mazariin

Trådstartare
Alla ni som är bra på hästens sjukdomar, ta en titt på det här!
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id612774.html

Halvblodet har såna här ringar på hals och ganascher, är det ringorm? Han har inte haft dom särskilt länge, och i början såg det bara ut som insektbett. Antagligen blir han behandlad för det redan, men jag har inte pratat med ägaren så jag har inte fått någon förklaring på vad det är.
(Jag vet, jag är usel på sjukdomar, hoppas ni kunniga vill berätta.)

Sv: Ringorm?

Det är mycket möjligt att det är ringorm. Se dock upp, för det smittar till människa. det är en svampinfektion och bör behandlas omgående då det sprider sig ganska snabbt. Använd handskar för att själv slippa bli smittad och se till att borstar o dyl inte används till fler hästar :crazy:

Okej, tack för ditt svar!
Shettisen som står i samma stall (det är bara de två just nu) har inga alls, hoppas att hon inte behöver bli smittad.
"Lider" hästen av ringorm? Känns det på något sätt?

Ja, det blir ronda röda ringar på huden som kliar och växer :devil: :crazy: . Är dock enkelt att behandla med Pevaryl (på människor), kommer inte ihåg vad det hette till häst :confused: ...

*Ryser* Okej det där vill jag INTE råka ut för!
*Plötsligt börjar det klia på hela kroppen* ;)

Jo, det är nog ringorm för det börjar ofta med något som liknar insektsbett. Snart kommer pälsen att trilla av och han/hon får kala ringar. Hästar verkar inte reagera alls på ringorm och jag tror inte det kliar precis. Men som sagt troligtvis får shettisen det också. I mitt stall fick alla hästarna det med ca 3 veckors mellanrum och även jag själv fick en liten ring på armen och hunden en ring på nosen. Och jag var försiktig, skurade och skrubbade stallet, alla borstar, ja i princip tvättades allting i 60 grader eller använde jag Virkon på det men likt förbaskat fick alla det. Plus att jat tvättade alla hästarna i Imaverol. Ett helsike som dock tar slut.

Usch.. Detta ser jag inte fram emot.. Jobbigt. Undrar bara hur halvblodet fick det?! Han har ju inte varit i kontakt med någon smittad häst..

Men det där känner jag igen ju! Det var en häst på skolan som hade såna utslag förra året och de var över hela kroppen. Jätteäckligt! Men det var inte ringorm utan någon form av nässelutslag, som försvann av sig självt efter några dagar. Så möjligheten finns ju att det kan vara det istället!

Åh! Hoppashoppashoppas att det är något sådant!
Skall till stallet idag, så då får jag se om det har förändrats.
Rapporterar sedan!

Ja, det vore ju skönt för er om det bara var nässelutslag, men man vet ju aldrig. Är ju så många andra här som sagt att det troligtvis är ringorm...

är det ringorm så tvättar man med imaverol, kommer inte ihåg om det är receptbelagt eller inte, hör med din vet

*putt*

Var till stallet nyss, han såg i princip likadan ut som senast, men ringarna hade blivit fler! :cry: :cry: Som sagt, någon som vet ungefär hur lång tid det tar innan pälsen börjar försvinna?

Det är det, och svindyrt.. Man kan badda med jodopax innan man får tag i bot..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka