Kvarka, hur gör man?

Sv: Kvarka, hur gör man?

Vi har haft kvarka 2 ggr i stallet 2gången pga en smittspridare utan symtom som insjuknade 1a gången. Extremt smittsamt Vi fick även stona smittade trots att dom gick i hage 500 m bort och sköttes av 1 person som inte hanterade de sjuka hästarna. Man får inte glömma det enorma lidande hästarna utsätts för. 40 gr feber i över en vecka. Ta tempen ge febernedsättande samt små promenader för att de inte skulle få kolik 3ggrdag. Varbölder stora som pingpongbollar de skulle självspricka. Innan bölden sprack så rann vattnet ut genom näsan på min häst. Inget som veterinären kom ut till stallet för då dom helst undviker stall med kvarka. Saneringen av stallet är ett megajobb. Mycket eldades upp då det är svårt att få det rent. Byter du inte smittade kläder innan du åker buss eller bil så kan du föra smittan vidare.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Precis. Det är extremt smittsamt och en väldigt plågsam sjukdom för hästarna. Därför gäller det att man är försiktig och jag hade inte velat ha personer i mitt stall som inte förstår eller bryr sig om detta, genom att de t.ex. åker iväg till stall där de vet att det finns smitta.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Här stängs hela anläggningen om det finns kvarkamisstanke. Inga utomstående hästar får komma dit på träning, alltså.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 731
Hästvård Hej! Min häst har fått "falsk kvarka" eller Streptococcus zooepidemicus som det egentligen heter och tänkte höra ifall det finns någon...
Svar
6
· Visningar
3 209
Senast: mellis98
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 325
Senast: Magiana
·
Hästvård Är det någon som känner till det? Jag har inte varit i något stall som varit drabbad av Kvarka så mina kunskaper om detta är begränsade...
2
Svar
25
· Visningar
6 530
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp