Risk att rida gravid?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

Nu menar jag inte att man kan ramla av och så. Utan allt skumpande.
Kan skumpandet och stötarne medföra att man får missfall? Jag är i vecka sex och ska tävla 28/10 (islandshäst). Självklart tänkte jag inte ut å flängrida i skogen tills dess, Jag håller mig på dressyrbanan och mamma får sköta resten. Men jag är lite nojig.
Vågar jag rida?
Observera att jag endast menar själva ridningen. Inte om man ramlar av eller om hästen bockar och har sig.
Min häst är lugn som en filbunke=)
Hjälp!:bow:
 
Sv: Risk att rida gravid?

Jag red då fullt ut långt upp i alla mina 3 graviditeter.
Känns det bra så är det inga problem.
Men om det gör ont eller man får sammandragningar så är det ju inte så lämpligt att rida.
 
Sv: Risk att rida gravid?

Var det inte Silverkedjan som letat i sjukhusstatistiken och inte hittat ett enda missfall relaterat till ridning eller ridolyckor?
 
Sv: Risk att rida gravid?

okej. tack för svaren. nu känner jag mig lugnare=)

Vill ju inte missa tävlingen. har sett fram emot den lääänge. Bebisen var planerad, men det gick fortare än vad vi trodde=)

Men så länge det känns bra så är det ingen fara alltså=)
 
Sv: Risk att rida gravid?

Jag red som vanligt fram till att foglossning satte stopp ( v 18) , iofs lugna skogsturer och lätare dressyrpass men det gick bra.Blev tom avslängd i v 6 och bebis klarade det också (tack och lov). Hade prtat med BM som också gav klartecken. Själva "skumpandet" ger inget ökad risk för mf.
 
Sv: Risk att rida gravid?

Själva skumpandet behöver du inte vara orolig för, lyssna bara på din kropp om den säger ifrån. Det är ev. avkastningar du bör vara orolig för. Jag valde att sluta rida rätt tidigt i graviditeten då jag märkte att kroppen förändrades så jag inte längre hade samma balans. Eftersom jag aldrig skulle rida med en bebis i famnen så hade jag inte hjärta att göra det med bebis i magen heller. Att jag (och antagligen min sambo) sedan inte skulle förlåta mig själv vid ett missfall p.g.a. ridningen styrkte mig i mitt beslut men alla får självklart göra sitt eget val. Då jag ridit nästan hela mitt liv kändes några ynkliga månaders avstående från ridningen som ett piss i den stora oceanen, jag tog igen det med råge när det blev riddags igen!
 
Sv: Risk att rida gravid?

okej. tack för svaren. nu känner jag mig lugnare=)

Vill ju inte missa tävlingen. har sett fram emot den lääänge. Bebisen var planerad, men det gick fortare än vad vi trodde=)

Men så länge det känns bra så är det ingen fara alltså=)

Vad roligt att ni ska ha bebis!!! GRATTIS!!!!! :banana:
Kram Camilla
 
Sv: Risk att rida gravid?

Jag tävlade distans (fem mil) i vecka 11 och dressyr i vecka 18. Min bm tyckte det var helt okej.

Upp till vecka 12 hade jag små blödningar ibland. När de pågick skulle jag inte rida, tyckte bm.
 
Sv: Risk att rida gravid?

Knapplån...

Tack alla för svaren. nu känner jag mig mycket lugnare=)
 
Sv: Risk att rida gravid?

Vad roligt att du ska få bebis =) hoppas att allt går bra. vilken tid var tävlingen tänkte komma och kolla, får se om jag får med mig någon annan från stallet. hälsa din pöjk
 
Sv: Risk att rida gravid?

Japp, skitkul är det=) fan alla andra i vänskapskretsen har ju barn, så de e bara att hänga på=) Jessica ska få 3 månader innan mig, så vi e ju ganska lika i alla fall. Nathalie fick sin Jamie torsdags morse=) Får inte exakta tidpungten förens ca en vecka innan tävlingen men den 28/!0 är den i alla fall. Camilla skulle komma å kolla sa hon. sällskapa med henne=)
 
Sv: Risk att rida gravid?

Jag red i stort sett hela graviditeten, fram till och med vecka 34. Och sådär väldans skumpigt tycker jag ju inte att det var.... men det beror ju givetvis på hästen också - hur skumpigt det är, alltså! Jag tävlade femgång "sista" gången i sjunde månaden, och red alltså ett tag till efter det också. Red även ut i skogen - både hästen och jag hade blivit tokiga annars, tror jag.

Det som är/kan vara farligt med ridning och graviditet är risken att ramla av. Hur stor den risken är tror jag att man själv, som erfaren ryttare med en häst man känner väl, är bäst på att bedöma. I övrigt är jag övertygad om att det är bra att hålla igång och röra på sig så mycket man kan även under graviditeten.
 
Sv: Risk att rida gravid?

Red igår för första gången på två veckor. kändes jättebra. lite ont i sittbenen och trött i benen va jag igår men de beror på två veckors vila=) men i magen kändes det inget speciellt. skönt=)

Men jag tror att jag kommer växa fort, å va ska jag då tävla i?=) ridbrallorna uppknäppta och en tröja som hänger ner=)

I morse hade jag min första helvetesmorgon. Jag mådde jätteilla! åhh jag som hade hoppats på att slippa illamåendet...

Gick över när jag tvingade i mig lite frukost. men det tar emot att trycka ner en macka när man mår som man mår. får väl testa nått på apoteket mot graviditetsillamående.
 
Sv: Risk att rida gravid?

tvivlar på att det är farligt att rida när man är gravid. Kolla bara på Malin baryard-Jonsson som tävlade på elit-nivå rätt länge trots sin gravidtet.
 
Sv: Risk att rida gravid?

Jag red tills det bara var 4-5 veckor kvar, då satte min foglossning definitivt stopp. Pratade med min bm som sa att jag skulle rida så länge det kändes bra.
Longerade och tömkörde till dagen före förlossningen.
 
Sv: Risk att rida gravid?

Jag är i v30 och dressyrrider fortfarande. Vissa dagar så gör det ont i magen, ungefär som håll, då tar jag det lugnare. Det är oftast bara traven som påfrestar.

Vad jag förstått så är det värre för dig själv om du ramlar av än för den skyddade bebisen i magen. Kanske är det inte är möjligt att äta smärtstillande eller få all behandling. Det kan ju även vara riktigt tungt att hoppa omkring på kryckor med bamsemage om man skulle bryta ett ben.

Jag känner mig trygg på min häst och oroar mig inte så mycket. Min barnmorska har sagt att så länge det inte gör ont är det bara att rida och fortsätta leva som vanligt :banana:
 
Sv: Risk att rida gravid?

Sitter det fast, sitter det fast, annars kan du stå på huvudet utan att det hjälper.



Sade de till min mor iaf.
 
Sv: Risk att rida gravid?

*Knapplån och lite sidospår*

Är det någon annan som rider och är gravid som tycker att det frestar på bäckenbotten? Nu väntar jag ju mitt andra barn men nog tycker jag att jag lyckats träna upp bäckenbottenmuskulaturen hyfsat emellan. Visserligen har jag inte gillat att hoppa bredbent på gympan tex sen jag födde barn, men ridningen har jag inte känt av förrän nu plötsligt.

Framför allt när jag rider lätt (på en stor, kraftig och "schvungig" häst) så känner jag att det tynger väldigt nedåt i underlivet och jag får tänka på att "hålla upp hissen" hela tiden. Är det dumt att rida om det känns så här, eller är det bara bra träning? :confused: Jag är i vecka 20 förresten så det är ju inte så mycket bebisens tyngd jag känner av ännu.
 
Sv: Risk att rida gravid?

jag red fullt ut till jag var i 7,5 månad, sen kände jag mig för stor, skrittade väl ngn gång i 8 månad men sen var det stopp. Jag tror man får känna efter själv, visst innebär ridningen en risk, men det är det så mkt annat som gör oxå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte jag skulle höra med lite kloka hästmänniskor här på bukefalos för att få lite tips om hur jag ska tänka kring det här med ridning...
Svar
5
· Visningar
3 216
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp