Sv: Rockard eller 4-hjulsvagn?
Hej!
Hur och vad som "sliter på hästen" kan man ju ha mkt delade meningar om!!
Klart att en tung fyrhjulig vagn "sliter" mer att en lätt tvåhjulig kärra.
Men en tung tvåhjuling "sliter" mkt mer än en lätt furhjulig vagn.
Det finns så mycket som spelar in!
Om du har en bröstsele kanske en tvåhjulig passar bättre? Om du har loksele kanske en vagn passar bättre? Om svängeln sitter högt passar bröstselen bra annars kan man kanske flytta ner den så att lokselen passar bättre till.
I mitt fall t.ex har jag en mkt tung rockard, (en millitär kanon vagn) för häst. Den är stötig, gungig (anv. draglinor+svängel) och "framtung"! Vilken fyrhjulig vagn som helst är bekvämare!
till shettisen har jag lätt fyrhjulig vagn och den trivs jag så otroligt med! Fast jag gick mot "strömmen", dom flesta menade ju att jag enklast skulle fixa en rockard/tvåhjuligt, men nej jag ville ju ha en fyrhjulig och så blev det, vilket jag är mkt glad över! Shettisen håller säkert med mig, för med en liten loksele, draglinor+svängel går det lätt att dra!! Och en travtur är inga problem!
Det är bäst du känner efter själv, du kommer inte att bli nöjd om du väljer nått p.g.a. att någon sagt att "den där är rätt för dig"! Men det är bra att du frågar, det dyker upp många meningar om vad som passar bäst!
M. v. h. Lisa