Ritnings hjälp sökes

S

sweet_extraa

Har en byggnad med Bredd 8,4 x Längd 12,0
Innermått tak 3 m.

Hur skulle ni ha inrett? Vill ha så många boxar som möjligt :)
Gärna en spolspilta och sadelkammare också.

Sv: Ritnings hjälp sökes

Jag skulle ha gjort 4 boxar på varje långsida 3x3 m, stalldörr på vardera kortsidan. Sedan kan man ju lätt göra om två boxar till sadelkammare resp. spolspilta.

exakt så hade jag också tänkt. det skulle bli 6 boxar sammanlagt och en spolspilta och sedan en sadelkammare.. men lite tråkig utformning kanske? men den bästa :)

Under förutsättning att det är innermått på byggnaden och att man inte tycker att en stallgång på 2,2 meter gör något (ganska trångt i min ögon). Tänk på att det går lite utrymme med boxväggar osv...

jo innermått är det vi räknar med nu. nej det gör mig inte så himla mycket. stått i värre förhållanden.

jag skulle nog gjort spolspilta i ena kortsidan (mitten av gången) och boxar runt om med sadelkammare i en box. då får du 7 boxar iaf, sen kan man ju ha en dörr bakom spolspiltan ändå om man vill. måste bara tänka på å luta golvet lite så de rinner åt rätt håll.

hur får du det till sju boxar? kanske jag som inte kan räkna. men det var smart med dörren osv. :)

Spolspiltan är på stallgången, med boxarna (och sadelkammaren) i rader utmed långsidorna. Tror jag iaf :D

jaha, mitt på gången?
nej det var nog inget alternativ för mig faktiskt :( men tack för tanken

ja, vi får se fall swift svarar och förklarar så jag blir lite klokare :)

ska ni inte ha någon foderkammare?

kan inflikna att jag har ett stall om 42 kvm med tre boxar i, och i sadelkammaren och i foderkammaren upplever jag det som väldigt trångt. när du planerar sadelkammaren, räkna med rätt antal sadelhängare, selhängare, tränshängare, täckeshängare, hyllor, skåp osv. saker tar mer plats än man tror...

om ni ska ha en foderkammare, vart väger man upp höt? vart hänger ni påsarna med höt? Vart ska ni ha kraftfodret, vart ska ni ha alla hästars hinkar?

Stallgångar bör (ska läsas som skall...) vara 2,5 m... vid 6 eller fler hästar så ska stallet ha minst 2 st av varandra oberoende utrymningsvägar....

Så då blir det en dörr på varje kortsida, måste vara åtminstone 1,50x2,20 för att uppfylla kravet på utrymningsvägar och 2,50 stallgång i mitten från gavel till gavel.

Sen har man plats för antingen 8 miniboxar på 2,95x3 eller 6 ordentliga boxar på 2,95x4. Det är osannolikt att lagkraven på utrymme vid uppstallnig av häst komme att minskas så det kan ju vara osmart att bygga med minimimått som kanske blir för små om några år.... så personligen skulle jag bygga de större boxarna.

Det bästa vore om du kunde bygga till spolspilta och sadelkammare i en utbyggnad, dels pga av fukten från spolspiltan men framförallt för att enkelt få till en bra brandsektionering mellan stall och sadelkammare då denna som regel är uppvärmd och ofta används för att torka täcken och som fikarum. Att brandsektionera är numera nästan att anse sm ett myndighetskrav vid om- eller nybyggnation av stall då djurskyddslagen föreskriver att det ska ges möjlighet att rädda djuren vid brand och Jordbruksverkets föreskrifter säger att råd från Lantbrukets Brandskyddskommité (LBK) ska följas vid om/nybygge.

tack för alla svar, lite snabba svar till alla.
har en hölada i anslutning till stallet på ca 680kvm :angel: så det är inget problem. men efter att snabbt ha räknat på allt känner jag att det kommer bli några större boxar i detta stall bara och sedan bygga stallet i en gammal maskin hall med en aning större mått.. :D

om ni ska ha en foderkammare, vart väger man upp höt? vart hänger ni påsarna med höt? Vart ska ni ha kraftfodret, vart ska ni ha alla hästars hinkar?

Alla hanterar inte foder på samma sätt :idea:

Svarar för min egen del, vi har kraftfoder/müsli/mineraler i plastbackar från ikea stapplade på varandra i ett hörn i sadelkammaren. Man gör iordning när man tar in hästarna så
det behöver inte stå i hinkar.

Hö slängs ner genom lucka i taket så vi behöver inte ha plats för höpåsar.

Känns som onödigt jobb/plats med foderkammare om man bara har tex fyra hästar (som vi har) då tar det ju inte många minuter att fodra direkt..

jag menade inte fodertunnor, jag menade hinkarna som man har portionerat upp hästarns givor i.

visst kan man slänga ner höt genom en lucka också, det gör vi också, men vi vill ha lite struktur eftersom vi är flera som sköter fodringar och vi vill kunna spara lite tid på vardagarna och inte väga upp hö varje dag därför väger vi och hänger upp i foderkammaren.
om ni bara slänger ner och väger, blir det inte mycket spill, vart gör ni av det? vi slänger ner spillet i en ikeakasse och sparar om det är mycket alternativt sopar in till någon av hästarna.
vi har ett litet stall så ordning och reda är prio ett.. vår foderkammare är lika stor som bara stället där man vägde upp höt på i förra stallet. dessutom gillar jag ordning och reda och att var sak ska ha sin plats och inget har sin plats på golvet eftersom jag vill att det ska kunna gå och sopa överallt utan att behöva lyfta på massa saker först.

vi har tre hästar i stallet, och om jag skulle ställa mig varje morgon kl 6 och kasta ner hö, väga upp och sedan fodra så skulle jag verkligen tycka att det tog aldeless för låg tid jämfört med att bara ha en påse klar från början... vi gör allt för att underlätta för den som tar hand om sysslorna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve