Ringorm??!!

M

Mimmi22

Min häst har eventuellt fått ringorm, vet inget förrän tidigast fredag då vet. skulle komma ut och kolla på det. Är det någon här som har erfarenhet av det? och isåfall vad gjorde ni åt det?
Min pålla har kala fläckar på rumpen som är stora som enkronor, inte många men några stycken och det börjar med typ små bulor.

:bow: vore jättebra om någon visste nått då man är väldigt orolig.

Glömde säga att hon har gått ensam sen november förra året då jag inte fått hit någon inhyrd men det kommer en i september så direktkontakt har hon inte haft sen dess.

fy fan ringorm e jobbigt... vi hade det på vårt stall för ett bra tag sen, o jag va int så jätteinvolverad då för jag hade ingen häst då men jag minns ialla fall att det var skitjobigt, man måste tvätta alla kläder om man skulle till nåt annat stall, transporter o boxar skurades ur, hästarna tvättades med speciella hudproblems-schampon(tex Hexocil) för jämmnan o alla ryktborstar fick en helrenovering. Sketjobbit som sagt... Det låter iaf som ringorm det du beskriver, o jag lider verkligen med dej. Lycka till med pållen din!

Du ska gå till apoteket( eller om det är på recept??) och köpa imaverol och tvätta hästen med.....+ alla saker hästen har haft kontakt med...boxväggar, grimmor, sadlar...allt...

Jag ger även mina ett homeopatmedel som heter sepia 200, detta gör att ringormen stannar av...helt suveränt...finns det andra hästar i stallet så ge dom också i förebyggande...10 piller..en enda gång.

Skolan lyckades ju ha det varje höst. Imaverol fungerar kanon. Tänk på att det smittar på människor - en klasskompis fick ringorm och det var tydligen inte så himla kul. :smirk:

Usch vad jobbigt!!

Vi hade ringorm istallet förut och det var ett himla massa tättande.. Se till så att ingen häst åker på tävling eller liknande så smittan sprids mer..

Tvätta hästarnas helt med imaverol varje dag.
All utrustning kan du tvätta med virkon.
Rekomenderar att tvätta varje klädesplagg och duscha noga efter besöken då de ju smittar till människor med :/
När pälsen börjar växa ut på de kala områdene är det "läkt"

Jag åker ingenstans så länge hon har ringorm, jag vill inte bli anklagad senare av någon att jag smittat deras hästar så man kan väl säga att jag satt min häst i karantän tills det är över. Som tur är har jag paddock på hemmaplan så jag kan träna där så länge.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 148
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London