Rinnande och svullna ögon

M

MALINox

Connemaravalacken har under senaste veckorna blivit så väldigt rinnig i sina ögon. Det droppar klar vätska ur dem och han är rejält svullen runt ögat.
Att dom blir lite rinniga på sommaren är ju inte ovanligt med tanke på alla flugor och knott som irriterar. Men nu är det värre en nånsin, det droppar vätska ur ögonen och han har som små lymfödem runt ögonen, ffa i framkant!

Någon som har något bra tips för att lindra detta?!
Kör med flughuva ibland, men pga att han utvecklat skavsår om han går med den för ofta, så är jag lite restriktiv.

Kom gärna med tips.... :confused:

Sv: Rinnande och svullna ögon

Hmm....låter lite konstigt, så jag vet inte om "badda med bomullstussar indränkta i koksaltlösning" räcker?

Men absolut måste du skydda ögonen från alla insekter. Köp en annan flughuva eller varva med "flugsnören" - antingen satta på halsrem eller på grimma. Sy på muddar på flughuvan om det saknas, kolla om du verkligen har rätt storlek till honom... Ja, vad mer kan jag säga? Ring veterinär och fråga!

Är det en infektion så kan hornhinnan skadas om han går med det för länge.

Lycka till!

MALINox skrev:
Connemaravalacken har under senaste veckorna blivit så väldigt rinnig i sina ögon. Det droppar klar vätska ur dem och han är rejält svullen runt ögat.
Att dom blir lite rinniga på sommaren är ju inte ovanligt med tanke på alla flugor och knott som irriterar. Men nu är det värre en nånsin, det droppar vätska ur ögonen och han har som små lymfödem runt ögonen, ffa i framkant!

Någon som har något bra tips för att lindra detta?!
Kör med flughuva ibland, men pga att han utvecklat skavsår om han går med den för ofta, så är jag lite restriktiv.

Kom gärna med tips.... :confused:
Skaffa en flughuva som har RESÅR,finns billiga sådana,då slipper du skavsår..och se till att han har den på dagligen. Ha gärna en i reserv så du kan byta huva då och då om den blir skitig och full med damm.

Kontakta veterinär om ögat är mkt irriterat! :eek:

Men se till att skydda ögonen mot flugor om du har en flugkänslig häst,tänk själv vad vidrigt att ha flugor som kryper i ögonen hela tiden,och ju mer ögat svullnar och rinner, desto mer flugor ! Usch stackars pållen... :(
Lycka till!

Det är troligtvis som andra påpekat flugorna som är boven. Är det så svullet som det låter så kontakta veterinärern för att få en ögon salva. En del av hästarna där jag är har det och efter några dagar med behandling och flughuva så brukar det ge sig.

Säger som dom andra att kontakta veterinär, annars kan man vid lindriga symtom(rinningar) badda med lite svalt kamomillte.

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 489
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Vårt sto fick för cirka 3 månader sedan rinniga ögon. Huden under ögonen blev hängiga och det såg verkligen inte bra ut! Så vi kontakta...
Svar
8
· Visningar
2 147
Senast: Mary91
·
T
Hästvård Har ett kallblodssto vars ögon började rinna lite för ca 1½ vecka sen. Då hade vi just släppt henne på bete så jag trodde det var...
2
Svar
22
· Visningar
4 562
Senast: Tooveee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar