River på låga hinder? (slarvig)

F

Fitness

Min häst hoppar jätte slarvigt på låga hinder. När hindren är under 90 cm hoppar han jätte slarvigt och lyfter knappt på benen. Ju lägre det är desto slarvigare blir han. Brakade rätt igenom ett 30 cm kryss här om dagen... Han är dessutom loj, lång och saknar bjudning på lägre.
När det är högre tänder han till och hoppar kanon bra, han brukade träna på 130 banor med ägaren (jag är fodervärd) och tävlade 120. Men själv är jag inte så rutinerad att jag kan börja hoppa högre, måste lära mig avstånd och att inverka bättre osv först. Tänkte tävla clear round 80 cm och har inte lust att riva vartenda hinder..:crazy:

Hur kan jag få honom att sluta slarva på låga hinder??

Sv: River på låga hinder? (slarvig)

men om hästen har lättare att hoppa högre och tänder till bättre då, då är det ju lättare för dig att lära dig hoppa. :p man lär sig ju bättre på en häst med bjudning på hinder, och om han bjuder när ni höjer en aning så kanske du kommer att kunna se avstånden bättre :angel:
har själv en 5 åring som knappt kan hoppa när det är lågt, känns inte som att det finns någon kapacitet i honom då. men när man är på tävling och hoppar 120-130 klasser ghoppar han som ne gud :D

Lite OT, me hur kan du ha en 5-åring som hoppar 130cm klasser?
Maxhöjden för 5-åringar är väl 120cm?? :confused:

Diana

Fhanny
Flygare

Reg.dat: 2007-01-03

--------------------------------------------------------------------------------

men om hästen har lättare att hoppa högre och tänder till bättre då, då är det ju lättare för dig att lära dig hoppa. man lär sig ju bättre på en häst med bjudning på hinder, och om han bjuder när ni höjer en aning så kanske du kommer att kunna se avstånden bättre
har själv en 5 åring som knappt kan hoppa när det är lågt, känns inte som att det finns någon kapacitet i honom då. men när man är på tävling och hoppar 120-130 klasser ghoppar han som ne gud

Svar: Man ska aldrig hoppa ett hinder om man är osäker, för det är varken bra för ryttaren och hästen!

nu menade inte jag att hon skulle hoppa 130 banor utan kasnke lite högre än 30 cm :smirk:

river han på lägre hinder så är det ju bara rent slarv om han kan hoppa banor på 130 ...
gör lite kluriga övningar för honom, inte bara hoppa ett hinder rakt fram på 30-40 cm utan lite bommar före o efter tex ...
min häst blir mer intresserad då, men hoppar urdåligt på vanliga hinder på den höjden

men om du börjar med låga galoppbommar, några st på rad, åsså sen så höjer du dom eftersom, då hästen får in tekniken lite bettre kanske..

Min häst var också så här för ungefär ett halvår sedan. Min hopptränare sa åt mig att träna studs och att travhoppa hinder eftersom slarvigheten berodde på att hästen inte var tillräckligt stark. Nu fungerar det jätte bra på små hinder och vi gör kanonfina rundor i dom högre klasserna också.:)
Studsserier och travhopp är något att rekommendera!:idea:

Tack för tipset, jag får väl fortsätta med travhoppning osv till han slutar slarva!

Att dom river på låga kan de bero på att dom tycker att de är onödigt att lyfta på benen eller tråkigt eller liknande?

Nej, nej. Hästar tänker inte på det sättet, så det är bara att rida på som vanligt. Känner du att något inte är som det ska, att hästen t.e.x. river en stor del av hindren på en bana en längre tid så kan det vara bra att låta en veterinär kolla igenom hästen. Annars kan du prata med din tränare om vad du ska göra. Tränaren kan också ge dig tips på vad du kan träna på.

Asså den hoppar jy slarvigt på låga hinder, vissa säger typ '' Ja men asså ingen tävlar så låga hinder endå'':crazy:men asså man måste försöka få han att hoppa 30 hinder typ, för i början av uppvarmning kanske borde man ta en liten start och få han över dom, kanske ska e han en lte lösare tygel och ge lite mer, ellr så sparkar du på och tränger han på hindret, du bestämer själv..:bump:Men såklart är e roligare att hoppa över 90 cm men tänk om man vill hoppa mindre hästen kanske bara jävlas med dig:devil: men du får säkert en ide nåhon gång om hur dy ska göra..:idea:

det handlar mkt om anridningen, bara för att det är lågt får inte du som ryttare slarva. En bra kort galopp med bra tryck bakifrån, hästen får inte bli lång o flack i anridningen. Rätas upp dig kom djupt ner i sadeln, noga med halvhalterna osv, en bra anridning ger bra språng.

Du är inte ensam om det "problemet" många hästar som har gått högre klasser är sådana. De är nonchalanta på de lägre höjderna helt enkelt.

så är min ponny oxå

det är som att han tänker att äh det är är så lågt så jag behöver inte av stränga mig

så är min ponny oxå

det är som att han tänker att äh det är är så lågt så jag behöver inte av stränga mig

hhahaa,,exakt så var min första pålle oxå..såå slarvig..var precis som han tänkte: amen snääälla, förolämpa mig liite mer, jag tänker då inte anstränga mig nu"

Sen hade han iofs oxå varit n duktig hopphäst i Danmark innan jag fick honom, så han blev väl förnärmad, när jag som hopprädd satte upp 30 cm hinder:rofl:

Jag och min tjeja hade (och har ibland fortfarande) samma problem. Hon har oxå gått högre klasser tidigare och tänder inte riktigt till när hindren är under metern. Problemet var dock till största delen mitt, lät henne bli lite för lång och bara älga på istället för att rida ihop henne som jag gör när hindren är högre. Detta kombinerat med viss nonchalans från hennes sida gjorde att vi rev med oss det mesta. Nu när jag rider ihop henne ordentlgt även på lägre höjder så fokuserar hon mer på uppgiften. Var noga med att rida på samma sätt när du hoppar lägre som när du hoppar lite högre hinder, en samlad galopp med mkt drivning i steget.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640
S
Hoppning Varför har man inte låga (LC häst) klasser med omhoppning mer? Det är bara bedöming A eller clear round. Jag tycker det är kul att...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: karmandi
·
Hoppning Hej! Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också. Första tävlingen var...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka