Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan även koka upp vatten och låta det svalna och torka ögonen med det med hjälp av en kompress eller rent bomull, en svamp hade jag aldrig tvättat ögonen med.
det funkar jätte bra på min häst och sen på med flughuva såklart.
testa vad de andra föreslog, Men funkar det inte efter 2-3 dagar, skulle jag se till att du ta ut veterinär alternativt, ser till att du får en ögonsalva utskriven. Det kan vara ögoninflammation. Våran häst hade samma symptom, men att tvätta ögonen med ögonskölj o.s.v funkar inte als. Det blev värre hästen kliade sig med hoven i ögat, det blev alldeles svullen och lite varigt till slut.
Vänta inte för länge.
Spola ögonen med koksalt eller ögonskölj av något slag.Ett bra tips: Ta ett tag med handen runt mulen och knip åt (som med en brems) och spola in koksalt med den andra.(eller alternativt ha en medhjälpare som bremsar)Jag har haft en mycket bångstyrig häst med ögoninfektion,så man lär sig knepen till slut. Ta sedan på en flughuva. Går det inte över inom några dagar så ring veterinär! Ögoninfektioner blir lätt kroniska och då får du kämpa med ögonsalvor i tid och otid resten av hästens liv. Hade själv mitt sto på Skara i två veckor ganska nyss för ögoninfektion och till slut hittade dom ett litet frö innanför ögonlocket som skavde på hornhinnan.Hon har fortfarande ett ärr på hornhinnan.Ögon är inte att leka med!
men vad säger att hennes häst är rädd om ögonen och kommer behöva bremsas!? det utsöndras inget lugnande ämne, det är en gammal myt. Man vrider igen mulen och kommer på så sätt åt en nervpunkt som Paralyserar hästen detta är absolut inget trevligt för hästen och används för att denne ska bli mindre benägen att reagera på andra smärtsignaler. Vad jag vet gör det inte så ont att få vatten i ögat så att man behöver paralyseras. Läs på lite. En god kontakt, människa och häst emellan är väl grundläggande för all hantering? att tvätta ögonen ska inte vara nån skillnad från att ta tempen eller få hovarna omskodda?.. Sluta vilseleda människor att det är okej att våldföra sig på hästens personliga utrymme bara för att man inte tränat tillit med hästen! Herregud.