Rintränings- och utställningstråd

Ringträning idag, var en bra gång. Dock ingen hanteringsträning denna gång. Men lite övningar första halvtimmen och sen öva på att springa på olika platser i ringen. Lita har lättast för att vara först. Emellan andra eller sist är ungefär lika jobbigt. Nyttigt att träna på!

Vi har varit på ringträning två dagar i rad. Det är ju ett jla äventyr att vara runt andra hundar rent ut sagt. Men båda dagarna har han avslutat väldigt fint och travat bra med minimalt drag och nästan tyst🙈. Det är ju bara det att det tar en timme innan han lugnat sig...

Det finns ingen "uppvärmningsring" på officiell utställning? Känner att det hade varit guld för oss. Min strategi är att gå runt rätt mycket med honom innan vi ska in i ringen eftersom han blir bättre desto mer han går.

Har även köpt en outfit att ha på mig. Trivs egentligen bäst i svart men det funkar ju inte med svart hund. Vad har ni på er som ställer svarta små hundar?

Excellent och 1a i ringen idag😍! Inget CK men han är för vild. Kanonfin kritik annars.
20250405_131727.webp

Fick jättefina kritiker på min trio :D Tyvärr ville Lily bara leta godis på marken och jag hade svårt att få med mig henne, så jag lyckades inte få fram några vettiga rörelser öht. Det var hit och dit med allting, men hon var glad iaf! Ebrah blev bästa veterantik, så nu väntar vi på finaler, och så ska jag ställa syskonen i parklass.

Kritikerna:
1000081792.webp

Även vi hade en helt galen dag i Sundsvall i lördags :love1::love1:

Började med att jag visade min egen uppfödning i juniorklass hanar. Han är precis fyllda året och detta var hans första utställning och även om han är av snygg modell så är han lite av modellen kalv för tillfället :laugh:. Lååånga ben helt enkelt och behöver tid att växa i sin kropp. Av 6 hanar i jkl. lyckades han komma 2:a med CK och sedan 4:a i BH med res-cert! Så himla kul! :up:

Därefter visade jag min importtik som stod för championat. Detta var hennes sista utställning innan hon förhoppningsvis ska bli mamma (löper just nu). Hon slog till med att först vinna öppenklassen över 4 andra fina tikar och slutade som 2:a i BT med cert och därmed ny champion! Vi är så glada :love:
489239902_667902262664234_3019998149221375840_n.jpg

Även vi hade en helt galen dag i Sundsvall i lördags :love1::love1:

Började med att jag visade min egen uppfödning i juniorklass hanar. Han är precis fyllda året och detta var hans första utställning och även om han är av snygg modell så är han lite av modellen kalv för tillfället :laugh:. Lååånga ben helt enkelt och behöver tid att växa i sin kropp. Av 6 hanar i jkl. lyckades han komma 2:a med CK och sedan 4:a i BH med res-cert! Så himla kul! :up:

Därefter visade jag min importtik som stod för championat. Detta var hennes sista utställning innan hon förhoppningsvis ska bli mamma (löper just nu). Hon slog till med att först vinna öppenklassen över 4 andra fina tikar och slutade som 2:a i BT med cert och därmed ny champion! Vi är så glada :love:
489239902_667902262664234_3019998149221375840_n.jpg
Grattis!

Min valp gillade inte alls den tunna kedjan när jag skulle träna lite. Finns de lite snällare koppel som inte stryps som kan funka bättre på valp vid första utställningarna?

Min valp gillade inte alls den tunna kedjan när jag skulle träna lite. Finns de lite snällare koppel som inte stryps som kan funka bättre på valp vid första utställningarna?
Det finns utställningskoppel med stopper, exempelvis hos Anders koppel med säkert på fler ställen också.

Ni med dubbelpälsade hundar. Hur tänker ni kring fällning inför utställning? Känner inte riktigt att jag fått kläm på det än. Ska göra min andra lite mer påkostade flerdagarstripp nu till Roskilde och som ett brev på posten började hon fälla för kanske tre veckor sen, nu har det avtagit något med hår som lossnar men det är ju å andra sidan inte heller lika mycket kvar. Känns tråkigt då hon på vår första resa var utfälld på ett sätt jag inte sett henne innan och hoppades på bättre timing med denna resa.

Är osäker på när jag kan förvänta mig att pälsen kommer tillbaka men det jag undrar är väl egentligen hur man gör det bästa möjliga av situationen om det går att påverka?
Ska man försöka bada och föna ur så mycket man kan inom ett visst fönster eller ska man göra tvärtom och försöka låta pälsen vara så mycket som möjligt eller beror det på tidsfönstret? Ska man använda balsam/inpackning om man har några veckor sig och vad gäller för strax inpå? När det kommer till kam/karda/borste är det något ni använder/inte använder? Ja ni hör ju, många funderingar 😁.
Jag tycker det är otroligt svårt att orientera sig i detta, framförallt då jag tycker att vissa saker kanske låter rimliga men osäker på om det faktiskt stämmer eller om det är ekonomiska intressen som kommit in och påverkat.

Ni med dubbelpälsade hundar. Hur tänker ni kring fällning inför utställning? Känner inte riktigt att jag fått kläm på det än. Ska göra min andra lite mer påkostade flerdagarstripp nu till Roskilde och som ett brev på posten började hon fälla för kanske tre veckor sen, nu har det avtagit något med hår som lossnar men det är ju å andra sidan inte heller lika mycket kvar. Känns tråkigt då hon på vår första resa var utfälld på ett sätt jag inte sett henne innan och hoppades på bättre timing med denna resa.

Är osäker på när jag kan förvänta mig att pälsen kommer tillbaka men det jag undrar är väl egentligen hur man gör det bästa möjliga av situationen om det går att påverka?
Ska man försöka bada och föna ur så mycket man kan inom ett visst fönster eller ska man göra tvärtom och försöka låta pälsen vara så mycket som möjligt eller beror det på tidsfönstret? Ska man använda balsam/inpackning om man har några veckor sig och vad gäller för strax inpå? När det kommer till kam/karda/borste är det något ni använder/inte använder? Ja ni hör ju, många funderingar 😁.
Jag tycker det är otroligt svårt att orientera sig i detta, framförallt då jag tycker att vissa saker kanske låter rimliga men osäker på om det faktiskt stämmer eller om det är ekonomiska intressen som kommit in och påverkat.
Det är aldrig roligt när hunden fäller inför en utställning. Jag ställer ut chow chow (både långhår och korthår) och i januari började två av tikarna fälla lite. De tog bra tid på sig med att fälla ur, men när de väl fått av sig allt så gick det ganska snabbt för dem att få på sig päls igen och jag kunde ställa ut dem förra helgen i bra pälskondition. Det går ju fortare för korthårstiken att se bra ut än för långhårstiken och det är för att den korthåriga pälsen inte behöver vara i full längd för att hunden ska se fin ut.
Nu vet jag inte vad du har för ras och hur hunden ser ut nu, så det är omöjligt att säga om pälsen hinner komma tillbaka tillräckligt mycket för att se bra ut till Roskilde (som väl är andra helgen i maj? Alltså om en månad.) Helt klart är dock att hunden behöver vara något utöver det vanliga för att kunna konkurrera utan päls och för vissa domare spelar det ändå ingen roll eftersom de inte sätter upp hundar som är urfällda.

Har gjort en liten planering framöver för Sixten och jag känner mig väldigt pepp😁. Köpt två jättefina knytblusar att ha på mig på när jag visar och beställt lite mer koppelmateral för att göra några till. Nu hoppas jag bara ringträningarna fortsätter!

3/5 inoff i Timrå
24/5 Gimo
14/6 Vännäs

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka