Ringorm- virkon s

ankic

Trådstartare
Vi har vaccinerat hästarna i vårat stall mot ringorm, då ridklubben bredvid har haft ringorm. Nu till saken är att hästen har fått ringorm ändå.Vet. menar att vaccinet inte är 100% säkert. Eller så har det bara tagit lång tid innan det har brytit ut. Ska nu sanera med virkon, men ska jag spraya på allt och sedan skölja ? Ska det verka innan sköljning ? Vi har ett kallstall så det blir svårt att skölja av boxen med vatten . Hur ska jag göra? :confused:

Sv: Ringorm- virkon s

Vaccinet är absolut inte 100% säkert, när vi hade ringorm på skolan så var det endast en av privat hästarna(skolhästarna fick det också, men de stod i annat stall) som fick ringorm och det var den enda som var vaccinerad...

Man ska använda ordentlig mekanisk rengöring. Dvs skrubba med något, eftersom om du bara sprayar får du aldrig bort sporer under skiten. Utrustning som tål tvätt ska tvättas i 60 grader. Det står väl på rengöringsmedlet någon bruksanvisning om hur du ska göra ?

Hittade detta:

Virkon S är lätt att använda. Pulvret är lättlösligt i vatten. I Virkon S finns tillsatt en färgindikator som gör att lösningen blir ljusröd. När färgstyrkan bleknar avtar lösningens effekt och man bör göra i ordning en ny lösning. Genomsnittlig hållbarhet efter en upplösning av pulvret är ca 7 dagar. Tiden är beroende av lagringstemperaturen och eventuella tillkommande orenheter i samband med tillredning.

Virkon S löses i vatten enligt doseringsanvisningen och sprutas ut med ryggspruta, högtryckstvätt med lågt tryck eller annan lämplig utrustning. Vid användning av högtryckstvätt med injektor måste denna kunna ställas in på minst 12% men helst 20%, annars måste brukslösningen blandas i kar eller tunna och sugas upp direkt med tvättaggregatet. Åtgång vid stalldesinfektion är 0,2 - 0,3 lit/m² behandlad yta, vid användning av 1 %-ig brukslösning.

Virkon S finns nu i en ny beredning som en lättlöslig tablett på 5 g. 1 tablett löses i en sprayflaska med en halv liter vatten till en 1 %-ig lösning för desinfektion av t.ex undersökningsbord, laboratorieutrustning, hund-, katt-, kanin- och fågelburar, verktyg samt övrig utrustning kring djuren. Även lämplig att använda för sprayning av stövlar och andra skodon vid stallingången.

Vid användning på plast- och gummimattor sköljes ytan efter avslutad desinfektion för att undvika bildning av vita fläckar efter upptorkning. Virkon S kan också spridas genom dimning.

Observera: All desinfektion skall föregås av rengöring med högtryckstvätt eller rotborste och vatten. Virkon S kan lösas upp till 6,5% i 20° C vatten.

Utblandad lösning bör ej vara i permanent kontakt med mjuka metaller som t ex aluminium, koppar eller mässing pga risk för korrosion. Känsliga ytor och sprayutrustning sköljes efter användning.

Tack för svar.
Har tvättat täcken och skydd i 60 grader( har även haft i virkon ) Ryktlåda mm har jag skrubbat med utspädd virkon och sköljt. Hur gör jag med tränsen? Jag tänkte koka betten, eftersom svampen dör i 60 grader så borde det bli bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag har blivit rådd av veterinär att tvätta min häst med Virkon S och har köpt tabletter som ska lösas i vatten. Det jag inte kan hitta...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Miaa
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 019
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar