Ris till buke...

Sv: Ris till buke...

Du får gärna säga du till mig ;)

"Användarfrågor" ska besvaras här inne, men nu har du ju fått svar på hur du söker.

men det jag villa ha fram ska ju vara så nytt som möjligt eftersom regler ändrar sej.. då funkar det ju inte med gammalt..
därför skapade jag en ny tråd. jag visste inte ens att det fanns trådar om just det jag sökte eftersom jag inte orkar/har tid att sitta och läsa igenom en j*kla massa sidor och att jag aldrig har fått sökfunktionen att fungera.:crazy:

Om du inte orkar eller har tid att söka rätt (lära dig) på svar eller frågor ska du nog inte vara här inne utan ringa butiker direkt.
Att ställa frågor i gamla trådar är som man ska göra och då kan man få uppdaterade svar på frågorna.

Du är här inne då Gunnar bjuder in dig på hans forum och då gäller hans regler.

Att ställa frågor i gamla trådar är som man ska göra och då kan man få uppdaterade svar på frågorna.
Nej så är det inte. Drar man upp en gammal tråd så låses den just för att den är gammal. Det har jag råkat ut för flera ggr och andra med för den delen

Det beror nog lite på hur man drar upp den gamla tråden.

Lägger man till en följdfråga i ämnet längst ner i tråden - ingen låsning.

Uppmanar man trådskaparen att söka veterinär för hästen som var gravt halt i inlägg 1 för tre år sen och som sedan avlivades i inlägg 35 för också tre år sen så låses tråden.

ok då får ni ursäkta att jag försöker få så stor användning utav erat forum som möjligt. I fortsättningen får jag väll sitta här och leta.... Men om man aldrig får skapa nya trådar om nått så kommer det ju aldrig bli något nytt?

och vem fasen orkar ha tid med det?! inte jag iaf..

OK, kan du då vara snälla och förklara för mig hru du då resonerar, DU orkar inte leta efter liknade trådar där din frågeställning redan är svarad på, men du tycker att andra ska orka svara på samma frågor om och om igen??

det är väl helt frivilligt? eller?
men jag har fått reda på det jag behövde nu.

Så nu kan väl ni ta bort den här tråden innan det blir för mycket tjafs? var faktiskt inte det jag var ute efter...:crazy:

ok då får ni ursäkta att jag försöker få så stor användning utav erat forum som möjligt. I fortsättningen får jag väll sitta här och leta.... Men om man aldrig får skapa nya trådar om nått så kommer det ju aldrig bli något nytt?

Men om du letar i sök och hittar en gammal tråd som du finner intressant, då läser ju du igenom den, har du ytterligare frågor är det ju bara att ta upp dem som en fråga i den tråden du hittat, så får du förhoppningsvis ett bra svar som gäller i nuläget och kanske ny diskussion också?

Det är nog ingen som förbjuder dig till att skapa en ny tråd men det är ganska tjatigt när man ibland ser flera nya trådar om exakt samma ämne, på samma vecka. :crazy:

ny trådar = med nya ämnen eller ämnen som inte varit upp på länge, så SÖK först, finns inte de du letar efter så skapa ny tråd.

Nej tråden tas inte bort för någon annan kan behöva få svar på samma fråga och då använder de sökfunktionen och får upp denna tråd = svar!

Det beror nog lite på hur man drar upp den gamla tråden.
Tror jag inte. Nu var det en moderator som låste en tråd som var gammal och hänvisade till just att den var gammal=icke aktuell längre. Sedan tillade moderatorn typ "om det är någon som fortfarande vill diskutera ämnet så går det bra att skapa en ny tråd" .......:confused: Först får man inte ta upp en gammal tråd o börja skriva men det går bra att göra en ny. Vad skulle vara vitsen med att starta en ny istället för att fortsätta skriva på en gammal, förutom datumstämpeln

Japp det är bara att leta vidare och finns inte ämnet diskuterat här så blir det en ny tråd om ett ämne som inte tagits upp innan= nya trådar!

Låter inte rimligt :confused:
Kanske inte frågeställningen gällde TS ursprungsfråga så frågan inte kom fram i TS tråd vid sökning - ibland då många trådar kommer upp vid sökning så läser man bara överskriften och då är det inte säkert att du får svar utan det är bättre att göra en ny tråd.

Spånar bara lite!

Jag tror att alla behöver lugna ner sig en liten aning.

Självklart vore det kanske bra om det aldrig behövdes skapas nya trådar om sådant som redan finns i äldre trådar.

Nu är det så att det kommer skapas nya trådar om gamla ämnen. Ibland kan det dessutom vara ganska bra, du utveckligen går framåt och man inte vill ha med sig allt "bagage" från den gamla tråden.

Men, om det hela tiden skapas nya trådar om samma ämnen blir det helt klart lite irriterande och kan utmynna i denna typ av skäll ;)

Det jag tror att de flesta är ute efter är att nya användare försöker visa lite respekt för äldre användare. Exempelvis genom att försöka lära sig så gott det går hur forumet fungerar.
Detta innebär att man som ny användare bör ta sig lite tid att läsa innan man skriver.

Om man har attityden att jag inte har tid att sätta mig in i detta och detta leder till att andra användares tid slösas bort på att svara igen eller hoppa över eller irritera sig på en tråd så har man värderat sin egen tid högre än andras. Detta kan leda till irritation.

Oftast är det också så att om man har en fråga som man vill ha ett snabbt svar på så går det fortare att söka rätt på ett gammalt svar än att skriva en ny fråga och sedan vänta tills man fått alla de svar som skrivits i en gammal tråd.
Oftast är det så att det inte bara finns ett svar utan det finns flera sätt att lösa ett problem. Det kan tänkas ta veckor innan alla svaren kommit in i en ny tråd, en del kanske inte kommer för att de som skulle ha skrivit dem inte orkar skriva dem igen, då de gjort det i en tidigare tråd.

Det är dock väldigt viktigt att vi "gamla rävar" försöker behandla dessa nya användare på ett bra sätt, att skälla på dem för att de inte lärt sig allt ännu är ingen bra idé.
Om de försvinner försvinner kommer kanske inte en mängd nya bra svar på nya och gamla trådar att skrivas.

Forumsystemet och andra delar av Bukefalos fungerar inte alltid självförklarande och som man förväntar sig.
Förhoppningsvis kan vi alla hjälpa varandra även med detta så att vi får ut så mycket som möjligt av sidorna.

Nej tråden tas inte bort för någon annan kan behöva få svar på samma fråga och då använder de sökfunktionen och får upp denna tråd = svar!

Men om jag(trådskaparen..) kräver att tråden tas bort ska den väl göra det? Dom flesta verkar ha missuppfattat mej här och därför vill jag att den tas bort.

eftersom jag inte har förstått mej på sökfunktionen så har jag skapat nya trådar men nu har jag fått tips om hur jag kan söka = problemet är löst:D
men efter det här kommer jag nog behandlas som en idiot.:o

I den nålade tråden överst står det:

"Vi tar i princip aldrig bort inlägg som inte bryter mot forumreglena."

:)
så tråden ligger kvar, är min slutsats. En missuppfattning är inget skäl, man (som jag uppfattar det) äger inte tråden bara för att man skapat den, man kan ju inte heller påverka vilken riktning tråden tar.

Idiotförklarad är du inte, nu vet du ju hur det funkar:)
Inte så lätt i början.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 556
Senast: Tilly_85
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 097
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar