Risk för fång nu?

Tokmaja

Trådstartare
Hur är risken för fång nu?
Har en shettis som haft fång för 6 år sedan, ett lättare anfall och har sen jag tog över henne gått i fånghage med kompis, nu avlivades kompisen häromdagen och hästarna går nu på varsitt håll, en i "sommarhage" och fångisen då i sin hage.
Funderar på om det vore farligt för fångisen att gå över till den andra hästen under dagen. Är gräset farligt nu? Ja om det inte blir minusgrader då vill säga.
De går tillsammans på nätterna så de är inte helt ensamma och de ser varandra hela dagarna då hagarna ligger bredvid varandra så de lär ju inte helt ensamma på dagarna heller men det hade varit trevligare att kunna ha dem tillsammans.
Ponnyn är inte helt ovan gräs då det finns lite även i fånghagen...

Sv: Risk för fång nu?

Ja, det är det, men lite beroende på vart du bor. Här i Bohuslän är temperaturen på natten helt nere i 3-4 grader, i kombination med strålande sol på dagen.

Ibland måste man våga prova sig fram, tycker jag.
Hos mig finns tre ponnyer som har haft fång. En av dem är 25 år, hade fång en gång som 17-åring (enligt uppgift från tidigare ägare) och har gått på helt normalt bete hos mig de tre år han har bott här. Nästa är 22 år och hade fång första gången förra året, då hon var rejält dålig men har repat sig. Är betäckt i år och har gått på magert bete hela sommaren. Den tredje är 13 år och verkar vara väldigt känslig. Hon är också betäckt i år och har gått på samma magra bete som 22-åringen - båda tjejerna har varit fångfria hela sommaren.

Skrev inte du tidigare nåt om att nu, tidig höst så ökar cortisolnivåerna i hästen och därmed ökad risk för fång?

Min fick sitt första fånganfall som 24-åring, och då var det i slutet på september. I år, 26 år gammal, har hon gått på magert bete med betesbegränsare, men hon har kunnat gå ute. Att vänja in i tid är A och O. Hur stor skillnad är det på det betet hon har gått på nu, jämfört med det hon i så fall kommer gå på sen? Finns det möjlighet att ha henne i den gamla hagen/ta in henne om nätterna? Om skillnaden inte är jättestor i gräs, så borde det gå, det är ju några år sen hon var sjuk.

De skulle i så fall gå över till "fånghagen" (dvs vinterhagen) på nätterna så det skulle bara vara under dagen och alltså då inte om temperaturen är under 5 grader.
Ponnyn fick fång av frostgräs och hade gått på bete innan utan problem.
Det finns mer gräs i sommarhagen men det är inga stora mängder och jag stödfodrar även hästen som går i den hagen. Så inga stora mängder gräs inte...

Ja jag skulle kunna chansa, men ponnyn är inte min (foderponny) och då känns det som ett väldigt stort risktagande.
Men om jag vänjer på så att den börjar gå där nån timma per dag bara. Blir ju inte under så lång period för snart kommer ju frosten och då är det ju slut på den hagen tills snön lagt sig tjock och de kan gå där igen. :)

Å andra sidan kanske ponnyn vänjer sig med att gå själv i hagen också (inte stressad så, den kan gå själv utan att springa runt och stressa upp sig) men den går ju och gnäggar och verkar nästan leta efter ponnyn som är borta så en viss stress finns det ju. men det är ju bara under dagarna, på nätterna går de som sagt tillsammans. Kanske dumt att chansa ändå.

Skrev inte du tidigare nåt om att nu, tidig höst så ökar cortisolnivåerna i hästen och därmed ökad risk för fång?

Funderar på varför cortisolnivån ökar under september.

Hittade en intressant studie där man tagit prover under september och oktober. Hage 1 är mest intressant i mitt fall då den visar på ett naturbete. Finns inga träd i vår hage (de är instänslade) i studien fanns det flera träd. Ganska varm höst så får ta studien med en nypa salt men ändå intressant att se skillnaderna mellan hagarna.

Tabell 3 - Islandshäst:

Hage 1 4.1 kg TS
Näringsämne ger Energi (MJ) 40.18
Smältbart protein
(g) 502.25
ger
ger
Dagsbehov 39.55 40
581 243 15.4 16 15.4 12 7.35 6
95.55
3.85 8 15.4
384.65 140 35 35 352.45 140 89.25 140

Oj råkade posta för tidigt och tabellen vart ju Jättesvår att avläsa nu :/ men det verkade vara som att det var just det smältbara proteinet som de fick betydligt mer av än dagsbehovet.

*kl*

Min häst har av någon anledning börjat fylla sin greenguard med grus de senaste dagarna så i går eftermiddag tog jag faktiskt av den. Kanske är så att gräset varit så blött den senaste tiden så han inte druckit och därmed inte sköljt rent den.

I morse hade han inte svullnat något alls i mankammen så han får gå utan hela dagen i dag så får vi se hur den är i kväll.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 916
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10