Risig i magen av Standardt?

Glimfeather

Trådstartare
Har egentligen inte försökt ge standardt sedan de kom med sitt nya recept för några år sedan. Men jag har ju hört att alla inte är så nöjda med det? Lillehunden kräktes visserligen när jag försökte ge normal, men jag trodde det var torrfoder i allmänhet han inte tåde (är van vid färskfoder).

Nu har jag hur som helst gett båda hundarna standardt vild några veckor (bytte från rc hypoallergenic, vilket magen var okej på, lite många och stora högar bara, men ingen diarre). Jag fasade över ganska försiktigt men märkte efter någon vecka att unghunden blev lite dålig i magen. Trodde han hade ätit något ute för sedan var det bra igen. Detta upprepade sig någon gång i veckan och igår natt väckte han mig ett par gånger och sedan var det ren diarre hela dagen ...

Är det något sånt här vissa fått erfara efter bytet av recept? Möjligen kan ett vegitabiliskt ben ha triggat igång det hela, men såna har han ätit förr (dock när han gick på annat foder) utan problem.

Nu är det överkokt ris och kyckling-diet här och sedan ska jag försöka hitta ett passande färskfoder till herren i fråga. Min förre var också känslig, men efter byte till färskfoder var magen alltid bra.

Sv: Risig i magen av Standardt?

Mina äter Standardt och är bra i magen båda två. Utom när de ätit något äckligt som de hittat ute förstås.

Mina har fått standardt istället för färskfoder i några dagar nu när vi har varit på resande fot. Magarna har varit helt okej.

Det är inte någon allergi mot något i fodret då?

Min valp blev risig i magen vid byte till Standardt. Troligen var det mitt fel eftersom jag fasade in det fort. Borde ha gjort det lansammare. Efter tva natter med dalig mage borjade jag med dietfoder fran veterinar. Han blev bra omedelbart. Sedan fasade jag in langsamnt, langsamt. Nu funkar han super pa normalen. Provade en svang med farskfoder vilket han funkade perfekt pa. Dock vill min man som ar den som oftast utfodrar inte handskas med farskfoder sa det far jag acceptera. Jag misstanker att den individ jag har nu ar lite kanslig. Jag vill minnas att jag fasat in andra hundar pa Standardt relativt fort och det har funkat bra.

Om du vill ge Standardt, fasa in langsamt sa kanske det funkar.

Jag har ändå tänkt byta till färskfoder så fort som möjligt så det kan jag lika gärna göra nu då ... ger ris och 100% kyckling från VoH och han var bättre i magen redan igår så jag fortsätter öka det försiktigt. Kokt ris och kyckling räknas ju som skonkost. Min förre hund var också alltid känslig i magen när han fick torrfoder, men magen funkade hur bra som helst när vi började med färskfoder så det kanske är samma med den här.

Har fasat in standardt över 5-6 veckor så mer försiktig vet jag inte om jag kan vara. Han är van att äta olika saker och har bytt foder i princip tvärt innan utan problem. Men alla hundar funkar ju inte på alla foder heller ... tänkte bara om andra haft samma erfarenhet eftersom jag hört om andra hundmagar som inte mått så bra på detta foder. Har själv bara goda erfarenheter sen innan, så har inte tagit det riktigt på allvar ...

Philosophia: det är ju inte helt omöjligt förstås, dock äter han samma ingredienter var för sig helt utan problem (dock rå hjort).

Du har ju fasat in under lang tid, sa det kan inte vara problemet.

Bra for dig/dina hundar att du kan fodra med farskfoder. Det verkar manga hundar ma bra av/klara av bra.

Ja, jag har gjort det i flera år, men i samband med allergiutredning fick jag börja med torrfoder för unghunden. Tycker inte det är roligt alls så jag håller tummarna nu. Men efter en vecka med kyckling och ingen klåda så är jag ganska hoppfull :)

Hoppas det funkar! Jag ar en ganska icke-nojig hundagare eftersom allt funkat bra under alla ar. Men sjutton vad hispig man blir nar de blir daliga av maten. Det ska liksom bara funka.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 097
Senast: Voeux
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 358
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Hundhälsa Mina hundar har tidigare fått VoH, sen har leveranserna strulat enormt på sistone så jag var tvungen att köpa annan mat och köpte då...
Svar
13
· Visningar
3 800
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka