Tuvisen
Trådstartare
provar att lägga in tråden här oxå, är ingen som svarar på foder forumet
Har ett varmblod på 10 år som just nu står i sjukhage pga. kotledsinflamation. Han får gå ut och gå max 15 min om dagen.
Eftersom han bara står i hagen och inte rör på sig, har jag börjat ge han halm, så han kan pyssla lite i boxen. Vill ju inte att han ska bli smällfet. Han äter ca. 15 kg hösilage om dagen nu och än så länge 1 kg halm.
För ca 1 månad sen upptäckte jag även att han hade proteinbrist och då började jag öka hösilaget och ge han lusern, men för att få upp kvoten skulle han ha fått lov att äta 1.5 gk lusern, men redan vid 1 kg slutade han äta. 0.5 kg lusern är det mesta jag får i han, så för att få upp kvoten ska han få 0.5 kg krafft protein.
Hans tilltänkta foderstat är:
13 kg hösilage (546 SmRp, 80.6 MJ)
0.5 kg luser pellets (52.5 SmRp, 4.25 MJ)
0.5 kg krafft protein (165 SmRp, 6MJ)
3 kg vete halm (12 MJ)
och sen mineraler.
SmRp/MJ kvot: 7.4
Idag äter han:
15-17 kg hösilage (630-714 SmRp och 93-105.4 MJ)
0.5 kg lusern pellets (52.5 SmRp, 4.25 MJ)
1 kg halm (4 MJ)
1 dl Krafft protein (han har bara fått det i några dagar så hålelr på och vänjs in)
mineraler
SmRp kvot: 6.7 (har då inte räknat med krafft protein, då det är så lite)
När han fick proteinbrist låg han på en kvot på 6.9
Eftersom han bara står i en hage och inte jobbas något ( ska tillbaks till vet om 1 ½ vecka) så undrar jag om det är risk att han kan få korsförlamning lr fång om man succesivt ökar upp till min tilltänkta foderstat. Vet ju att protein från kraftfoder är mer koncentrerat
Vad jag vet har han inte haft korsförlamning lr fång tidigare.
Någon som är bra på det här och har egna erfarenheter lr ideer ??
Har ett varmblod på 10 år som just nu står i sjukhage pga. kotledsinflamation. Han får gå ut och gå max 15 min om dagen.
Eftersom han bara står i hagen och inte rör på sig, har jag börjat ge han halm, så han kan pyssla lite i boxen. Vill ju inte att han ska bli smällfet. Han äter ca. 15 kg hösilage om dagen nu och än så länge 1 kg halm.
För ca 1 månad sen upptäckte jag även att han hade proteinbrist och då började jag öka hösilaget och ge han lusern, men för att få upp kvoten skulle han ha fått lov att äta 1.5 gk lusern, men redan vid 1 kg slutade han äta. 0.5 kg lusern är det mesta jag får i han, så för att få upp kvoten ska han få 0.5 kg krafft protein.
Hans tilltänkta foderstat är:
13 kg hösilage (546 SmRp, 80.6 MJ)
0.5 kg luser pellets (52.5 SmRp, 4.25 MJ)
0.5 kg krafft protein (165 SmRp, 6MJ)
3 kg vete halm (12 MJ)
och sen mineraler.
SmRp/MJ kvot: 7.4
Idag äter han:
15-17 kg hösilage (630-714 SmRp och 93-105.4 MJ)
0.5 kg lusern pellets (52.5 SmRp, 4.25 MJ)
1 kg halm (4 MJ)
1 dl Krafft protein (han har bara fått det i några dagar så hålelr på och vänjs in)
mineraler
SmRp kvot: 6.7 (har då inte räknat med krafft protein, då det är så lite)
När han fick proteinbrist låg han på en kvot på 6.9
Eftersom han bara står i en hage och inte jobbas något ( ska tillbaks till vet om 1 ½ vecka) så undrar jag om det är risk att han kan få korsförlamning lr fång om man succesivt ökar upp till min tilltänkta foderstat. Vet ju att protein från kraftfoder är mer koncentrerat
Vad jag vet har han inte haft korsförlamning lr fång tidigare.
Någon som är bra på det här och har egna erfarenheter lr ideer ??