Rinnande ögon

Calvaro

Trådstartare
Min pålle har på bara ett par timmar fått rinnande ögon som ser lite svullna ut. Han försöker även klia sig. De ser inte röda ut och det rinner klar vätska.
Läge för flughuva eller vad tror ni?

Sv: Rinnande ögon

Mina hästar ha med fått de, släng på flughuva sen tvätta ögonen med ren svamp. Funkade för mig_:)

Ögonen? Hoppas du menar runt ögonen. Jag köpte steril koksaltlösning på apoteket och hällde i ögonen , så gott det nu går med en bånglig häst.

Man kan även koka upp vatten och låta det svalna och torka ögonen med det med hjälp av en kompress eller rent bomull, en svamp hade jag aldrig tvättat ögonen med.
det funkar jätte bra på min häst och sen på med flughuva såklart.

testa vad de andra föreslog, Men funkar det inte efter 2-3 dagar, skulle jag se till att du ta ut veterinär alternativt, ser till att du får en ögonsalva utskriven. Det kan vara ögoninflammation. Våran häst hade samma symptom, men att tvätta ögonen med ögonskölj o.s.v funkar inte als. Det blev värre hästen kliade sig med hoven i ögat, det blev alldeles svullen och lite varigt till slut.
Vänta inte för länge.

Spola ögonen med koksalt eller ögonskölj av något slag.Ett bra tips: Ta ett tag med handen runt mulen och knip åt (som med en brems) och spola in koksalt med den andra.(eller alternativt ha en medhjälpare som bremsar)
Jag har haft en mycket bångstyrig häst med ögoninfektion,så man lär sig knepen till slut. Ta sedan på en flughuva. Går det inte över inom några dagar så ring veterinär! Ögoninfektioner blir lätt kroniska och då får du kämpa med ögonsalvor i tid och otid resten av hästens liv. Hade själv mitt sto på Skara i två veckor ganska nyss för ögoninfektion och till slut hittade dom ett litet frö innanför ögonlocket som skavde på hornhinnan.Hon har fortfarande ett ärr på hornhinnan.Ögon är inte att leka med!

Flughuvan åkte på och det är redan mycket bättre. Nästan helt bra. :)

Man kan även koka upp vatten och låta det svalna och torka ögonen med det med hjälp av en kompress eller rent bomull, en svamp hade jag aldrig tvättat ögonen med.
det funkar jätte bra på min häst och sen på med flughuva såklart.

Man kan, men bara vatten svider i ögonen. Koksaltlösning gör inte det, därför är det bättre.

testa vad de andra föreslog, Men funkar det inte efter 2-3 dagar, skulle jag se till att du ta ut veterinär alternativt, ser till att du får en ögonsalva utskriven. Det kan vara ögoninflammation. Våran häst hade samma symptom, men att tvätta ögonen med ögonskölj o.s.v funkar inte als. Det blev värre hästen kliade sig med hoven i ögat, det blev alldeles svullen och lite varigt till slut.
Vänta inte för länge.

Nej, gör inte så! För det första så får inte veterinären skriva ut läkemedel av antibiotikatyp utan att ha sett hästen i fråga, för det andra så vet du inte om det är ett hornhinnesår som hästen har och om du bara behandlar utan att veta kan det växa och har du otur så står du med en enögd häst om ett tag. Ögon ska alltid tas på allvar!

Precis..tec cloromycetin kan man ha på hornhinnesår,men terracortril är rena döden för just sår.(terracortril innehåller kortison!)

sätt på en flughuva så blir det nog bra. du skulle nog också få rinnande ögon med massa äckliga insekter som kravla i dom, så det är inte så konstigt. :p du kan skölja med saltvatten i fall han har något i ögat som irriterar.

Våran gammponny har jätteproblem med rinnande ögon på sommaren. Veterinären säger skugga skugga skugga, och flughuva. Har i år fått utskrivet en ögonsalva till honom, vet inte vad den heter, har inte hämtat ut den än, fick den igår. Men den är för människor, gissar på typ Viscotears eller nåt. Det är solen som är största boven för Wille. Såg att din häst blivit bättre med flughuva så det kanske räcker!?

Jag baddar min hästs irriterade ögon med avsvalnat kamomill te. Lenande och effektivt.Alltid huva på, för flugorna är mycket irriterande för både ögon och öron.

Min pålle hade oxå rinnande ögon så jag satte på flughuva och vips, inga rinnande ögon!:)

ser att du redan satt på luvan och det blev bättre
min dam har sk mandelformade ögon och har en rejäl ficka vid tårkanalen där allt samlas och det börjar rinna.
jag gör rent dagligen med vatten och en ren trasa och hon e bra igen detta e något som hon är född med och då lär man se till att göra rent med.)

Spola ögonen med koksalt eller ögonskölj av något slag.Ett bra tips: Ta ett tag med handen runt mulen och knip åt (som med en brems) och spola in koksalt med den andra.(eller alternativt ha en medhjälpare som bremsar)Jag har haft en mycket bångstyrig häst med ögoninfektion,så man lär sig knepen till slut. Ta sedan på en flughuva. Går det inte över inom några dagar så ring veterinär! Ögoninfektioner blir lätt kroniska och då får du kämpa med ögonsalvor i tid och otid resten av hästens liv. Hade själv mitt sto på Skara i två veckor ganska nyss för ögoninfektion och till slut hittade dom ett litet frö innanför ögonlocket som skavde på hornhinnan.Hon har fortfarande ett ärr på hornhinnan.Ögon är inte att leka med!

VAD är detta?:eek: Ingen mer än jag som reagerar? du bara utgår ifrån att henns häst behöver få mulen igenvriden för att acceptera att någon tvättar ögonen på den? :mad: förstår du inte hur det du skriver kan påverka mottagaren om denna är lättstyrd och oerfaren? Brems är väl det absolut sista man vill ta till... du kan ju själv låta någon nypa dig paralyserad varje gång du ska ta nån slags medicin så får du se hur det påverkar dig i längden.
Usch vad arg jag blir.

Jag ser inga konstigheter alls med att bemsa hästen om man ska hålla på med ögonen.

Jag har en häst med väldigt känsliga ögon och för att jag inte ska göra illa han om han skulle rycka lr skaka på huvudet så bremsar jag alltid.
Skulle inte förlåta mig om hästen skaka på huvudet lr ryckte till så han får tuben/flaskpipen rätt in i ögat.

Personligen så tycker jag att en brems är en helt superbra grej.
Det utsöndras ju ett lugnande ämne vilket gör att hästen reagerar mindre för smärtsignaler. Det är säkrare både för mig och för hästen.

Effektiv bremsning kan bespara en skadad häst mycket lidande.

Senast ändrad:

men vad säger att hennes häst är rädd om ögonen och kommer behöva bremsas!? det utsöndras inget lugnande ämne, det är en gammal myt. Man vrider igen mulen och kommer på så sätt åt en nervpunkt som Paralyserar hästen detta är absolut inget trevligt för hästen och används för att denne ska bli mindre benägen att reagera på andra smärtsignaler. Vad jag vet gör det inte så ont att få vatten i ögat så att man behöver paralyseras. Läs på lite. En god kontakt, människa och häst emellan är väl grundläggande för all hantering? att tvätta ögonen ska inte vara nån skillnad från att ta tempen eller få hovarna omskodda?.. Sluta vilseleda människor att det är okej att våldföra sig på hästens personliga utrymme bara för att man inte tränat tillit med hästen! Herregud.

men vad säger att hennes häst är rädd om ögonen och kommer behöva bremsas!? det utsöndras inget lugnande ämne, det är en gammal myt. Man vrider igen mulen och kommer på så sätt åt en nervpunkt som Paralyserar hästen detta är absolut inget trevligt för hästen och används för att denne ska bli mindre benägen att reagera på andra smärtsignaler. Vad jag vet gör det inte så ont att få vatten i ögat så att man behöver paralyseras. Läs på lite. En god kontakt, människa och häst emellan är väl grundläggande för all hantering? att tvätta ögonen ska inte vara nån skillnad från att ta tempen eller få hovarna omskodda?.. Sluta vilseleda människor att det är okej att våldföra sig på hästens personliga utrymme bara för att man inte tränat tillit med hästen! Herregud.

Bra svarat!

Det är absolut inget som säger att hennes häst är rädd för det.

Du får tycka precis som du vill, precis som jag får tycka att en brems är en väldigt bra hjälp ibland.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
395
Senast: Hellhound
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat