Rinnande ögon?

F

foxtrot

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denhär tråden så det får bli här . Min hästs ena öga rinner väldigt mkt med observera att det bara är det ena, det andra är precis som vanligt . Jag trorkar runt ögat varje dag o så . Nån som kan berätta för mej vad detta kan bero på och vad jag skulle kunna göra åt det?
Tacksam för svar:)
 
Sv: Rinnande ögon?

Hur vet jag ifall han har det? o vad ska jag göra åt det ifall det är så?
 
Sv: Rinnande ögon?

Titta i ögat på hästen, om slemhinnan är röd är det troligtvis ögoninflammation, slemhinnan ska vara svagt rosa om den är frisk.

Det finns någon receptfri ögonsalva man kan köpa på apoteket, minns inte vad den heter. Kontakta annars en veterinär så kanske denne kan skriva ut ögondroppar istället. Bättre att kolla med veterinären en gång för mycket!

De kan få rinniga ögon av att stå i drag också, t.ex om man har fönstret på glänt i boxen. Det hände min, han fick ögondroppar eftersom han hade fått ögoninflammation av att stå i drag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rinnande ögon?

Min fölunge hade så förra sommaren, då några månader. Efter många täta kontakter med veterinären kom vi överens om att hon skulle komma ut. Detta för att vara säkra på att hästen inte hade nåt hornhinnesår vilket kan ge skador. Det behöver inte synas nåt sår men med ett duktigt öga kan man se en grumling på ögat och i värsta fall även själva såret på ytan liksom. men jag kunde inte se något med mina ögon.

Min häst hade ett liiiitet hornhinne sår och behandlades med nån receptbelagd salva....

Så jag tycker du ska ringa och rådgöra med veterinären, kanske inte lika "viktikgt" på äldre hästar??

Annars finns det en gul salva på apoteket.....noviform???? kanske den heter??? Som är till ögon.

Lycka till!
 
Sv: Rinnande ögon?

Om det bara rinner i ena ögat så skulle jag tillkalla veterinär. En skada på hornhinnan är det inte säkert man ser själv och just rinnande ur enbart ett öga kan vara en sådan skada. Så jag håller med Iris - ring veterinär! Gör det dessutom snarast. En skada på ett öga behöver behandling omedelbums för att inte ställa till problem.

Förhoppningsvis är det ändå bara en ögoninflammation och då kan veterinären ge dig recept på salva som du behandlar med 2-3 ggr/dag i 10-14 dagar.
 
Sv: Rinnande ögon?

kan ju vara tårkanalen som behöver spolas oxå, inte aldeles ovanligt.
men det kräver oxå vet.
 
Sv: Rinnande ögon?

Jaså? På min kuse spolade vet tårkanalerna direkt på stallgången förra sommaren.
 
Sv: Rinnande ögon?

hillevie skrev:
kan ju vara tårkanalen som behöver spolas oxå, inte aldeles ovanligt.
men det kräver oxå vet.

Ja det kan det vara. Min häst hade ett öga som det ständigt rann klara tårar från. Ögat va inte infalmerat i övrigt och då spolade vet tårkanalen och då blev det bra igen.
 
Sv: Rinnande ögon?

Din häst kan ha en igengrodd tårkanal. Låt en vetrinär titta på din häst. Vetrinären kan i så fall öppna upp den.
 
Sv: Rinnande ögon?

faktum är att det går alldeles utmärkt att spola tårkanalerna hemma.
det är inget större ingrepp, hästen får lungnande och sedan spolar vet. rent.
 
Sv: Rinnande ögon?

Tack för alla svar! Nu har jag det så lyxigt att jag ser veterinär kliniken från stallet , bara att gå ner för backen:) . Frank Kaså kanske ni har hört talas om? Det har i alla fall jag o jag har tyvärr inte hört ett gott ord om honom .. Detta är ju försstås ingen anldening till att INTE komma upp ögonen och om det är nåt med hornhinnan så förstår jag att det måste kollas upp
 
Sv: Rinnande ögon?

Jag fick ett jättebra tips då jag hittade min häst en dag med ett helt igen svullet öga. Vi misstänkte hornhinnesår. Vet. sade då att jag skulle ta henne någonstans där det är mörkt (vi knallade in i ett foderrum) och där ta en ficklampa för att lysa in i ögat. Då ser man tydligt om det finns något grått på hornhinnan vilket är ett sår. Det är då akut och hästen behöver salva helst samma dag. Så om ni misstänker sånt så ta in hästen där det är mörkt o lys in i ögat! Min hade dock inget sår, troligen blivit spakad rakt på ögat.
 
Sv: Rinnande ögon?

Jaha. Ingen av de vet. jag har varit i kontakt med gör de hemma utan de hänvisar till klinik. Häromkring alltså.
 
Sv: Rinnande ögon?

märkligt, har en kompis i bollnäs. hon hade vet. hemma för 2 veckor sedan och spolade sin gamla ridtravare. det är en vanlig distrikts vet.
 
Sv: Rinnande ögon?

foxtrot skrev:
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denhär tråden så det får bli här . Min hästs ena öga rinner väldigt mkt med observera att det bara är det ena, det andra är precis som vanligt . Jag trorkar runt ögat varje dag o så . Nån som kan berätta för mej vad detta kan bero på och vad jag skulle kunna göra åt det?
Tacksam för svar:)

Det har mina hästar haft så många gånger, att jag slutat ta ut veterinären. Här har orsaken hittills berott på infektion pga insekter.

Vet. skriver ut salva, så jag bara har att ta ut på apoteket.
Ramlar flughuvan av bara några timmar mitt i sommaren, är det klippt på direkten!

Och oftast är bara ett öga angripet, och bara vattnigt, rinnande, ibland så kraftigt att det rinner ner genom näsan.

Det brukar upphöra på 1:a eller 2:a dagens behandling. (fast man måste ju köra hela behandlingen ut)

Det gäller att förebygga med flughuva.
 
Sv: Rinnande ögon?

Fast jag har inte pratat med Distr.vet här. Litar inte till 100% på dem och då tar jag inte ut dem i onödan om det verkligen inte är akut och inte finns någon annan att tillgå.
Men gör de det I bollnäs så gör det ju det säkert här också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 916
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp