Risk för fång av hösilage?

MalinJ

Trådstartare
Vi har sju hästar i stallet som äter av samma foder - Hösilage och Kraft. Ett par av dom har varit lösa i magen ett tag nu. Det har rättat sig till lite men är fortfarande inte bra. Har tidigare hört av andra att det kan bli så om hösilaget är lite för blött men att det inte är någon fara utan brukar gå över. Hörde idag av någon att det troligtvis beror på att hösilaget innehåller för mycket protein och att detta kan leda till fång. Någon som vet mer om detta?

Sv: Risk för fång av hösilage?

Att protein skulle leda till fång är en teori som numera är begraven.

Jag har en shettis, som haft fång en gång och har hösilage med mkt.bra näringsvärdena att han slipper kraftfoder men får lite betfor pga grovfoderbyte. Tidigare åt han vanligt hö, o eftersom jag tyckte att han behövde ett bättre hö så då blev det hösilage igen efter ett tag o får därför betfor o lite linfrökaka för att magen ska vänjas vid "nytt" grovfoder. Han har hösilage på fri tillgång dygnet runt. Han motionskörs o ska börja tränas inom kort.

Förra hösten när vi inhandlade hösilage fick han rännskita o då fick han lite betfor o då fick hna inte rännskita mer efter detta. Bakjästen kan oxå vara alternativet till att hålla magen i trim! Min fick det 1/4 pkt om dagen i några veckor.

Protein orsakar definitivt inte fång.

Jag har aldrig hört att man ska undvika protein, däremot kolhydrater. Rätta mig gärna om jag har fel, har precis fått min första fångponny tyvärr (misstänker jag iaf, ska till kliniken på mån)...:cry:.

Hej

Senaste forskning säger, som tidigare nämnt, att det är de lättlösliga kolhydraterna som är boven i dramat. Enl undersökning gjord i våras på SLU så innehåller testade de innehållet av lättlösliga kolhydrater i ensilage, hösilage och hö. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var med alla de kolhydrater de testade, men jag vet att höet exempelvis innehöll mest fruktan (som tidigare använts i undersökningar i Australien för att trigga igång fång). Kontentan av undersökningen var dock att varken hö, hösilage eller ensilage innehöll kolhydrater i den omfattningen som använts i undersökningar där man med flit triggat igång fång hos hästar. Isåfall skulle man få ge osannolikt orimliga mängder av fodret. Märk väl, att detta gällde en frisk häst. Har man däremot en häst med insulinresistens/glukosintolerans då ska man nog vara mer försiktig. Ja,ja, det senaste var bara min teori.

Här ligger undersökningen iaf: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/

Slutligen måste jag rekommendera er alla att läsa den senaste undersökningen från Australien som rör uppkomst av fång och hur man, enligt deras teorier, kan identifiera de med sämre glukostolerans som, enligt denna undersökning, är riskindivider och har lätt för att få fång.

http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/07-158.pdf

Proteiner orsakar inte fång, däremot ska man passa sig för kolhydrater, finns mkt i spannmål tex. Min fånghäst äter hösilage utan problem

Jag har ingen aning om hurvida proteiner orsakar fång eller inte. Förra vintern var det dock en shettis i vårt stall som enligt vet fick fång av hösilaget (det var det ända han åt förutom mineraler). Gräset låg djupt begravet undert snön, så det åt hästarna inte myckte av, utan stod mest hela dagarna och åt hösilage. Undrar vad det var i hösilaget som gjorde att schettisen utvecklade fång?? Någon som varit med om ngt liknande?

Jag har hört att flera hästar som är fångkänliga eller härdiga av naturen inte klara fri tillgång av vare sig hö eller hösilage.

De får fång p g a överutfodring även om det är från grovfoder. Man får beräkna behovet till sådana hästar och ge vad de behöver.

En veterinär jag pratat med höll med om det.

Fångriskerna med ensilage är nog att det är skillnad mellan olika balar. Det blir som ett foderbyte varje gång och det ska man vara försiktig med när det gäller fånghästar. Men jag vet många som ger sina fånghästar ensilage utan problem jag ger det till min. Hon verkar inte känslig för foderbyten. Något som hon däremot verkar reagera mkt snabbt på är fruset gräs ngt som nog alla är överrens om att det är en bidragande faktorn till fång. Efter vad jag förstår behöver de inte sätta i sig några större mängder av fruset gräs för att det ska utlösa fång. Det innehåller en hög halt av lättlösliga kolhydrater däribland fruktan.

Ang foderbyten mellan olika balar så visar senaste forskningen på att det inte påverkar hästens mage. Faktiskt inte ens när dom bytte mellan olika grovfoder.

Det där med att protein inte orsakar fång är nog inte helt sanning. Jag tror att det är olika saker som kan trigga igång det.

Jag har haft två märrar med föl som när de inte hade föl var extremt fångkänsliga. Jag fick vänja in på torrt näringsfattigt gräs i veckovis för att de skulle få knapra lite utan att bli sjuka. När de sen fick föl (proteinslukare av stora mått) kunde de båda två gå på kraftig odlad gödslad vall med bara kort invänjning. Hela sommaren utan problem. Nästa sommar när de inte hade några proteinslukare vid sidan så var de samma gamla fångkänsliga hästar igen.

Så vad alla än säger så är jag väldigt försiktig med protein. Men det finns naturligtvis fler bovar i dramat. Men jag tror inte att man kan hårddra det och utesluta vissa faktorer. Det kan ju inte ens forskarna eftersom det mest är gissningar och än så länge inget konkret.

Ang foderbyten mellan olika balar så visar senaste forskningen på att det inte påverkar hästens mage. Faktiskt inte ens när dom bytte mellan olika grovfoder.

Det där med att protein inte orsakar fång är nog inte helt sanning. Jag tror att det är olika saker som kan trigga igång det.

Var har du läst det med ensilage någonstans - mest nyfiken?

När det gäller protein eller inte så har jag läst att den vanligaste orsaken till fång är pga bete och att man tror att det beror på för mkt lättlösliga kolhydrater i kombination med ex övervikt och eller problem med glukos/insulin. Jag har förstått det som att forskarna är ganska säkra på att det är en av de vanligaste orsakerna. Sedan har de inte lyckats bevisa det rent vetenskapligt pga svårigheten att göra tester i verkligheten dvs utanför lab.

Intressant, har en korsförlamningshäst som jag varit försiktig med foderbyten på. Har du ngn källa? :)

Hej

Senaste forskning säger, som tidigare nämnt, att det är de lättlösliga kolhydraterna som är boven i dramat. Enl undersökning gjord i våras på SLU så innehåller testade de innehållet av lättlösliga kolhydrater i ensilage, hösilage och hö. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var med alla de kolhydrater de testade, men jag vet att höet exempelvis innehöll mest fruktan (som tidigare använts i undersökningar i Australien för att trigga igång fång). Kontentan av undersökningen var dock att varken hö, hösilage eller ensilage innehöll kolhydrater i den omfattningen som använts i undersökningar där man med flit triggat igång fång hos hästar. Isåfall skulle man få ge osannolikt orimliga mängder av fodret. Märk väl, att detta gällde en frisk häst. Har man däremot en häst med insulinresistens/glukosintolerans då ska man nog vara mer försiktig. Ja,ja, det senaste var bara min teori.

Här ligger undersökningen iaf: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/

Slutligen måste jag rekommendera er alla att läsa den senaste undersökningen från Australien som rör uppkomst av fång och hur man, enligt deras teorier, kan identifiera de med sämre glukostolerans som, enligt denna undersökning, är riskindivider och har lätt för att få fång.

http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/07-158.pdf

Otroligt intressant! Har du greppat vad det är för mängder av hö/ensilage (eller snabba kolhydrater/fruktan) vi pratar om när det gäller glucosintoleranta/insulinresistenta hästar?

Jag håller på din teori!

/Ingrid

Jag tror att vissa inte klarar av silaget, i synnerhet inte blötare än ca 60 % .

Man måste få bukt på magen på ngt sätt.

Otroligt intressant! Har du greppat vad det är för mängder av hö/ensilage (eller snabba kolhydrater/fruktan) vi pratar om när det gäller glucosintoleranta/insulinresistenta hästar?

Jag håller på din teori!

/Ingrid

Ja, visst är det intressant. Enligt den senare Australiska undersökningen jag refererade till så bör man ej ge hästar med insulinresistans grovfoder som innehåller mer än 12% "non-structural carbohydrates" (vilket jag likställer med lättlösliga kolhydrater såsom fruktan). Men gå till orginalkällan och läs, om du är intresserad!! :)

Självklart så ska man ju ha mer koll på fånghästarna och vara uppmärksam på fången. Jag vet ponnys som har fått fång av ensilage. Jag själv låter våran fång ponny bara gå halva dagarna och äta ensilage.

Jag håller på din teori!

/Ingrid

Hur testar man om hästen är glukosintolerant/insulinresistent?
jag var på en föreläsning där den frågan ställdes och då fick vi svaret att det är ganska komplicerat att mäta detta.

Det vill jag också veta! Det som står i "uppsatsen" är bara att man borde skapa ett bra test för alla hästägare? Det behöver väl inte vara så komplicerat? Tänker mig något liknande som för människor, diabetiker? DÅ kan man se om värdena är superhöga?:confused:

Jag har läst båda uppsatserna :banana: Det verkar som att hö och ensilage faller under den typen av foder. Men det beror ju på hur stor mängd de äter också enligt den svenska uppsatsen... därför frågan :idea:

Det vill jag också veta! Det som står i "uppsatsen" är bara att man borde skapa ett bra test för alla hästägare? Det behöver väl inte vara så komplicerat? Tänker mig något liknande som för människor, diabetiker? DÅ kan man se om värdena är superhöga?:confused:

Håller helt med!!!!:banana:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 657
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 239
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka