Rinner vatten ur näsan när häst dricker.

L

lindgreen

Visste inte att det kunde hända, men nu har det gjort det iaf. När min pålle dricker rinner det vatten ur näsborrarna på honom :confused:
Någon som varit med om det förut? Han dricker normalt och verkar inte ett dugg berörd över att det rinner ur näsan.. Den rinner ju inte vidare mkt, men när kan verkligen klunkar i sig så kommer det mer :S

Sv: Rinner vatten ur näsan när häst dricker.

*Puttar ännu en gång i egoistiskt hopp om att någon bukefalist har förslag* :devil:

med andra ord att tråden ska hamna högre upp och synas bättre :P

En unghäst som är haggranne med min får också vatten genom näsan när han dricker. Tror inte att det är något farligt, utan beror nog på hur hästen gör när den dricker. Han brukar slabba i vattenkaret med huvudet lågt, och då har jag noterat att det ibland rinner igenom "bakvägen". Vissa människobarn får ju samma "problem", men de lär sig väl att hålla tungan mot gomseglet på något sätt för att förhindra det när de blir äldre?

Kanske någon mer anatomikunnig kan upplysa oss i ämnet?

En unghäst som är haggranne med min får också vatten genom näsan när han dricker. Tror inte att det är något farligt, utan beror nog på hur hästen gör när den dricker. Han brukar slabba i vattenkaret med huvudet lågt, och då har jag noterat att det ibland rinner igenom "bakvägen". Vissa människobarn får ju samma "problem", men de lär sig väl att hålla tungan mot gomseglet på något sätt för att förhindra det när de blir äldre?

Kanske någon mer anatomikunnig kan upplysa oss i ämnet?

Tack för svar, då behöver jag iaf inte ringa vet omedelbart. Kan avvakta och kolla, som du sa, ifall någon anatomikunnig dyker in på sidan :)

Tack igen för svaret!

När vi bytte stall la jag morötter, äpplen osv i vattnet för att det skulle smaka lite gott. Pålle körde då ner huvudet och plockade upp bitarna på botten - då rann det ur näsborrarna!

Kanske kör han ner huvudet så näsborrarna hamnar under vattennivån?

När vi bytte stall la jag morötter, äpplen osv i vattnet för att det skulle smaka lite gott. Pålle körde då ner huvudet och plockade upp bitarna på botten - då rann det ur näsborrarna!

Kanske kör han ner huvudet så näsborrarna hamnar under vattennivån?

Nej, han dricker bara längst ut på läpparna om man säger så :/ Näsborrarna är kanske 2 cm från vattenytan.. :/ Hihi kan tänka mig en pålle dyka ner med huvudet för att få tag på den där smaskiga godisen :D

Jag har varit med om det en gång på föl (då var det mjölk som kom ur näsan) och i det fallet handlade det om gomspalt. Tyvärr var det ett rätt stort hål mellan gommen och luftkanalerna till näsan så den stackaren avlivades. Eftersom den hade huvudet uppåt/bakåt (som föl har när de diar) rann mjölk ner i lungorna och den fick lunginflammation.

Men är hästen fullvuxen så bör det ju inte ha varit något problem utan då är det nog ett mindre hål som bara vid speciella tillfällen gör att det rinner fel och då har ju hästen huvudet nedåt.

Jag har varit med om det en gång på föl (då var det mjölk som kom ur näsan) och i det fallet handlade det om gomspalt. Tyvärr var det ett rätt stort hål mellan gommen och luftkanalerna till näsan så den stackaren avlivades. Eftersom den hade huvudet uppåt/bakåt (som föl har när de diar) rann mjölk ner i lungorna och den fick lunginflammation.

Men är hästen fullvuxen så bör det ju inte ha varit något problem utan då är det nog ett mindre hål som bara vid speciella tillfällen gör att det rinner fel och då har ju hästen huvudet nedåt.

Oj, tack så jättemycket för svaret! Hans tänder kollas upp och raspas en gång i halvåret, är detta något en vet/hästtandläkare borde se ganska tydligt, eller måste man då kanske be dom kolla det "medan dom ändå håller på"?

Nej, det är en springa mitt uppe i gommen som inte har vuxit samman och den behöver inte vara alls stor. Att man hittar den bara för att man raspar tänderna är alltså inte säkert. Det är ju sällan så att man tittar på så mkt mer än kinder och tänder när man raspar. Gommen påverkas ju inte av bettfel etc vilket gör att det nog oftast missas om det inte är ett problem.

Springan kan sitta var som helst i hela gommen. Nästa gång en vet. kollar tänderna, be att h-n tittar speciellt efter detta.
Har för mig att fölungen som vi avlivade hade ett hål som var 0,5 cm brett och 3 cm långt. Men det beror säkert lika mkt på var i gommen hålet sitter.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 192
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka