RIP, Nactus 854

Gabby_Ossi

Trådstartare
Fredag morgon fick 21-årige Nactus somna in efter att ha fått en lårbensfraktur i hagen. En fantastiskt fin hingst och personlighet, och jag är oerhört tacksam att jag fick dela hans sista sommar :cry:

Det är aldrig rätt tid att mista en kär vän, men ska det hända så kunde det nästan inte gått smidigare till. Ägaren hittade Nactus i hagen på tre ben men ätandes och vid gott mod Torsdag kväll. Natten gick utan att Nactus rörde sig en millimeter, och på Fredagmorgonen konstaterade veterinären att han fått en fraktur på lårbenet, och det var inget svårt beslut vad som måste göras. Det gick rent och snyggt till och Nactus ligger begravd i sin hage, där han gått i alla år.

Ett litet ljus i mörkret är att 2 st "krångelston" båda konstaterades dräktiga med honom senare samma dag.
2 ston är sedan tidigare dräktiga, och ett sto återstår att kollas.

Lycka till och grattis till alla er med fina Nactusavkommor!

Sv: RIP, Nactus 854

NEEEEEEEEEEEJ vad hemskt. :cry:
men jag är lycklig att jag hann få en avkomma i alla fall

Usch, vad tråkigt. :cry: Hade en avkomma efter honom innan, en av de trevligaste hästarna jag någonsin träffat. Jag tyckte/tycker jättemycket om Nactus.
Vila i frid, du vackre.

Hade en valack på ridskolan som var efter honom. Han var en av dem finaste (enligt mig), tyvär så togs han bort den 28 april :(

Väldigt tråkigt att höra!

En hingst med gammal, trevlig stam, som väl varit en av de hingstar som betäckt mest de senare åren genom naturlig betäckning?

Har sett en hel del föl efter honom som sett fina ut.

Först Maraton, sedan Nactus - det tunnar ut ibland de svenska gamla hingstarna.

Åh nej fine Nactus..
Han kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta eftersom jag hade äran att rida hans son Rambo (ue. Ganesco).

Nu har jag sett att Nactus har en avkomma med i OS!

Rambo född 1994 u Grace e Ganesco - Rote Boldt tävlar dressyr för Japan!

och när jag tittar lite mer förstår jag att det är honom tessiem skriver om!

Senast ändrad:

Stämmer bra det...
Det är samma Rambo. Grace var vårat sto, ett ganska fult halvblodssto med ordinära gångarter men rörde sig lite som en hyena.. Hon hade tidigare lämnat ett diplomsto vid namn PennyLane (minns inte fadern) & var enbart ridhäst hos oss. Men grannen ville gärna föda upp ett halvblod till sig själv, så han lånade Grace & betäckte med Nactus, så Rambo kom till världen.

Han bodde hos oss tidvis & jag red in honom,han var ett busfrö & kastade ofta av. Såldes som 5åring för 35.000(!!!).

Så det var historien om "buskaveln" som blev OS-häst.. :)

Kan ju fylla på med att Rambo numera står i Patrik Kittels stall i Tyskland, han är tränare för ekipaget.

Intressant!

Ska hålla utkik efter honom vid OS-sändningarna. Det vore kul om kommentatorerna har koll på att det är en svensk häst!

*kl*

Har själv en MKT fin 4åring e Nactus, och fött upp / ägt totalt 4 st... Nactus har en stor plats i våra "hästhjärtan" och han kommer minnas med bara bra minnen...

RIP Nactus

(och hejjar lite extra på Rambo i OS ;) )

*k-L* Verkligen en rolig berättelse att få ta del av!!!

Ska även jag hålla extra koll på honom...

Åh nej.

Jag som tänkte betäcka med honom nästa vår.

Har fött upp tre underbara avkommor efter honom. Och inte finns det nån godkänd son heller, vad jag vet.

Underbara fina Nactus, världens snällaste hingst. Jag minns när han var fem och nygodkänd och nosade så försiktigt på min nyfödde son. Och vilken gentleman han var med stona.

Så otrolgt sorgligt. Jag föll för hingsten för många år sedan och tänk vad jag retat mig om jag aldrig fått gjort den där betäckningen jag drömt om i många år. Vilken tur att den blev av, det var mer eller mindre en slump att det faktiskt blev betäckning och vilken tur att det blev ett välskapt och friskt föl.
Mitt sto och jag fick ett mycket bra bemötande i härlig miljö av ägarna förra sommaren och det resulterade i Iguana
RIP Nactus!
(och hoppas de sista frusna stråna semineras på riktigt bra ston)

/U

På hemsidan står det " Våra hingstar Nactus 854 och Uskudar des Malais SF788 betäcker naturligt. För båda finns även fryst sperma (FAI). (Frozen semen available for both stallions)."

Jag har ingen aning om hur mycket, men jag hoppas att de väljer att lösa licens för Nactus i framtiden om det finns intresse. Så himla trist att han inte lever!
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: yamyam
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka