Coop

Trådstartare
Hej!
Upptäckte att dottern fått ringorm och kollade katterna. En av fyra såg vi hade lite mjäll och lite håravfall.

Har läst om det på nätet och ska kontakta veterinären i morgonbitti.

Ska inhandla Virkon idag tänkte jag och börja desinficera där katterna brukar vara. Katterna är utekatter och har sovplats i pannrummet, som ligger en bit från huset.

Vad har ni för erfarenheter? Hur har ni behandlat era katter och omgivningen?

Coop
 
Sv: Ringorm

hästar behandlar man var 3:e dag med något medel och sprayar boxen, misstänker att man inte kan göra samma sak med en katt då det var dödskallar på medlet och handskar använde för att behandla
 
Sv: Ringorm

Har man bara ett par katter som varken ställs ut eller går i avel är det inte alltid man behöver behandla dem alls. Det finns lite info på SVAs hemsida.

De jag känner som har haft ringorm hos sina katter har dock varit uppfödare som haft många katter i sitt hem och de har haft ett rent helvete för att bli kvitt skiten. Numera behandlar man väl helst katter oralt eftersom de ofta är besvärliga att bada, men medicinen är äcklig och hård på levern så man måste ta uppehåll mellan behandlingarna. Uppfödarna jag känner har dessutom köpt ångtvättar för att kunna värmehandla i princip allt i sina hem. De flesta har efter noggrann sanering sluppit återfall, men en flyttade till ett nytt hus och fick med sig smittan ändå...
 
Sv: Ringorm

Nu hade vi tur i oturen, det visade sig att det inte var katten utan en klasskamrats kaniner som hade fått det.

Coop
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·
Hemmet Japp. Idag var Anticimex här och konstaterade det vi befarat i två veckor, vi har vägglöss. :cry::yuck::cry::cry::yuck: Som dessutom...
2
Svar
22
· Visningar
5 475
Senast: gul_zebra
·
Katthälsa Hej! Har 3 kräsna katter, varav 2 på 16 år som har problem med sköldkörteln som de medicinerar för. De äldre är tunna och behöver få i...
Svar
4
· Visningar
4 062
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp