Rinnande ögon

Sv: Rinnande ögon

alla i vår häst värd har sina egna tankar och ideer.
men jag lär sälla mig till den skara som är emot brems, kanske hjälper det för ägaren att ha mer kontroll men brems för mig är gammeldags och förlegat och en gammal metod som tyvärr används idag för att det är kanske det lättaste att ta till.
tyvärr löser en brems ingenting snarare behåller proplemet.
visst min dam tyckte inte att det var allt för bekvämt när jag gjorde ren ögonen idag med tålamod stoppar hon snarare ner huvudet när hon ser att jag ska göra rent och njuter rent av det vi har gjort det till en del av dagens pyssel.
varför lägger man inte in ögon pyssel i den dagliga hanteringen då har man en häst som accepterar att du " rotar" runt och i ögonen den dagen du behöver.
men detta e ju min egna åsikt men tror jag delar den med andra häst människor runt om i vårat land.

Mitt sto har också fått rinnande ögon nu, väldigt vanligt under denhär årstiden med tanke på alla flugor som är på våra pälsbollar hela tiden!

Tidigare har jag bara tagit vatten och smörjt runt ögonen på henne. Fick ett tips från en tjej i mitt stall häromdagen att köpa en salva som finns receptfritt på apoteket vid namn noviform. Har nu avändt den i 3 dagar och det har blivit lite bättre. Men nu idag när jag kom till betet så hade hon på något vis dragit av sig flugpannbandet (?) haha. Men ja, smörj ögonen och på med flughuva! :idea:

Hej kom ihåg att vara ren om händerna ifall du skulle ''pilla'' runt ögonen osv.. Flughuva funkar ju jättebra ! :) Jag brukar även tvätta med koksaltlösning, kokt vatten som har svalnat och kamomilte :)

alla i vår häst värd har sina egna tankar och ideer.
men jag lär sälla mig till den skara som är emot brems, kanske hjälper det för ägaren att ha mer kontroll men brems för mig är gammeldags och förlegat och en gammal metod som tyvärr används idag för att det är kanske det lättaste att ta till.
tyvärr löser en brems ingenting snarare behåller proplemet.
visst min dam tyckte inte att det var allt för bekvämt när jag gjorde ren ögonen idag med tålamod stoppar hon snarare ner huvudet när hon ser att jag ska göra rent och njuter rent av det vi har gjort det till en del av dagens pyssel.
varför lägger man inte in ögon pyssel i den dagliga hanteringen då har man en häst som accepterar att du " rotar" runt och i ögonen den dagen du behöver.
men detta e ju min egna åsikt men tror jag delar den med andra häst människor runt om i vårat land.

Brems kan faktiskt vara till nytta ibland. Min häst hade ett ruskigt sår på halsen som varade som tusan. Vet rekomenderade att det skulle tvättas varje dag tills det slutade vara. Det ända sättet att överhuvudtaget få röra hans hals var att sätta på bremsen, annars stregrade han och var helt förstörd. Min enda möjlighet att tvätta såret var att sätta brems på honom.
Jag förstår inte hur man skall kunna lära en häst att acceptera att det gör svin ont:cry:
Man kan ju tyvärr inte heller få hästen att förstå att det måste göra ont för att det ska bli bra. I dessa situationer måste man ta till brems om man förstås inte vill droga ner hästen, vilket hade blivit svin dyrt att göra dagligen i två veckor:grin:

Precis min erfarenhet av brems efter ett ruskigt sår i rumpan som skulle spolas 2 ggr/dagen. De var kraftigt infekterat och vi fick inte ens komma i närheten av rumpan utan att hon sparkade:(
Så för att inte behöva ge henne lugnade 2 ggr/dagen så var bremsen ett utmärkt hjälpmedel som möjligjorde rengöringen överhuvudtaget. Jag fick då spola med natriumklorid till jag kände att jag var nöjd och såret ordentligt urspolat, hade annars fått lämnat rengöringen halvgjord om jag ens fått göra något:crazy:

Ett annat tillfälle då vi använde bremsen var på klinik då hon redan gick på sulfa och då får man inte använda lugnande. Så för att veterinären skulle kunna undersöka så var brems det enda alternativet.
Veterinären berättade då att det har forskats mycket kring bremsens användade och det senaste är faktiskt endorfinerna alltså kroppens eget lugnade hormon som sätter in och gör hästen lugn vilket vid sårvård ibland krävs.

Förlåt Ts för att det blev lite OT men jag var bara tvungen:angel:

Brems kan faktiskt vara till nytta ibland. Min häst hade ett ruskigt sår på halsen som varade som tusan. Vet rekomenderade att det skulle tvättas varje dag tills det slutade vara. Det ända sättet att överhuvudtaget få röra hans hals var att sätta på bremsen, annars stregrade han och var helt förstörd. Min enda möjlighet att tvätta såret var att sätta brems på honom.
Jag förstår inte hur man skall kunna lära en häst att acceptera att det gör svin ont:cry:
Man kan ju tyvärr inte heller få hästen att förstå att det måste göra ont för att det ska bli bra. I dessa situationer måste man ta till brems om man förstås inte vill droga ner hästen, vilket hade blivit svin dyrt att göra dagligen i två veckor:grin:

Precis min erfarenhet av brems efter ett ruskigt sår i rumpan som skulle spolas 2 ggr/dagen. De var kraftigt infekterat och vi fick inte ens komma i närheten av rumpan utan att hon sparkade:(
Så för att inte behöva ge henne lugnade 2 ggr/dagen så var bremsen ett utmärkt hjälpmedel som möjligjorde rengöringen överhuvudtaget. Jag fick då spola med natriumklorid till jag kände att jag var nöjd och såret ordentligt urspolat, hade annars fått lämnat rengöringen halvgjord om jag ens fått göra något:crazy:

Ett annat tillfälle då vi använde bremsen var på klinik då hon redan gick på sulfa och då får man inte använda lugnande. Så för att veterinären skulle kunna undersöka så var brems det enda alternativet.
Veterinären berättade då att det har forskats mycket kring bremsens användade och det senaste är faktiskt endorfinerna alltså kroppens eget lugnade hormon som sätter in och gör hästen lugn vilket vid sårvård ibland krävs.
Förlåt Ts för att det blev lite OT men jag var bara tvungen:angel:

skulle vilja se den forskningsrapporten innan jag tar dig på orden.

Och som sagt; om det kan spara hästen lidande och hålla den stilla vid akutläge, då och endast då skulle jag sätta en brems på en häst. det du beskriver är ett exempel på när man kan använda brems för att göra det bästa av situationen, men brems ska inte vara nåt alternativ till riktig uppfostran och tillit.

Jag hittade denna forskningsrapport, mycket intressant fastän jag bara skummat igenom den.

Det är en hel kedja händelser som sker vid bremsning som gör att hästarna blir lugna. Det har däremot inget att göra med avledande smärta utan snarare kan det liknas vid det som sker med oss när vi använder oss av akupunktur.

Så vid akuta åtgärder så är bremsning ett bra hjälpmedel för att kunna hjälpa en panikslagen trasig häst. Men du kanske har tillgång till lugnande vid sånna tillfällen?

Ser inte riktigt att det hör ihop med god uppfostran alls faktiskt....Man kan ju alltsom inte kräva att en häst som har panik vid en stor sårskada eller olycka ska fixa att stå still för att den har en god uppfostran?

Jag bremsar ju inte i tid och otid gällande skoning, bad eller vad det nu kan vara som endel hästar ser som obehagliga, har aldrig stött på att någon använder bremsen på det sättet faktiskt. Utan bremsen används när nöden kräver det och man ska inte ha dåligt samvete eller känna sig som en pissdålig matte /husse för det.

Nu avslutar jag den här diskussionen då tråden inte alls handlar om det:grin:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002974/01/Bremsningens_effekter_hos_häst.pdf

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
395
Senast: Hellhound
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat