"Rinnig" avföring, går det att kolla upp?

12345

Trådstartare
Min ena häst har konstant diarré, varierande hur pass löst det är men oftast är det hyfsat fasta bollar som kommer men det smårinner ur honom hela tiden. Han är kollad på klinik det som går att kolla, blodprov är taget och maskprov, inget fel. Finns det något annat man kan kolla upp? Träckprov?

Sv: "Rinnig" avföring, går det att kolla upp?

Fodret!
Enligt vad jag fått lära mig på SLU så de flesta fall av dålig mage på relaterat till dåliga hygieniska värden på fodret.
Så att den ena reagera och inte den andra kan bero på att de är olika känsliga.
Det kan vara olika saker som gör att en häst reagera på fodret så det första man bör göra om det inte redan är gjort, är en analys av de hygiensiskavärdena på grovfodret. Är den analysen bra bör man se över övrig foderhantering. Saker som hur länge ett foder kan stå blötlagt till hur ofta krubba och vattenkopp rengörs.

Min ena pålle har haft problem med dålig mage och vi upptäckte att han var allergisk mot soja i alla former, av soja i färdigfoder får han nässelutslag och tjocka ben och av sojaolja blir han lös i magen. Nu får han hö och lucernstrå och då fungerar magen på honom.

Min blir så av vissa hösilage. Tror det är värdena eller något, för det är jättemånga hästar som äter av samma och alla blir inte dåliga men min är känslig. Det brukar bli bättre om jag ger halm som komplement och så ger jag jäst, det stabiliserar hans mage iallafall.

Höet är analyserat, förvaras torrt och bra. Krubba och vattenkopp rengörs regelbundet.

Han äter bara torrhö då silaget gav honom totaldiarré och riktigt dåligt allmäntillstånd.

Han får även linfrö blandat med lite betfor (för att få i honom linfröt), detta ska ju vara bra för magen och tarmarna. Kraftfoder får han inget öht.

Hästar kan ju vara känsliga mot olika saker också. Min tål inte lucern och klöver då får hon precis som du beskriver.
Se till att allt foder är av god hygienisk kvalite och att hästen får tillräckligt med ts. Vissa hästar behöver betydligt mycket mer än 2 kg ts/100 kg kroppsvikt. Om du ger kraftfoder så räkna på om du verkligen måste ge det och om du måste så försök undvik stärkelserika foder (spannmål).

Min ena häst har konstant diarré, varierande hur pass löst det är men oftast är det hyfsat fasta bollar som kommer men det smårinner ur honom hela tiden. Han är kollad på klinik det som går att kolla, blodprov är taget och maskprov, inget fel. Finns det något annat man kan kolla upp? Träckprov?

Det går ju även att analysera träcken med avseende på bakteriebild, mineralbild och om det finns blod i avföringen. Man kan även ta prover på själva magslemhinnan och tarmslemhinnan, i alla fall görs det ibland på tex katt. Samt gå ner med gastroskop för att undersöka om det finns sår

Är det en hygienisk analys du har eller vanlig näringsanalys ? Hur utfodras hästen i hagen ? Höhäck ? På backen ? Betfor är inte alltid bra för dåliga magar...även de lilla kan känsliga hästar reagera mot.

Går den på bete? Om inte hur mycket hö får den per dygn?

Jag har en ponny (russ) som jag har haft i 8 år. Eftersom han är konstant fet så ger jag honom inte mer än 7 kg hö på vintern, samt fri tillgång till halm (som han inte äter speciellt mycket av). Eftersom vintrarna ha varit rätt snöfria förut och vi har hästarna i stora gräshagar året runt, så har han även haft tillgång till vinterbete dagtid. Han har aldrig haft magproblem någonsin, är alltså inte speciellt känslig.

Men förra vintern fick han precis som du beskriver. Fasta bollar, men smårinn före/efter. Det pågick under den tid som vi hade helt snötäckt mark (ca 3 månader) så att hästarna inte kunde komma åt gräset. Så snart snön försvann i april så blev han normal i magen igen. Jag tror (efter att ha läst lite här) att det beror på att han inte fick i sig tillräckligt med strå.

Carina på Silver Arabians

gammal tråd men aktuellt ämne!! Jag känner igen allt det ni skriver o ser tydligt samband mellan när betet tar slut o rinniga magar på några hästar, dock INTE alla i stallet... börjar nu fundera på om det blir mer när vi får en ensilagebal m mkt hundäxing i....(gräs/klöver inneh varierar lite samma skördetidpunkt o är analyserat)Efter att ha gett lite jäst i en vecka t de som är "sura" i magen verkar det faktiskt peppar peppar bättre..

Min unghäst verkar bli rinning, alltså fina bajsar men mycket bajsvatten, när han får i sig för lite strå :idea:

De har halm i hagen jämt, men han är för fin för att äta sånt. Nu får han extra hö(silage) och mår mycket bättre!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 060
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 758
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 702
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 278
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka