Ritar på stall- Vill undvika fallgropar

Hästmassören

Trådstartare
Håller just på att rita på stall och är inne i den där kuliga fasen när man planerar. Eftersom jag vill undvika att i framtiden tänka: "varför gjorde jag inte så" eller "varför gjorde jag så", så tänkte jag kolla med forumet om det finns några fallgropar att undvika.

Stallet kommer att innehålla 10 boxar på 3x3, en spolspilta samt en sadelkammare på 3x6. Detta ska då in i en byggnad på 9x21
Som jag tänkt så ska det vara 5 boxar samt sadelkammare på ena sidan och 3 boxar, långsidesdörr, 2 boxar, duschspilta på andra långsidan.
En dörr på gaveln

Vad jag funderar på lite grann är spolspiltans placering, utförande och storlek. Tänkte först på samma storlek som box, men det kanske blir lite stort? Fast det kanske bara är bra. Dörrar, finns det reglerade hur breda dom ska vara?

Som sagt, tips, råd mycket välkommna!

Sv: Ritar på stall- Vill undvika fallgropar

Tio boxar tar en stund att mocka, tid som kanske är roligare att lägga på hästarna i stället. Maria Winberg har ett mycket smart stall med lösningar som gör det lättarbetat, sparar kroppen och ger mer tid över för att rida och sköta hästarna. Hon finns här på forumet. PM:a henne och fråga efter tips.

Spontant skulle jag nog avråda dig från att placera spolspiltan vid en ytterdörr. Då är det väldigt lätt att det fryser. Sen är det bra om det finns ordentligt med ventilation vid spolspiltan så inte fuktig luft far runt i stallet.

I mitt nuvarande stall har vi i spolspiltan en vanlig rund golvbrunn. Den slammar lätt igen och det blir stopp... i mitt förra var det en långsmal (ca 15-20 cm djup och lika bred som spolspiltan) golvbrunn som gick tvärs över golvet från vägg till vägg... man var alltså tvungen att kliva över den för att komma in i spolspiltan. Mkt lättare att göra rent och dessutom kan inget vatten rinna ut utanför.

Jag skulle bygga större boxar! 9 m2 är minimimått för häst 161-170cm. Ska du ha någon häst större än 170 cm har du ingen godkänd box.
Rekomenderad storlek är 2xmkh i kvadrat. 165 cm imhk =11m2 = 3,5x3,5m¨
Dörren bör vara minst 120 cm bred.

Boxarna verkar vara i minsta laget. Finns ingen som räcker till som fölbox heller om det på framtiden kommer dräktigt sto. En sadelkammare på 18 kvm är inte stort om man ska få plats med utrustning till 10 hästar. Hur har du tänkt med foderkammare?? Ska det inte finnas någon i stallet??
Håller själv på att planera stall här så det är ju lite man kommit på efterhand.

Jag skulle bygga större boxar! 9 m2 är minimimått för häst 161-170cm. Ska du ha någon häst större än 170 cm har du ingen godkänd box.
Rekomenderad storlek är 2xmkh i kvadrat. 165 cm imhk =11m2 = 3,5x3,5m¨
Dörren bör vara minst 120 cm bred.

Fölningsbox bör man också ha om man bygger så pass stort. Kanske inte för att just du behöver det, men det höjer försäljningsvärdet på fastigheten om du i framtiden vill sälja. Så jag håller då även med om boxstorlekarna bör vara större, även om just du har mest småhästar och ponnies.

Hälsning Maja

Hade jag byggt nytt stall hade jag tagit i ordentligt och planerat EXTRA BREDA stallgångar!!!!!

Det är helt underbart att ha luftigt och gott om plats framför boxarna, och mindre olycksrisker etc också.

Dessutom hellre 1-2 st boxar mindre men STORA boxar.

En stor box är skönare för hästen!!!

Dessutom hade jag planerat in en ARBETSPLATS som är rymlig och väl belyst lämplig för tex veterinären och hovslagaren att arbeta i.

/KT

Ett sätt att lösa problemet med att man vill ha många boxar men ändå ngn fölbox eller möjlighet till stora boxar är att ha nedtagbar/flyttbar/vikbar dörr mellan boxarna. Om stallet inte är fullt så kan ju då ngn häst eller ett par stå i dubbelt så stor box....

Vår spolspilta är som en normal spilta plus LITE till. Boxdörrar direkt ut har vi det är fantastiskt bra+ att vi även har vanliga innåt förstås. Gång på utsidan med tak över har vi o det är toppen. Jag önskar jag gjort ett torkrum för täcken. Det saknar vi. Ett bra utrymme med en bra luftavfuktare då torka de fort o lätt o en golvbrunn i botten. Det är mitt tips.
/C

Kom att tänka på en annan sak? Vart förvaras fodret? Låter inte som att någon separat foderkammare ska byggas i stallet, men det kan vara en bra idé att ha ett stängbart utrymme för kraftfoder etc där det är plusgrader, särskilt om man ska förvara t ex morötter etc. På en loge där man har hö är det ju större risk för råttor och möss än om man har dem i ett rum i stallet med betonggolv som är lätt att rengöra och sopa rent.
Och breda stallgångar håller jag med om. Lättare och säkrare att arbeta. Har man den rymlig och bra belyst behöver du nog inget extra utrymme för veterinär/hovis att arbeta.

Instämmer med det som många redan sagt, bygg större boxar!

Va mycket bra tips! Kanon!!!
Jo, stallet är nu omkonstruerat. Bra att bara ha det på papper... Nu ser det ut så här:

stall3.jpg

Stallgången är utökad till 3,5 meter och stallet förlängt med 1 meter så måtten nu är 22x9,5
Två av boxarna är 4x3 meter och jag tänker se till all 2 st 3x3 lätt kan byggas om till 3x6.
Fem av do hästar som ska stå i stallet vet vi redan höjden på, och ingen av dessa är över 1.70, så två borde räcka.
Sadelkammaren är lite i minsta laget, jag håller med, och man borde nog ha utrymme att torka täcken på, dvs ett varmrum, så kanske stallet få bli lite större ändå.... Eventuellt så utökar vi då kanske någon mer 3x3 box till 3x4.

Vi har redan foderutrymme ovanpå befintlig ligghall, så det är redan avklarat

Spolspiltan skulle jag ha så nära ut/ingången för hästarna när dom går in och ut från hagen (om det är olika in/utgångar hage-ut).

Dels för att inte behöva ta in leriga hästar och knata genom hela stallet och lera ner onödigt mycket.
Och dels på vintern om de har snöstyltor under hovarna så kan de halka omkring onödigt mycket i en stallgång. I en spolspilta kan man spola bort snö under tassarna med varmvatten på 30 sekunder ;)

Så tänker jag :bump:

Ja torkrum är guld värt!! Det är många blöta täcken om stallet är fullt! Det blir fuktigt och trångt att torka i sadelkammaren, och det luktar blä! Sen behövs det ju oftast högre tempratur än vad man behöver i sadelkammaren för att torka täcken.
Även om du har plats för kraftfoder, finns det nära? Om man bygger nytt tänker jag att man ska planera att allt blir så enkelt som det bara går. Avlastning och att det går snabbt = mindre ont i kroppen och mer tid till det som är roligt. Samma gällande hö och spån mm, vad står det...blir det enkelt? Dyngstacken bör vara bra placerad så att man lätt kan tömma skottkärra på ett enkelt sätt. På vintern är allt inte lika roligt med massa snö, halkigt mm, ramla med dyngkärra är ingen hit. Seabaz tips ang. spolspiltan är ju jättebra!

Spännande att bygga nytt, nu kan du ju få precis som du vill ha det!! :laugh:

Spolspiltan skulle jag ha så nära ut/ingången för hästarna när dom går in och ut från hagen (om det är olika in/utgångar hage-ut).

Dels för att inte behöva ta in leriga hästar och knata genom hela stallet och lera ner onödigt mycket.
Och dels på vintern om de har snöstyltor under hovarna så kan de halka omkring onödigt mycket i en stallgång. I en spolspilta kan man spola bort snö under tassarna med varmvatten på 30 sekunder ;)

Så tänker jag :bump:

Bra synpunkt!

Kl

Jag kan råda dej att köpa: Att Bygga Häststall" av Ventorp/ Michanek som SLU givit ut. Kostar runt 300 kronor. Innehåller mycket matnyttigt, om man skall bygga stall. Mått, spolspiltors placering, regler för el, vatten, exempel på olika sorters stall,planlösningar, hur man räknar ut ventilation mm.

Gå in på SLUs hemsida på nätet, där går den att beställa.
Vi har haft jättemycket nytta av boken, när vi byggt. Och hade vi byggt utan bok, har vi förmodligen brutit mot lite lagar, då vi inte vetat.
Ett hett tips från mej!;)

varför så små boxar, har du ponnys? 3x4 är lagom för hästar på 160+, 3x3 är vad jag har till min ponny. så bygg större boxar, särskilt om du vill ha inackorderingar.

spolspiltan bör vara mitt i pga risk för frost. min är 3x3 och det känns inte för stort utan lagom.

tänk även på att ha en bred stallgång! tror jag har 2,5 m och det är jätteskönt att ha gott om plats. kan til och med ställa hästar på tvären. :)

en annan sak som är bra är ett extra förråd där man kan förvara täcken som inte används och alla redskap osv.

Hej.Jag kan bara tipsa dig om att göra boxarna större,Trevligare för hästarna och mkt mera lättmockat.

Är också bra o fixa en plats där man har alla redskap för mockning, skottkärra osv. Så man slipper ha det i gången.

Va mycket bra synpunkter! Kanon!!! Ok, nu är tre av boxarna 4x3 och 7 3x3. 5 hästar som ska stå i stallet är våra, och ingen av dom är över 160, så då funkar 3x3. Stallgången är nu 3,5 meter och plats för kraftfoder och mockredskap finns. Spolspiltan är nu 2,5x3 och flyttad till ena sian där insläpp från hagen är. Sadelkammare nu 7x3 meter och ett 2x3 meters varm/torkrum. På andra kortsidan tänkte jag mig en torrficka, dvs tak och gavelväggar, för att förvara hösilagebalar som är öppnade och lite annat som kan behöva komma under tak, typ spån och sånt. Skulle gärna bygga alla boxar 4x3, men vill ha 10 boxar, å då får inte stallet plats där det är tänkt att stå... Ja just det, takhöjd i stall blir tre meter var det tänkt

stall5.jpg

Så var det det där med ventilation, några tips?

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 302
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar