Jag har en väldigt speciell relation till det synsättet. Som många här kanske vet så lever jag med en psykiskt sjuk man som kämpat mot självmordstankar sedan han var 13 år. Jag vill inte tänka att död skulle vara "frihet" för honom. Jag ser min sambo, min kärlek, min fantastiska man och allt han älskar i livet. Han som spontant köper blommor till mig. Han som kan skratta så tårarna rinner. Han som alltid väcker mig genom att kittlas och jag blir vansinnig. Det är han och hans person. Sedan ser jag sjukdomen, som en demon som kommit utifrån och som äter upp honom inifrån. Det oändliga mörkret. Det är inte han. Det är sjukdomen. Och faktum är att skulle han (må Gud förbjuda...) ta sitt eget liv så är den tragiska sanningen att han förlorade. Han blev inte fri. Han förlorade kampen mot sin sjukdom. Demonen har tagit hans liv. Det är den tragiska, bittra sanningen. Dessvärre i Williams fall också..
Men sanningen är också, att skulle min stora kärlek, min livspartner ta sitt liv. Ja, då hade jag också intalat mig själv att han äntligen fick bli fri. Det hade varit det enda sättet att kunna hantera sorgen. Det enda sättet att kunna gå vidare. Så jag väljer även att tänka att Williams är fri nu. Även fast jag innerst inne vet att sanningen är betydligt mer tragisk än så..
Det där är onekligen ett tveeggat svärd.
Jag har två vänner, bröder dessutom, som båda valde att avsluta sina liv. Framförallt i ena fallet så känner jag verkligen att han fick bli fri, fick finna frid, genom att dö. Han skulle inte ha fötts i den här världen, helt enkelt (det är svårt att förklara i ord, men många som kände honom hade exakt samma känsla och han hade även sagt det själv).
Båda hade en livslång kamp bakom sig med allt från missbrukande och inte särskilt goda föräldrar till eget missbruk, kriminalitet och hemlöshet. Jag kan, trots att jag fått allt berättat för mig, inte närapå förstå hur någon av dem mådde. Men jag kan någonstans förstå att man kan ta slut som människa när man kämpat i 25-30 år som i mina vänners fall...