Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi ska vara borta i 3 veckor i sommar och ställa på 6 utställningar på den resan. Jag ska nog låta bli att summera ihop anmälningsavgifterna tror jagEfter mycket velande anmälde vi till slut till Roskilde. 3700 i anmälningsavgifter för två hundar är ju som hittat.![]()
Efter mycket velande anmälde vi till slut till Roskilde. 3700 i anmälningsavgifter för två hundar är ju som hittat.![]()
Grattis!Även vi hade en helt galen dag i Sundsvall i lördags
Började med att jag visade min egen uppfödning i juniorklass hanar. Han är precis fyllda året och detta var hans första utställning och även om han är av snygg modell så är han lite av modellen kalv för tillfället. Lååånga ben helt enkelt och behöver tid att växa i sin kropp. Av 6 hanar i jkl. lyckades han komma 2:a med CK och sedan 4:a i BH med res-cert! Så himla kul!
Därefter visade jag min importtik som stod för championat. Detta var hennes sista utställning innan hon förhoppningsvis ska bli mamma (löper just nu). Hon slog till med att först vinna öppenklassen över 4 andra fina tikar och slutade som 2:a i BT med cert och därmed ny champion! Vi är så glada
![]()
Det finns utställningskoppel med stopper, exempelvis hos Anders koppel med säkert på fler ställen också.Min valp gillade inte alls den tunna kedjan när jag skulle träna lite. Finns de lite snällare koppel som inte stryps som kan funka bättre på valp vid första utställningarna?
Min valp gillade inte alls den tunna kedjan när jag skulle träna lite. Finns de lite snällare koppel som inte stryps som kan funka bättre på valp vid första utställningarna?
Det är aldrig roligt när hunden fäller inför en utställning. Jag ställer ut chow chow (både långhår och korthår) och i januari började två av tikarna fälla lite. De tog bra tid på sig med att fälla ur, men när de väl fått av sig allt så gick det ganska snabbt för dem att få på sig päls igen och jag kunde ställa ut dem förra helgen i bra pälskondition. Det går ju fortare för korthårstiken att se bra ut än för långhårstiken och det är för att den korthåriga pälsen inte behöver vara i full längd för att hunden ska se fin ut.Ni med dubbelpälsade hundar. Hur tänker ni kring fällning inför utställning? Känner inte riktigt att jag fått kläm på det än. Ska göra min andra lite mer påkostade flerdagarstripp nu till Roskilde och som ett brev på posten började hon fälla för kanske tre veckor sen, nu har det avtagit något med hår som lossnar men det är ju å andra sidan inte heller lika mycket kvar. Känns tråkigt då hon på vår första resa var utfälld på ett sätt jag inte sett henne innan och hoppades på bättre timing med denna resa.
Är osäker på när jag kan förvänta mig att pälsen kommer tillbaka men det jag undrar är väl egentligen hur man gör det bästa möjliga av situationen om det går att påverka?
Ska man försöka bada och föna ur så mycket man kan inom ett visst fönster eller ska man göra tvärtom och försöka låta pälsen vara så mycket som möjligt eller beror det på tidsfönstret? Ska man använda balsam/inpackning om man har några veckor sig och vad gäller för strax inpå? När det kommer till kam/karda/borste är det något ni använder/inte använder? Ja ni hör ju, många funderingar.
Jag tycker det är otroligt svårt att orientera sig i detta, framförallt då jag tycker att vissa saker kanske låter rimliga men osäker på om det faktiskt stämmer eller om det är ekonomiska intressen som kommit in och påverkat.