Risk för fång lr korsförlamning ???

Tuvisen

Trådstartare
provar att lägga in tråden här oxå, är ingen som svarar på foder forumet :(

Har ett varmblod på 10 år som just nu står i sjukhage pga. kotledsinflamation. Han får gå ut och gå max 15 min om dagen.
Eftersom han bara står i hagen och inte rör på sig, har jag börjat ge han halm, så han kan pyssla lite i boxen. Vill ju inte att han ska bli smällfet. Han äter ca. 15 kg hösilage om dagen nu och än så länge 1 kg halm.
För ca 1 månad sen upptäckte jag även att han hade proteinbrist och då började jag öka hösilaget och ge han lusern, men för att få upp kvoten skulle han ha fått lov att äta 1.5 gk lusern, men redan vid 1 kg slutade han äta. 0.5 kg lusern är det mesta jag får i han, så för att få upp kvoten ska han få 0.5 kg krafft protein.

Hans tilltänkta foderstat är:

13 kg hösilage (546 SmRp, 80.6 MJ)
0.5 kg luser pellets (52.5 SmRp, 4.25 MJ)
0.5 kg krafft protein (165 SmRp, 6MJ)
3 kg vete halm (12 MJ)
och sen mineraler.

SmRp/MJ kvot: 7.4
Idag äter han:

15-17 kg hösilage (630-714 SmRp och 93-105.4 MJ)
0.5 kg lusern pellets (52.5 SmRp, 4.25 MJ)
1 kg halm (4 MJ)
1 dl Krafft protein (han har bara fått det i några dagar så hålelr på och vänjs in)
mineraler

SmRp kvot: 6.7 (har då inte räknat med krafft protein, då det är så lite)

När han fick proteinbrist låg han på en kvot på 6.9

Eftersom han bara står i en hage och inte jobbas något ( ska tillbaks till vet om 1 ½ vecka) så undrar jag om det är risk att han kan få korsförlamning lr fång om man succesivt ökar upp till min tilltänkta foderstat. Vet ju att protein från kraftfoder är mer koncentrerat

Vad jag vet har han inte haft korsförlamning lr fång tidigare.
Någon som är bra på det här och har egna erfarenheter lr ideer ??

Sv: Risk för fång lr korsförlamning ???

Han blev väldigt bukig, hade tappat muskler och pälsen var inte fin. Var oxå folk i stallet som sa att han hade det, och efter att jag hade varit inne och läst kom jag fram till att han hade det.

För att han får så mkt hösilage i hagen för att han ska stå still, och för att han ska få äta i boxen oxå, men han får i sig så himla mkt protein om han ska äta lusern och kraffts protein för att få upp kvoten.

För att han får så mkt hösilage i hagen för att han ska stå still, och för att han ska få äta i boxen oxå, men han får i sig så himla mkt protein om han ska äta lusern och kraffts protein för att få upp kvoten.
Förstår ingenting! Vill du höja proteinet eller inte?
PL

alltså jag vill höja proteinkvoten är därför han får lusern och krafftprotein. Men när han får krafftfodret och lusernet + så mkt hösilage jag vill att han ska äta får han ca. dubbelt så mkt protein som hans uträknade behov är. Därför får han halm så att han har något att göra i boxen. Han står inne från 4 på eftermiddagen till 7 på morgonen...

Fast det blev inte så mkt begripligare! Du ger hm Krafft protein för att få i hm mer protein. Men sen ger du halm i st för mer hösilage för att han ska få mindre protein? HH

ja men även om han får 10 lr 15 kg hösilage så är ju kvoten endå lika. Det är kvoten jag vill ha upp me krafft protein och eftersom det innehålelr så mkt protein, tar jag då bort några kg hösilage=mindre protein och ger halm så att han ändå får tugga...

Men halmen sänker ju kvoten!!!
Dår är det smartare att ge lite mindre kraft protein o mer hösilage samt skippa halmen.
PL

Hm, det är ju inte en viss kvot som ger din häst hans muskler utan en viss mängd protein. Så tänk ut hur mkt protein och energi han kan tänkas behöva och strunta i att räkna ut kvoten mellan dem, det krånglar nog bara till.

Sedan är det väldigt osannolikt att du skulle behöva ge ngt mer än ensilage för att täcka hans behov- Underhållsbehovet för en 550 kg häst ligger i storleksordningen 350 gram SMRP och 60-65 MJ. Även om han är svårfödd är det god marginal till det han får enbart från ensilage nu.

Antingen är ensilageanalysen helt åt skogen eller så är det ngt annat problem – typ mask eller har magen tagit stryk av ev behandling?HH

När han fick proteinbrist fick han 0.5 kg krafft ponny 25 SmRp och ca.4-4.5 MJ från det + 5 kg hösilage på kvällen. Han går på fri tillgång i hagen och gick ute ca. 10 timmar så räknar med att han ska ha fått i sig 15-16 kg/dag. Värderna jag räknar på är SmRp 42 och MJ 6.2. Det blir 672 SmRp och 99.2 MJ och kvoten blir ungefär 6.8. Hans uträknade behov är 427 SmRp och 71.8 MJ... Vet att det är väldigt individuellt med avd om behöver men, hur mkt mer proteinbehov kan dom ha än vad som är efter tabellen ??
Han var inte skadad då han fick proteinbrist och hade inte fått någon behnadling då.
Nu blir jag förvirrad ska man räkna med kvoter lr inte ?? Sen vi höjde kvoten + att han fick mer protein har han blivit mkt bättre.
Christina Planck skriver att om hästen har pproteinbrist brukar det räcka med att höja kvoten med 0.5 g SmRp/MJ och det är det jag har gått efter....

Min uppfattning är att kvottänkandet krånglar till mer än det hjälper! Men det har det goda med sig att hästfodrare lär sig tänka att hästen behöver båda typerna av näring.

Själv räknar jag aldrig med ngn kvot. Jag räknar ut hur mkt protein en häst behöver utifrån sin vikt och klass. Sen bestämmer jag mig för om den är svår- eller lättfödd och doserar energin efter det. Kvoten kan bli 10 (en lättfödd islandshäst var det) eller 4,4 (en svårfödd galoppör) det bryr jag mig inte om.

Din häst borde ha klarat sig mer än väl på det ensilage han fick om det hade de uppgivna värdena. Även om han skulle vara en svårfödd typ. Så om hästen inte hade mask eller ngt så tror jag inte på dem. Om du märker att han tar sig när du ger lusern eller annat proteintillskott så stödjer det att det inte är fel på hästen utan på analysen. Det bör innehålla mindre protein än 42 gram per kg foder. Så fortsätt du och ge proteintillskott men skippa halmen! Han kan väl få äta ensilage eller några kg lusern på nätterna.

HH

vadå är 42 g SmRp mycket för hösilage ?? OKej så man kan ge han mer hösilage ändå ?? För jag vill ju inte att han ska bli jätte fet när han står även om han såklart blir tjockare :smirk:
Har inte kollat om han har mask men då skulle man väl inte ha sett den stora förändringen, när han började få mer hösilgae och lusern.
Han har ju alltid haft kvar hull även när han var bukig...
Men om du hade ett fullblod som hade en kvot på 4,4(lr vad det var) då måste den ju ha ätit väldigt mkt hö för att få i sig allt protein den behövde lr ?? Kan man tänka på kvoten som ett kvalites värde på hösilaget lr avd man ska säga ??

Halloj!

Det är inte det att 42 g är ett högt värde i hösilage utan att analysen på ditt hösilage kan vara felaktig och visar på 42 g fast det innehåller mindre protein. Jag har två analyser på samma parti, ett taget på fält och ett taget från ett antal balar. Dessa analyser visar på två olika värden på proteininnehållet. En analys är inget garanterat värde utan taget på diagonalen på ett fält blir det ett genomsnittsvärde för hela fältet, och taget i balar blir det ett genomsnittsvärde för de balarna. Det kan alltså vara så att du tror att din häst har fått ett hösilage med 42 g protein men det innehöll i själva verket mindre.

Att ge halm till din häst ger bara extra energi och inget protein vilket blir lite bakvänt då du vill ha i honom protein utan att han blir tjock. Effekten med halm blir precis den motsatta. Om du ger mer hösilage och märker att han blir allt för tjock kan du kanske ge honom något annat att pyssla med i hagen, lite sly och grenar kan vara bra sysselsättning.

Jag vet inte om du redan har provat detta - bortse ifrån det i sådana fall - men om han får ha lusern i krubban eller i en hink som han kan äta ur under hela natten kanske han äter mer än det du har fått i honom tidigare?

Lycka till! :)

vadå är 42 g SmRp mycket för hösilage ?? OKej så man kan ge han mer hösilage ändå ?? För jag vill ju inte att han ska bli jätte fet när han står även om han såklart blir tjockare :smirk:
Har inte kollat om han har mask men då skulle man väl inte ha sett den stora förändringen, när han började få mer hösilgae och lusern.
Han har ju alltid haft kvar hull även när han var bukig...
Men om du hade ett fullblod som hade en kvot på 4,4(lr vad det var) då måste den ju ha ätit väldigt mkt hö för att få i sig allt protein den behövde lr ?? Kan man tänka på kvoten som ett kvalites värde på hösilaget lr avd man ska säga ??

Ville bara inflika att bukighet inte är samma sak som fet häst! :angel:
Varför vara rädd för bukighet = mycket mat i magen på en häst som ska stå? Skillnad med en häst som ska orka gå en terrängbana eller springa på travet och behöver en lätt kropp! :p

okej, ja kanske ta bort halmen och slänga in ännu mer hösilage i sånnafall då... Han får lusernet i krubban, han verkar iaf gilla hackad strå mer. Men det jag igentligen vill ha svar på är om det kan vara någon risk för korsförlamning om han får krafft protein 0.5 kg/dag ca. 165 SmRp fast han står... För lusernet som han äter nu är lite som är kvar från en annan hästägare. Och eftersom vi precis köpt krafft protein säcken och den kostade 449 kr så vill jag att han ska äta upp den....

Bukighet är oftast proteinbrist det var det jag menade att när min häst hade proteinbrist (var bukig) så hade han ändå hull. Jag vill inte att han ska bli för tjock, han behandlas för 1 kotleds och 2 knäledsinflamationer, och har inegn aning om hur länge han kmr att få stå och ju tyngre desto mer belastning på benen och senor...

. Men det jag igentligen vill ha svar på är om det kan vara någon risk för korsförlamning om han får krafft protein 0.5 kg/dag ca. 165 SmRp fast han står.....

Absolut inte. Korsförlamning får hästar av för mkt stärkelse o socker, om de har anlag att få det. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 392
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17