag lätt fyrhjulig vagn och den trivs jag så otroligt med! Fast jag gick mot "strömmen", dom flesta menade ju att jag enklast skulle fixa en rockard/tvåhjuligt, men nej jag ville ju ha en fyrhjulig och så blev det, vilket jag är mkt glad över! Shettisen håller säkert med mig, för med en liten loksele, draglinor+svängel går det lätt att dra!! Och en travtur är inga problem!

Det är bäst du känner efter själv, du kommer inte att bli nöjd om du väljer nått p.g.a. att någon sagt att "den där är rätt för dig"! Men det är bra att du frågar, det dyker upp många meningar om vad som passar bäst!

M. v. h. Lisa

Aldrig mer rockard! :D Har äntligen fått tag i en Roslagsvagn som jag är supernöjd med.

Även om du väljer en rockard kan du ju välja en med svängel så du kan ha draglinor - sliter mindre på hästen och mjukare körning. :)

Vad är det för slags vagn? Jag trodde Anders bara gör rockarder, och dom är HELT suveräna! Skulle inte vilja vara utan min en enda dag.

hanna_shetland skrev:
Aldrig mer rockard! :D Har äntligen fått tag i en Roslagsvagn som jag är supernöjd med.

Även om du väljer en rockard kan du ju välja en med svängel så du kan ha draglinor - sliter mindre på hästen och mjukare körning. :)

Roslagsvagnen kallar jag absolut för en rockard! :smirk:

Jag har en högbyggd rockard som jag är jättenöjd med. Den är väl avvägd,lättrullad, har fjädring,svängel och ståplatta baktill vilket gör att jag tycker den känns väldigt stabil. Jag har skacklarna löst liggande i skackelremmarna och håller allt på plats med draglinor och baksele. Tycker det funkar bra då det inte blir så stummt.

jag är stark!

Klart man kan lyfta sin rockard. har en hudik.
Ibland behöver man ju hjälpa hästen över stock o sten o diverse grejer. Eller rakställa den efter nån händelse.
Fast rockarder är ju så olika. och människor är oliak starka :)

Men jag trodde du menade att den är lätt att lyfta på transporten...visserligen "lättare" än en fyrhjuling :crazy: , men en rockard lyfter man inte på trp så lätt(nu menar jag att hänga på den bak)

Jag har båda delarna, men skulle helst vilja ha en fin gammal gigg.
Jag tror att det kan vara bra för hästen att byta vagn ibland, dom belastar säkert lite olika.
Mest använder jag rockarden, den är så lätt att vända med, men jag sitter bekvämare i min gamla skånska åkvagn. Nu har jag ju inte frågat vad hästen tycker förstås.
Om jag hade en gigg så skulle jag få båda delarna i samma vagn, och så skulle jag se vägen framför mig. I rockarden ser jag bara en stor häst-rumpa.
Jag har letat länge efter en gigg som passar en ardenner, men har inte hittat någon.

En mkt bra rockard som är avvägd och rätt höjd på kuskbocken. Frågan är vad man ska kalla alla dessa låga vagnar med moppehjul om man kallar Roslagsvagnen för Rockard. Vad ska vi döpa om dem till??? :D

Enligt mig så är alla tvåhjuliga vagnar med luftgummihjul avsedda för minst två personer rockarder. Ett samlingsnamn för den typen av vagnar alltså. Sedan finns det givetvis stora variationer inom denna ram. Men det är faktiskt inte BARA just Roslagsvagnen som är väl avvägd, har hög kuskbock, svängel och bakselefästen t.ex. För mig är den ändå en ROCKARD, även om namnet förstås underlättar för att man ska veta vilken TYP av rockard det är, hur den ser ut o.s.v. ;)

Vilken tur att mina GIGGAR inte har luftgummihul längre ;) Då hade de gått under Rockard också.............
Vi får kalla dem Rockard och kalla Roslagsvagn för Roslagsvagn så man vet skillnaden när man skriver om dem. Vet att Tidaholmsvagnar har en rockard som är ordentligt uppbyggd och fjädrad med svängel och allt.

Nej precis, det var därför jag skrev att en rockard har luftgummihjul... :rofl:

Vi bygger en del vagnar och våra giggar och rockarder har i stort sett samma uppbyggnad, det enda som skiljer är i princip vilken sorts hjul det är på dom... :angel:

En vagn som är byggd som en gigg, men har luftgummihjul (dock ej bildäck) kan man väl säga är ett gränsfall. De marknadsförs ju ibland som giggar. Men en "klar" gigg för mig är en tvåhjulig vagn med stål eller trähjul, vanligtvis ganska stora. Men det är väl en definitionsfråga vad man tycker.

För mig är en gigg en tvåhjulig vagn med svängda skacklar utan ögla. STOOOOOORA hjul med som du säjer stål eller trähjul, flyttbar kuskbock. Just eleganta svängda skacklar har jag nog för att de finaste giggarna brukar komma från england och de har gigantiska böjar precis vid hästens bog. :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder. Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Tonto
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka