Risk att sälja häst obesiktad?

Hannely

Trådstartare
Som rubriken lyder; innebär det någon risk för säljaren att genomföra försäljning av häst utan att den genomgår besiktning? I detta fall är det köparen som ej vill genomföra besiktningen, säljaren är privatperson och köparen företagare.
 
Sv: Risk att sälja häst obesiktad?

Läs igenom köplagen (som gäller för försäljningen) och skriv ut i kontraktet att köparen avböjt möjligheten att besiktiga hästen.
 
Sv: Risk att sälja häst obesiktad?

Jag skulle ändå besiktiga som säljare för min egen skull. Det är svårt att frånskriva sig ansvar som säljare. Låter jättekorkat att inte besiktiga faktiskt. Som gjort för trubbel
 
Sv: Risk att sälja häst obesiktad?

Jag skulle ändå besiktiga som säljare för min egen skull. Det är svårt att frånskriva sig ansvar som säljare. Låter jättekorkat att inte besiktiga faktiskt. Som gjort för trubbel

Jag har besiktat (enkel gårdsbesiktning) innan jag drog igång säljprocessen för min egen sinnesfrid. Men den är ju ändå inte "giltig" då den är gjord ett bra tag innan ev försäljning, mycket skulle ju teoretiskt kunnat hänt på en månad även hemma hos mig. Har du några exempel på hur jag kan råka illa ut i fallet ovan (förutsatt att jag fullföljt min upplysningsplikt, och skrivit in att köparen avböjt besiktning)?
 
Sv: Risk att sälja häst obesiktad?

Läs igenom köplagen (som gäller för försäljningen) och skriv ut i kontraktet att köparen avböjt möjligheten att besiktiga hästen.

Ja, min tanke är ju att då "borde" teoretiskt inget kunna hända (förutsatt att jag fullföljt min upplysningsplikt som säljare)?
 
Sv: Risk att sälja häst obesiktad?

Upplagen säger:
Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.
 
Sv: Risk att sälja häst obesiktad?

Om jag skulle vara säljare skulle jag själv vilja stå för en besiktning, för att ha mitt på det torra.
Tvärtom när jag köper häst, då vill jag stå för besiktningen.

Då har jag gjort vad jag kan för att ta reda på och upplysa om ev problem.
 
Sv: Risk att sälja häst obesiktad?

Du kan ju som säljare själv göra en besiktning, som du inte delar med dig av till köparen. Skulle köparen sedan komma och påstå att hästen var behäftad med fel har ju du papper som talar om att så inte var fallet (självklart beroende på vad felet är).
Samtidigt så har köparen undersökningsplikt och avstår denne från detta tror jag det är väldigt svårt att få köpet att gå tillbaka om hästen skulle uppvisa någon skada.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 185
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 412
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp