Risk för blodpropp om man äter blodförtunnande?

tott

Trådstartare
Min nära släkting äter blodförtunnande medicin efter en ballongsprängning (utan stroke).
För 3 dagar sedan fick han, under en promenad, ont i vaden. Ingen svullnad, ingen värme, ingen förhårdnad. Smärtar i rörelse men är nu bättre och ännu bättre på morgonen.

Hur stor är risken att det är en propp?
Det är meningen att han skall ha paus i medicineringen med start 1 maj, inför en mindre operation sen 3 maj.
Känns inte helt ok... 😐

Det beror på vilken typ av blodförtunnande han har. De som skyddar hjärtat bäst (t ex Trombyl eller Clopidogrel) är inte lika bra mot venösa proppar som man får i benet. Så då finns risk för en propp.
Ska ha dessutom snart opereras bör det nog kollas upp innan.

Det beror på vilken typ av blodförtunnande han har. De som skyddar hjärtat bäst (t ex Trombyl eller Clopidogrel) är inte lika bra mot venösa proppar som man får i benet. Så då finns risk för en propp.
Ska ha dessutom snart opereras bör det nog kollas upp innan.
Rivaroxaban är aktiva substansen i hans medicin, Xarelto.

En blodpropp i ett ben kan ju lossna och vandra vidare. Det betyder ju inte att det inte längre är någon risk, den kan ju sätta sig på sämre ställen än ett ben. Så bara för att han känner sig bättre betyder inte det att det inte var någon propp eller att allt är bra nu. Det borde en läkare på ett sjukhus få avgöra istället, och för en sådan sak borde man inte vänta till "i morgon". Så visst, det kan kännas som inte akut just nu, men är det en propp så kan det ju bli onödigt akut.

Det är nog lättare att behandla en blodpropp i ett ben än tex lungorna.

En blodpropp i ett ben kan ju lossna och vandra vidare. Det betyder ju inte att det inte längre är någon risk, den kan ju sätta sig på sämre ställen än ett ben. Så bara för att han känner sig bättre betyder inte det att det inte var någon propp eller att allt är bra nu. Det borde en läkare på ett sjukhus få avgöra istället, och för en sådan sak borde man inte vänta till "i morgon". Så visst, det kan kännas som inte akut just nu, men är det en propp så kan det ju bli onödigt akut.

Det är nog lättare att behandla en blodpropp i ett ben än tex lungorna.
Tack, men ge dig nu.

Googla, som tidsfördriv, på medicinen han äter.

Min nära släkting äter blodförtunnande medicin efter en ballongsprängning (utan stroke).
För 3 dagar sedan fick han, under en promenad, ont i vaden. Ingen svullnad, ingen värme, ingen förhårdnad. Smärtar i rörelse men är nu bättre och ännu bättre på morgonen.

Hur stor är risken att det är en propp?
Det är meningen att han skall ha paus i medicineringen med start 1 maj, inför en mindre operation sen 3 maj.
Känns inte helt ok... 😐

Låg risk skulle jag säga, mtp beskrivningen. Men det betyder ju inte att det inte är en propp ändå såklart.

Har han tagit den regelbundet och inte missat någon dos är risken för propp låg. Men eftersom han planerar operation skulle jag rekommendera att det ändå kollas upp i morgon.
Mvh
/Läkaren som träffar dessa patienter på akuten.
Tack för ditt expertsvar. Tror bestämt att han tagit sina mediciner precis som han ska. Han har dosett. Han gjorde en lite större op i början av januari och hade då en liten paus förstås, men det borde väl inte påverka nu. Han mår bra och är igång.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 618
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar