Ringsko eller eggbar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare yazmin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 954
Y

yazmin

Var köper ni sådana? Och vilka storlekar finns det eller måste man tillverka själv ringsko?? Är inte särskilt svetskunnig :confused:.

Sv: Ringsko eller eggbar

Min hovslagare tillverkar ringskon när han är på plats för skoning. Han har en buss med svets och slip och saker han behöver.

Pratade min hovslagare, håller inte på med sjukbeslag och han blev kränkt när jag nämnde ringsko. Tror nämligen att pållen har lite strålbens känningar. Inte halt utan mera speciel gång och lite stum i frambenen. Visade ingenting på böjprovet men är öm och spännd vid bogarna.
Vet inte om jag ska ta direkt en annan hovslagare. Eller försöka med vanlig skoning med väldigt kort tå och mycket överrullning. Vad tror ni?

Har ni rtg strålbenet, annars är ju det en bra ide. (För jag antar ni har utrett hästen i övrigt, dvs hältutredning?)

Min dam med strålbensförändringar fick ett helt annat steg och en helt annan svikt med ringsko. Kort tå gav ingen skillnad.

Även min hovslagare smider skorna på plats efter hästen som ska ha dem, har en gasolässja och sån där *tappat bort vad det heter* grej man kan skära metall med, samt svets med sig i bilen. Behöver bara ett eluttag.

Nej vi har inte gjort rtg, men det blir kanske aktuellt beroende på hur hon mår efter metacam-kuren. Men jag tror att vi kör med ringskor direkt. redan efter 1 metacam dag var det helt annan häst som jag mötte idag. Hon har ALDRIG varit så pigg som idag, redan efter 1.

Nej vi har inte gjort rtg, men det blir kanske aktuellt beroende på hur hon mår efter metacam-kuren. Men jag tror att vi kör med ringskor direkt. redan efter 1 metacam dag var det helt annan häst som jag mötte idag. Hon har ALDRIG varit så pigg som idag, redan efter 1.

fast metacam är ju allmänt verkande?? Det är ju smärtstillande och oavsett var hästen har ont verkar det ju (om det tar). Inte bara hoven. Eller har ni hältutrett ordentligt och lokaliserat det till hoven?? *förvirrad*

Sen, ringskor kan du ju ha bara för att om det så skulle vara och du vill det, jag blir bara lite förvirrad hur ni konstaterat strålbenskänningar?

Det finns att köpa i travsportbutiker. Vi använder ofta ringskor till våra travare. Du kan också beställa dem på travsportbutiker med internethandel. (Mantorps travshop och Ladugårdsinrede är dem jag kommer på nu, men det finns många fler.) Storlekarna anges då i travstorlekar 00-0-1-2-3-4, där 00 är för unghästar och 3 eller 4 passar till ett ganska normalt halvblod.

Konstaterat och konstaterat, följande symptomer i framdelen, kort och stum i steget, lägger tåspetsen alltid först, gå på bogarna, snubblig, står framdelen aningen under sig att avlasta strålen. Jep Metacan, NSAID non steroid antiinflammatory drogs och mest fick hon det pga. spänningar och stelhet i bogarna.

Kan inte tänka mig att ringsko kan skada hästen, den avlastar hur som helst strålen.

Konstaterat och konstaterat, följande symptomer i framdelen, kort och stum i steget, lägger tåspetsen alltid först, gå på bogarna, snubblig, står framdelen aningen under sig att avlasta strålen. Jep Metacan, NSAID non steroid antiinflammatory drogs och mest fick hon det pga. spänningar och stelhet i bogarna.

Kan inte tänka mig att ringsko kan skada hästen, den avlastar hur som helst strålen.

Ja men är det inte bättre att ta reda på GRUNDproblemet först, få det diagnosticerat? Det du beskriver är en häst som har ordentliga problem, och mycket ont. Och det kan beror på en rad andra orsaker än strålbenet.

Och är det inte bätre att ordentligt klinikutreda hästen?

För om du slår på ringskor och hästen blir bättre, så är ju risken du bara döljer symptomen en stund. Men sen kommer de tillbaka, och då kanske grundproblemet inte går att 'fixa' längre?

Så för hästens skull - klinikutred den. Snarast möjligt. Rtg, böjprov, diagnostiska bedövningar - vad som krävs för att få en DIAGNOS. Och handla sen utefter diagnosen?

Det finns ju inte enkom fördelar med ringskor liksom.

nu talar vi inte om 250 000 hopphäst utan äldre nsv. Veterinär rekomenderade ringskor och om ej hjälpt ev. utreda. Det vad h*n såg och hittade lutar mot strålbensbesvär. Påpekar att hästen är INTE halt varken före eller efter böjprovet. "fixa" grundproblemet på 17 årig bruksnordis...för hästens skull, tragiskt nog tror att det blir galoppera med änglar.

Senast ändrad av en moderator:

Hon används flitigt som gräsklippare i hagen, mjukisdjur till matte, kelis och gois. Så om annorlunda skoning löser hennes bekymmer då skiter jag fullständigt utreda vidare!!

Självklart har det betydelse, kommer inte att lägga ned massa pengar och tid på en häst som kommer inte att göra mycket annat än ovan nämnda uppgifter, OM hon blir bra med annorlunda skoning.

Det kan inte hovbråskförbening då? Då blir de ju stumma i steget o sånt där. Nordisar är ju inte ovanligt att de drabbas av sånt...

Det har jag också tänkt, det finns ju många otäcka hovsjukdomar som NSV drabbas av.
Funderade lite grann idag när jag tittade på henne att nu är hon min bästa vän. Träffade veterinär på fm och h*n rekommenderade ringskor som 1. och sedan utreda vidare om ej bättre gång. Ska följa rekommendation.

Nya hovslagaren var i fredags, och det första han sa var att tån är alldeles för lång och trakterna alldeles för låga och hästen är för trångt skodd. Jag som har litat på min hovslagare!!! Och trodde också att följande skoning har orsakat ömhet i sulan.
Nya hovisen tvärkortadetån och lämnade trakterna ifred, la sula och ringsko. Det var så påtagligt hur hästen reagerade, flyttade vikten direkt mera framåt mera högställd. Fick sedan visa hästen i skritt och trav och vad gör hon börjar busa direkt.
Igår tog hon på promenad och sedan longeda hon en liten stund i skritt och trav. Jätte fint, helt normalt, mycket längre steg och ingen toffelgång och glad och arbetsvillig. Metacam slutades i torsdags. För tillfället är jag mycket nöjd.

Nya hovslagaren var i fredags, och det första han sa var att tån är alldeles för lång och trakterna alldeles för låga och hästen är för trångt skodd. Jag som har litat på min hovslagare!!! Och trodde också att följande skoning har orsakat ömhet i sulan.
Nya hovisen tvärkortadetån och lämnade trakterna ifred, la sula och ringsko. Det var så påtagligt hur hästen reagerade, flyttade vikten direkt mera framåt mera högställd. Fick sedan visa hästen i skritt och trav och vad gör hon börjar busa direkt.
Igår tog hon på promenad och sedan longeda hon en liten stund i skritt och trav. Jätte fint, helt normalt, mycket längre steg och ingen toffelgång och glad och arbetsvillig. Metacam slutades i torsdags. För tillfället är jag mycket nöjd.

SÅg inte veterinären hur illa skoningen var?

Skönt att det hjälpte dock, hoppas det fortsätter så.

Uppenbarligen inte, vilket var dåligt av h*n. Iaf just nu läget se bra ut men som sagt om besväret kommer tillbaka då lastar jag min pålle i finkan och kör hon till kliniken och gör hältutredningen. Hon är ju min bästa vän.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka