Risk för fång lr korsförlamning ???

Sv: Risk för fång lr korsförlamning ???

okej, för det är det jag var orloig för om man ökar för mkt med koncentrerat protein och han for korsförlamning lr nått för att han inte rör på sig så mkt...

Men om du hade ett fullblod som hade en kvot på 4,4(lr vad det var) då måste den ju ha ätit väldigt mkt hö för att få i sig allt protein den behövde lr ?? Kan man tänka på kvoten som ett kvalites värde på hösilaget lr avd man ska säga ??

Han fick ca 7 kg torrsubstans grovfoder. Sen fick han ett proteinfoder med god aminosyra kvalite. Då behövs inte så mkt protein.
Nar man säger att en häst har ett behov av en viss mängd protein så menar man egentligen att den behöver en viss mängd aminosyror som genomsnittsligt brukar finnas i ett visst antal gram protein från de vanliga fodermedlen. Om man ger ett foder som har mkt hög koncentration av tillgängliga aminosyror så behöver man inte
ge så många gram protein för att hästen ska få i sig de byggstenar den behöver.

Kvoten på ensilaget kan ju iofs vara ett sätt att varudeklarera det. Men mer intressant är ju hur mkt protein o energi det finns. Du kan ju ha samma kvot men väldigt olika värden. 60/10 är 6 men 30/5 är också 6. HH

Bukighet är oftast proteinbrist det var det jag menade att när min häst hade proteinbrist (var bukig) så hade han ändå hull. Jag vill inte att han ska bli för tjock, han behandlas för 1 kotleds och 2 knäledsinflamationer, och har inegn aning om hur länge han kmr att få stå och ju tyngre desto mer belastning på benen och senor...

Fast dom blir ju inte tjock av protein?
Menar du att det är för mycket energi i hösilaget?

Men hur vet man om det är amniosyror av god kvalite ??

Jo men får dom för mkt protein så kmr det oxå omvandlas till fett, (hull). Och då eftersom han står och typ går på sitt dubbla proteinbehov så...

kan inte säga att jag är 100% säker på det, men har läst det i flera trådar... Nånstans måste ju allt extra protein ta vägen, det kan ju inte bara försvinna....

kan inte säga att jag är 100% säker på det, men har läst det i flera trådar... Nånstans måste ju allt extra protein ta vägen, det kan ju inte bara försvinna....

Jag har förstått det som att den mängd energi som proteinet tillför är den som står i analysen av fodret. Den finns alltså redan med i beräkningen oavsett om det är ett överskott eller ej. Det går åt en hel del energi för hästen att ta hand om proteinet. Men det är som jag har fattat det. Jag kan inte säga helt säkert att det är så.

förstod inte "Den finns alltså redan med i beräkningen oavsett om det är ett överskott eller ej."

förstod inte "Den finns alltså redan med i beräkningen oavsett om det är ett överskott eller ej."

Jag menar att i analysen av ditt foder så står proteinet för sig och energin för sig. Men att den delen av proteinet som går till energi är inräknat i energivärdet oavsett om proteinet används till att bygga muskler eller annat i kroppen eller om det är för mkt protein. Det går åt en del energi för hästen att ta hand om proteinet. Men det är som jag har förstått det. Jag har nog bara förvirrat det för dig. Du får nog hoppas att HH förklarar hur det är.

Tack för länken, måste ha förträngt den eftersom jag har skrivit i den själv.
Jag tycker att detta med proteiner är knepigt. Antagligen gör jag det svårare än vad det är.

Vilka proteinfodermedel har god aminosyra kvalitet för svårfödd häst?
Vet en häst som inte alls verkar ta upp från varken hö eller lucern.

Soja, raps, grön ärt, fiskmjöl, solros, linfrö. Lin bör dock inte vara enda aminosyrakällan då det innehåller lysin i underkant. HH

så det är de man ska kolla på vilka amniosyror ett kraftfoder innehåller ??

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 392
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama