L

Linn_89

Nu är det så att man misstänker att det går ringorm på ridskolan. Prov har tagits och vi väntar på svar. I alla fall så på anläggningen finns ett "travstall", ett privatstall som hyrs av en förening som i sin tur hyr ut boxplatser och en ridskola. Stallen ligger ganska tätt inpå varandra och har totalt drygt 40 hästar.

En "regel" har kommit fram att de som sköter häst i privatstallet och är i ridskolan ska byta om innan man går till det andra stallet. Regeln har en person i privatstallet satt upp. Jag kan förstå detta, ur den synpunkt att man inte vill att man ska klappa på hästarna i ridskolan och sedan i privatstallet pga smittorisk. Vi har fortfarande inte fått det BEKRÄFTAT och endast en häst visar symptom.

Är detta nödvändigt?!

Hästar från privatstallet står dessutom i hagar som gränsar till just den häst som har visat symptom och de biter och tjafsas och har kontakt med varandra. Alltså kommer det att spridas till dessa hästar (det är ju inet säkert att dessa blir sjuka, men de bär på smittan), sedan sprids det vidare mellan hagarna...Travstallet har sina hagar avskiljt.

Om det nu är ringorm så måste hela stallet och således hela anläggninge saneras. Hästarna ska duschas (duschen är i privatstallet) det kommer väl ändå dit!!! och vi ska springa och byta om för att gå igenom till läktaren... :smirk:

Jag tycker det verkar omständigt..är det ngn som har erfarenhet av ringorm på en anläggning av den här storleken?? hur löste ni det på smartaste sätt?? :confused:

Sv: Ringorm!

Ringorm är smittar mellan djur men även till människa som kan smitta djur tillbaka, smittvägen är direktkontakt antingen via huden eller via borstar och annan utrustning, ringorma har ingen droppspridningssmitta.

Att man alltså inte skall gå runt och klappa de olika hästarna är såldes självklart, pga smittrisken.

Hur man skall gå tillväga för att lösa detta kan jag ej svara på, men att duscha hästen tror jag inte är en bra ide. Man skall även undvika att borsta smittade hästar, då man bara riskerar att öka smittans omfång på drabbad häst. Detta är även som sagt en effektiv smittspridare till andra individer, och man bör därför vara sparsam med borstandet. De veterinärer jag har pratat med brukar rekommendera att torka av hästen med en trasa, samt undvika drabbade områden.

Man skall även vara medveten om att risken för att själv bli smittad är ganska stor.

Imaverol brukar användas.

Ringorm kan vara ett h*lvete att bli av med. På en ridskola i närheten höll man aldrig på att bli av med förrän man kom på hur det smittade - via ryttarnas ridstövlar!
Hoppas ni blir av med det snabbt, det är ju lite otäckt eftersom det kan smitta människor också.

Finns många gamla trådar om ringorm att läsa, sök!

Vi hade ringorm i ett stall jag jobbat i södra sverige. Det var skitsvårt att bli av med, men tillslut avtog det i af.
Täcken, grimmor, borstar mm måste tvättas, däremot är nog inte badning av hästar en bra ide.
Som första åtgärd kan man tvätta det drabbade området med utspädd jodopax, så smittar det inte lika lätt. Eller Imaverol som någon skrev, skrivs dock ut av veterinär, så då ska det ju konstaterat vara ringorm.
Och som sagt man ska undvika att borsta en smittad häst så mkt, då partiklar virvlar runt & det är lätt att det sprider sig...

Är det en ridskolehäst som misstänks ha smitta?
Se till att på en gång tvätta de misstänkt områderna för säkerhets skull så att det inte sprider sig till hästarna som går utmed i hagen.
(Jodopax då tills något är konstaterat)
Sedan får man väl sätta upp en stor lapp utanför denna hästen så att om man hanterar denne så kan man gå & tvätta av sig & byta jacka osv.
Vet att ringorm kan smitta människor, men det är nog inte särskilt vanligt (man ska nog dock passa sig för att tex rida barbacka på en häst med ringorm :D )
Att byta kläder för att sitta på läktaren lät väl lite väl ambitiöst,
eftersom det smittar ju via direktkontakt... antingen häst-häst eller häst-människa -häst osv..
Hoppas det löser sig!
(vi kan ju tillsvidare hoppas att det var "falskt alarm")
MVH

Vi hade ringorm på min skola, inge kul ALLS! :(
Det var jobbigt eftersom vi använder hästarna dagligen i utbildningen & det är många elever som har egna hästar i andra stall runtomkring.
Min klass åkte på att sanera hela stallet...tömma alla boxar/spiltor,skrubba allt med såpa först, sen skrubba allt med vircon & sen spola bort med högtryckstvätt. Smörja alla sadlar, träns, selar, tömmar osv. med Vircon & ta hand om alla borstarna.
För att undvika ännu större smittspridning bland hästarna så fixade vi ryktpåsar åt varje häst som hängdes på resp. box/spilta med bara det nödvändigaste, EN borste & 1 hovkrats (tidigare hade varje häst sin ryktlåda men det blev ändå så att man lånade borstar från varandra när det fattades, det blev mycket mindre sånt sen ryktpåsarna började användas). När ringormen var som värst i stallet hade vi bortförbud på hästarna, vi fick endast bortsa just där sadeln skulle ligga & där tränset skulle vara (om det var skitigt där).
Självklart sattes stallet i karantän också & en lista sattes upp om vad Ringorm var för någonting & hur det smittade osv. (många undrade & instruktörerna blev less på att svara). Ringormen blev rätt så långvarig i stallet eftersom hästarna stod bredvid varandra eller i samma hage & kunde ha kontakt med varandra. Gudskelov var det sensommar så vi slapp jäklas med all täcken...
Tillslut efter ett evigt badande av hästar (med ett medel jag inte minns namnet på) blev vi fri från ringormen...sen dröjde det bara ca.1 månad så fick vi Kvarka....sanering igen...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 730
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 862
Senast: bollen__
·
Hästvård Fick precis höra att stallet ena (ja, redan där blir det ju besvärligt... :( ) medryttarhästen står i troligtvis har kvarka. Stallet...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 606
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag behöver ha akut hjälp med att välja en stallplats till mina hästar. Det är akut eftesom vinter strax är här vilket gör det svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 708
Senast: linetta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna