lillamy73

Trådstartare
Sitter och funderar här på efterkvällen.

Hämtade hö nu i eftermiddags och där hade kossorna ringorm.
vi rörde inte dem men funderar nu på om ringorm smittar vid direktkontakt eller om det kan vara luftburet?

Ex en lada ca 10 meter från kossorna finns en hölada.
Kan höt föra med sig ringorm fast kossorna inte varit i kontakt med det?

Vad tror ni?

Sv: Ringorm

Jag har endast erfarenhet av ringorm på katt.
Men ringorm smittas av sporer. Om bonden tex. hanterar en ko, och får med sig sporer i kläderna och sedan går ut i höladan så kan det mycket väl smitta. Om bonden vet hur det smittar, så kan han ha vidtagit saneringsåtgärder, såsom att spruta sina kläder och skor/stövlar med virkon efter kontakt med korna.

Jag vet att hundar inte blir lika illa åtgångna som katter. Har du katter inomhus med ringorm så bör man avsluta all avel & utställning under ca ett år. De måste medicineras med stark medicin som är farligt för njurarna. Och man måste jul-städa hemma varje dag, genom att dammsuga, skura golv, lister ja allt. Och om man då tror man är av med det kan man senare få tillbaka det genom att tex. ta fram en bok i bokyllan, där det har missats att ta bort en spor...

Tror dock inte att hästar och kor är lika svårbehandlade. Men har man varit i ett stall/ladugård med ringorm bör man tvätta sina kläder i 60 grader. De som inte tål 60 grader kan man lägga i frysen i ett dygn. Skor och stövlar saneras, och virkon är ett måste när det gäller ringorm.

//Jezz

Min häst hade ringorm med sig när jag köpte honom, det bröt ut efter ett par veckor hos mig. Han hade blivit smittad i ett tävlingsstall där han stod. Man hade använt samma borstar till hästarna, och samma sadel.

I nya stallet fanns ytterligare fyra hästar. Jag var noga med rengöring av både häst och utrustning (med Vircon), och vi använde absolut inte samma saker till de andra hästarna. En av de andra hästarna blev smittade. Jag var inte så noga med mina kläder att jag tvättade dem i Vircon, men jag tänkte hela tiden på vad jag gjorde.

Tror inte du behöver vara orolig över att höet skulle smitta, men hör med bonden hur han gjort i sitt stall så kan du kanske känna dig lugnare. Ringorm är ju inte farligt, men det kan vara drygt att bli av med det. Min häst hade det på ryggen, vilket gjorde att jag inte kunde rida på ett par månader.

Ringorm är luftburet, men trots det så är smittorisken liten! Vi har, innan vi började vaccinera, haft ringorm i besättningen åtskilliga gånger och trots det bara drabbats själva ett par gånger. Och då har vi haft fysisk kontakt med djuren varje dag och ibland inte haft möjlighet och tid att springa och tvätta händerna stup i ett. Det krävs att man vidrör djuren och även sig själv i hyfsat stor utsträckning, så tvättar man sina händer noga med tvål och varmt vatten efter beröring så klarar man sig. Däremot ska man nogrannt tvätta inredning för att minska spridning mellan djurgrupper.

Sol är en av de bästa botemedlen mot ringorm.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Ringorm är på häst inte så smittsamt som man tror. Vi hade ringorm i stallet i höstas och det var bara våra två unghingstar som fick det. Detta trots att vi inte var överdrivet försiktiga i vår hantering av hästarna. Vår veterinär hävdade att på hästar är inte smittorisken alls så stor som hos tex på ko, där oftast hela besättningen blir drabbad. Men man bör nog ändå vara lite försiktig eftersom man blir väldigt isolerad med sina hästar mens det pågår.

Vår veterinär hävdade att på hästar är inte smittorisken alls så stor som hos tex på ko, där oftast hela besättningen blir drabbad.

De som drabbas är inte korna till största del utan ungdjuren. Även om det inte är hög imunitet för drabbade av ringorm så brukar korna i vuxen ålder klara sig förhållandevis bra från att bli smittade. Att nötkreatur sedan blir i högre grad smittade beror ju på att det är svårare att isolera enstaka djur och att det sprider sig så fort mellan djuren. Har man som oss, lösdrift så går det kvickt som bara den.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 596
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 189
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka