Risker/fördelar med linje/inavel?

Sv: Risker/fördelar med linje/inavel?

Faktiskt Patrons Oskar. Född 10 juni 1967. Har dock aldrig hittat honom i något register :confused:

Jag har ägt en NF sto vars mormor o morfar var helsyskon.
Jag äger också ett föl som pappans mamma är helsyster med fölets mamma, dvs man betäckte stoet med en syster son. Fölet är kanon.
Stoet var dräktig när jag köpte henne.

usch, tycker det låter riktigt äckligt..tänk om man gjorde likadant med oss...

Hej!

Och jag tycker det är för nära släkt när min pållas morfarsfar och farmorsfar är samma häst.. Men så blev hon också 160 cm hög istället för max 148, precis som henne helbror växte över (ca 155 cm)/ lavinia

Jag skulle själv aldrig betäcka så utan blev mer av slump med dessa ponnyer.
Det har inte visat sig vara någon nackdel med dessa ponnyer. Men skulle inte våga blanda in mer ponnyer med samma linjer i fölet utan måste hitta en helt obesläktad hingst till henne när det är dags att betäcka!

Dom var kanske helsyskon?

Jag kollade i SPAR-register i somras och där fanns massor av hästar från Patrons, men inte Oskar:mad:

Det är möjligt, det har också fötts en hel del Patron-ponnyer efter Diebitsch - Diebitsch, hemskt nog bara det. Man kan ju undra varför, shetlandsponnyhingstar finns det ju gott om ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett connemara-sto, Asasara Dairinn, som är e: Coosheen Finbarr u: Norlunds Mama Mia. Hon hade föl hos uppfödaren i Danmark innan...
Svar
0
· Visningar
1 121
Avel Jag sliter mitt hår! Valack f.2003 hos Voldemars Freivalds e.Rendijs u.Ralfa - Ralfs Modern finns här...
Svar
5
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Avel blev inspirerad av en annan tråd, och tänkte att jag skapar en egen... Vilken ridponnyhingst skulle ni välja till detta stoet? jag...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Evergreen
·
Avel Jag var inne på Allbreed och kollade på Ravells avkommor. Han är ju gulbrun, hittade då en avkomma som var isabell men - modern var...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama