ringskor/sula

B

Buster2005

jag behöver råd från någon som har erfarenhet av ringskor.
Sätter man på ringskor efter en knäledsinflamation?
Eller ska det till allvarligare saker än så?
Den häst som jag har på foder har haft ringskor och sula dom senast 5 åren. Ägarna provade att ta bort det och ha vanliga skor, men då blev hästen halt.
Nu har jag haft den på foder ett bra tag och tyckte det var dags att sätta på vanlig skor. Det gjorde jag för några veckor sen, hästen gick en lättare hopptävling, ftf bra i benen, blev vet. besikt. u.a. men nu e hästen halt. Snälla ge mej lite råd.
 
Sv: ringskor/sula

Buster2005 skrev:
jag behöver råd från någon som har erfarenhet av ringskor.
Sätter man på ringskor efter en knäledsinflamation?
Eller ska det till allvarligare saker än så?
Den häst som jag har på foder har haft ringskor och sula dom senast 5 åren. Ägarna provade att ta bort det och ha vanliga skor, men då blev hästen halt.
Nu har jag haft den på foder ett bra tag och tyckte det var dags att sätta på vanlig skor. Det gjorde jag för några veckor sen, hästen gick en lättare hopptävling, ftf bra i benen, blev vet. besikt. u.a. men nu e hästen halt. Snälla ge mej lite råd.

Varför gå in och ändra ett vinnande koncept :confused:

Hästen har ju fungerat på ringskor och du tyckte att det blev billigare eller? att sätta på skor istället trots att ägaren sa att man provat och hästen blivit halt förut !

Vad arg jag blir och hade blivit om det här var min häst :eek:
 
Sv: ringskor/sula

Vissa hästar behöver ringskor i hoppningen, har de ett kraftfullt avstamp så kan även en häst som normalt inte har veka kotor gå igenom kotorna rejält. Värst av allt är att plötsligt plocka väck ringskor på en som är van vid det blir en rejäl skillnad på vilket stöd den får i trakterna vid hoppning med följden att den får en rejäl oväntad uttänjning av senorna.

Jag hoppas verkligen att du först fått ett godkännande av ägaren att byta till vanliga skor, annars får du nog det hett om öronen nu.
 
Sv: ringskor/sula

Min gamling (25 år:love: ) har ringskor + tjock sula båda fram pga strålbenshälta/ringkota hf. Har haft det sedan 2001.
Skulle aldrig sko honom med vanliga skor fram, inte ens utan sulor. I somras tappade han en ringsko i sommarhagen som jag ej hittade, hovis slog på en vanlig sko + sula i stället (går ej att svetsa ute vid sommarhagen, inget stall:( ). Pållen blev dålig direkt, fick sko på en ringsko när han kom hem från betet. Det blev väldigt dyyrt.
 
Sv: ringskor/sula

varför tog av skorna???
hästen hade ju dom av en anledning och har den dessutom haft dom i fem...

MIn har ringskor pga strålbenshälta går han med vanliga blir han halt,änsålänge klara han sig med enbart ringskorn men funderar på att lgga på sula oxå
 
Sv: ringskor/sula

Är det nästa steg man brukar ta, att lägga på sula alltså, när det inte räcker med ringsko längre? Min har också strålbenshälta och han har eggbar skor fram, men har varit lite halt nu igen så jag funderar på vad jag ska göra för att hjälpa honom ytterligare ....
 
Sv: ringskor/sula

Eggbar är ju en ringsko bara att den är äggformad. Äggformade ringskor som du har på din häst anses bäst till hästar med strålbenshälta eftersom den avlastar strålbenet. Jag kan inte se att en sula skulle *hjälpa* till direkt. För vad ? Att hästen är halt till och från är något du får räkna med eftersom den har strålbenshälta. Tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: ringskor/sula

Frågan är ju...varför blir hästen halt bara för dom tar bort ringskorna ?? Knäinflammationen måste väl vara läkt, har hästen kanske något annat fel ni inte kollat upp ?
 
Sv: ringskor/sula

Jag hade ringsko till min foderhäst. För han trampade ur när han gick och så hade han bockhov/björnfot.
Det funkade bra på han och han var aldrig halt när jag hade honom.

Jag tycker att du ska sätt på det igen eller fråga vet om vad din foderhäst behöver.
 
Sv: ringskor/sula

Hej!
Jag hade ringskor på min fyraåring när hon vrickade hovleden. Hon var rejält halt i ca 3 månader, men inte friskförklarad förräns efter 6 månader. Jag hade kvar ringskorna ca 2 skoningar efter det att jag satt igång henne, eftersom det skulle avlasta, dock rekommenderade de att inte ha kvar dem längre än så eftersom det stör hovens naturliga rörelser. Jag bytte alltså till vanliga skor igen, och det har inte varit några som helst problem.
 
Sv: ringskor/sula

sulan hjälper ju på så sätt att det blir mjukare lr vad man ska säga ,min är oerhört känslig för hårt underlag så han ska få pg beslag nu nästa gång hovis kommer
 
Sv: ringskor/sula

*KL*
Den där Patentskon verkar vara ännu bättre.
Min kompis tycker att de är suveräna, även för en frisk häst.
 
Sv: ringskor/sula

När min pålle fick diagnosen i juni 2001, skulle han ha enligt vet på Ultuna (Owe W, mfl) tåriktad ringsko med sidokappor höger fram.
När vi var inne på MK året därpå för att kolla upp vb (olycksfågel), tyckte de att han ska ha ringsko med tjock, vit sula båda fram, eftersom han hade ringkota hf enligt dem.
Så min pålle har 2 diagnoser, strålbenshälta från Ultuna, ringkota från MK, samma ben.
Så nu skos han med ringskor + tjock sula båda fram, vanliga skor i bak. Funkar ej utan sulor, inte ens med tunnare sulor (de blå eller svarta, vi har provat:( ). Har alltid Soul Pack imellan hov och sula, för att förhindra röta, fick jämt röta när fd hovisen inte la in något alls eller bara bomull.:eek:
 
Sv: ringskor/sula

Hästen har något problem med hovbenet/benen. Har lagt på beslagen igen och peppar peppar så verkar det fungera bättre. Vad tycker ni att en sån häst e värd? Det e en maxad D-ponny som tävlat lite grann i hoppning för många år sen (tror jag). E 15 år i år.
E den värd 35.000? Ja jag vet vad ni kommer att säga max 20.000 eller? Jag älskar ju denna häst....:cry:
 
Sv: ringskor/sula

får man diagnos strålbenshälta genom röntgen? där är ju ngt problem med hovben eller ngt. får inga riktiga svar.:confused:
 
Sv: ringskor/sula

För att se om strålbenet har förändringar måste man röntga. Det var så min fick sin diagnos och då hade han blivit behandlad för hovledsinflammation först eftersom man trodde att det var det som var problemet.
Eftersom hästen har problem med hovbenet/benen kanske det vore idé att röntga strålbenen för att utesluta att de har några förändringar? Särskilt om du har för avsikt att köpa den(eftersom du frågar vad vi tycker den är värd, antar jag att du går i köptankar).
 
Sv: ringskor/sula

ja,detta e hästen med stort H. e de rimligt att vi delar på röntgen köpare/säljare?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp