Robotdammsugare

Liran

Trådstartare
Vilken städrobot är bäst om man har stora, strävhåriga hundar som drar in mycket sand förutom håren de fäller? Finns det någon hundägare här som har en modell att rekommendera?

Vilken städrobot är bäst om man har stora, strävhåriga hundar som drar in mycket sand förutom håren de fäller? Finns det någon hundägare här som har en modell att rekommendera?
Neatos modeller säger ju att deras är för djurägare.
Köpte vår efter rekommendation av hundägare som har finska lapphundar. De hårar, men är väl inte strävhåriga. Däremot är deras tassar sand och lersvampar. :)
Det ser alltid inystädat ut hos dem. Trots hundar och ungar i värsta åldern (ur städsynpunkt).
Deras går varje dag.
Vi är supernöjda med vår i alla fall. Med grusplan, tonåringar hemma, räcker det att den går varannan dag.
Enda nackdelen är att den inte går i trappor och inte tar listerna. ;)
Har testat en Roomba, men det var länge sedan. Neaton upplever jag bättre, men Roomban har säkert uppgraderat sig.

Neatos modeller säger ju att deras är för djurägare.
Köpte vår efter rekommendation av hundägare som har finska lapphundar. De hårar, men är väl inte strävhåriga. Däremot är deras tassar sand och lersvampar. :)
Det ser alltid inystädat ut hos dem. Trots hundar och ungar i värsta åldern (ur städsynpunkt).
Deras går varje dag.
Vi är supernöjda med vår i alla fall. Med grusplan, tonåringar hemma, räcker det att den går varannan dag.
Enda nackdelen är att den inte går i trappor och inte tar listerna. ;)
Har testat en Roomba, men det var länge sedan. Neaton upplever jag bättre, men Roomban har säkert uppgraderat sig.
Tack för sakkunnigt svar! Då ska jag börja googla....

Vi har en Neato som vi är nöjda med :) enda nackdelen är att den väsnas så... Så oftast går den bara när vi inte är hemma och hos oss händer det ganska ofta att det då glöms bort. Men i övrigt är vi nöjda! Har 4 hundar, inga direkt strävhåriga och två barn varannan helg.

Vi har en Roomba.
Den går varje vardag när vi inte är hemma. Gillar skarpt att komma hem till ett hem som är fritt från hundhår och annat smuts.
Vi har en golden som släpper en del päls, och ett barn på tre år som i allra högsta grad hjälper till med nedsmutsningen.

Vi har en cleanmate S800. Superbra. Klarar normalt grus och hår utan bekymmer. Dessutom till ett väldigt trevligt pris. Våttorkningen är jag däremot inte så imponerad av.

Inne på Roomba nr 3, numera har vi den inte på bottenvåningen. Tre rottweilerhundar tar död på dem i snabb takt, hundarna är inte på ovanvåningen. Nu går dammsugaren bara där.

Har en Neato och 4 katter. Tar kattsand utan problem och gör rent mattorna från katthår perfekt. Låter endel dock, det enda negativa.
Jag tror att borstar är bäst om man har mattor, man får rensa borstarna endel, men den är bättre på mattor än min vanliga dammsugare som suger.

Vi har en cleanmate S800. Superbra. Klarar normalt grus och hår utan bekymmer. Dessutom till ett väldigt trevligt pris. Våttorkningen är jag däremot inte så imponerad av.

Har oxå en cleanmate S800 köpte den billigt bättre begagnat, har helt klart varit värd pengarna. har inte ens brytt mig om att testa våttorkningen ;) vi har en labradorblanding som fäller en hel del periodsvis och 4 katter.

Den går dagligen och är full av grus och hår - behållaren är lite i minsta laget men gissar att det är så på de flesta. fick köpa nya borstar efter ett år, men troligen för att jag själv är långhårig och då fastnar håret i borstarna och trasslar ihop dem. Dock är det väldigt lätt att tömma och att ta bort borstarna och även göra rent dem. Gissar att de flesta robotdammsugare har svårt med hörn och längst med kanter av lister så man får fortfarande göra en "findammsugning" ibland med stora maskinen, men med tanke på hur mycket hår och skräp den tar upp dagligen så blir mängden mycket mindre. Jag är nöjd med den med andra ord.

Har oxå en cleanmate S800 köpte den billigt bättre begagnat, har helt klart varit värd pengarna. har inte ens brytt mig om att testa våttorkningen ;) vi har en labradorblanding som fäller en hel del periodsvis och 4 katter.

Den går dagligen och är full av grus och hår - behållaren är lite i minsta laget men gissar att det är så på de flesta. fick köpa nya borstar efter ett år, men troligen för att jag själv är långhårig och då fastnar håret i borstarna och trasslar ihop dem. Dock är det väldigt lätt att tömma och att ta bort borstarna och även göra rent dem. Gissar att de flesta robotdammsugare har svårt med hörn och längst med kanter av lister så man får fortfarande göra en "findammsugning" ibland med stora maskinen, men med tanke på hur mycket hår och skräp den tar upp dagligen så blir mängden mycket mindre. Jag är nöjd med den med andra ord.

ja några till saker, kan ibland fastna på några ställen tex benen till torkställningen nån tröskel in till nåt rum - men man lär sig och kan ställa något för eller stänga det rummet. vi har inte så mycket mattor - bara en slät. men kan tänka mig att de flesta robotdammsugare har svårt med mattor och hundhår? vi har ju en enplans villa med ganska öppen planlösning. det är relativt lätt att programmera den och scheduleringen är jättebra att ha. den låter en del men eftersom man kan programmera den så har vi den oftast igång när vi inte är hemma. fast sitter man tex och kollar tv så är det inte några problem.

Jag har haft en äldre roomba och hade tidigare tre hundar. Funkade jättebra!
Nu gick batteriet i den sönder och jag hade ändå funderat på att uppgradera till en nyare. Kommer nog bli en roomba igen!

Neato har mina föräldrar och de är nöjda. De har dock inte djur.

Vi har en Neato Connected - bästa investeringen i livet :heart
Har tre hundar som fäller och drar in mycket skit. Den går på nedre våning varje dag, och så plockar vi upp den på ovanvåningen vid behov.

Har också en cleanmate S800. Den gör sitt jobb, det blir rent. Tycker inte den låter alls mycket, kör den när jag kollar på tv/pluggar utan att bli störd :p

Hur höga trösklar klarar dom? Och fixar dom tjocka mattor?
1,5 cm klarar vår på trösklar även om den ibland om den kommer rakt på kan stå och joxa ett tag innan den kommer över. Kommer den snett på glider den över direkt. Sådana här mattor https://www.kilandsmattor.se/softy-antracit-dorrmatta.html klarar vår iallafall men den fastnar på den här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10230562/ Förmodligen för att drivningen inte fungerar på den typen av underlag, den tror att den hänger i luften och ber om att få bli flyttad till "en safe space". Tjockare mattor än så har vi inte.

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar