Ringorm, regnskållor eller harpest *bilder*

M

MammaHelena

Vad tror ni?

Ska ringa till veterinär i morgon och få det hela undersökt men det vore ändå intressant att få veta vad ni tror.

Ringorm ?
Har haft ut kiropraktor och sedan var en hästtandläkare ut till stallet och en del ej stalltillhörande hästar kom på besök och alla stod de i boxen bredvid vår. Men ringorm kan tydligen ligga latent och vänta i omgivningen i FLERA år och jag vet inte om det funnits ringorm i stallet tidigare. sn fnns det ju flera differentaldiagnoser (tror jag att det heter)

Harpest ?
Ha ha...jag vet det låter konstigt men i förra veckan när jag kom till hagen (hon går ensam) lyfte vårt sto inte så mycket som på huvudet när jag kom och när jag närmade hennes stod hon i rödfärgad snö och slickade i sig blod som låg samlat i en pöl med stän lite varstans (förstå min panik). Såg tussar efter hare när jag senare gick igenom hagen.

Har fotat på den vid ganaschen, sedan har hon en under "hakan". Förutom dessa så har hon små "raspliknande" saker på hals, bakom ganach och bog - där pälsen sticker upp finns en "krusta". Drar man i krustan förljer det med päls med rot och roten är grönfärgad vätske-slemmig.

pic_show_id25702103.html

pic_show_id25702106.html

pic_show_id25702117.html

pic_show_id25702134.html

Någon som vet, har erfarenhet av det här?

Sv: Ringorm, regnskållor eller harpest *bilder*

Jag är verkligen ingen expert, men ringorm har man ju sett några gånger och det ser helt annorlunda ut (åtminstone dom varianterna som jag stött på). Så ringorm skulle nog jag utesluta iaf.

Läs tråden "Elaka knottror i pälsen". Där finns några bra svar om regnskållor. I övrigt ska jag nog låta mer kunnigt folk uttala sig...
;)

kan mkt. väl vara ringorm. tvätta utsatta partier med jodopax eller virkon (svampdödande) och ta kontakt med veterinär. är det ringorm så skriver vet. ut lämplig lösning att tvätta med. inget farligt men det är ett jäkla jobb att bli kvitt. va noga med handhygienen, ringorm smittar även människor, dock är inte alla djur/människor lika motagliga.

jag har fått ringorm många ggr. under årens lopp på hästarna (dock aldrig själv, men min syster smittas väldigt lätt) det kan se ut så där...

Knappast harpest. Infektioner i Sverige ses främst hos skogshare och människor. Enstaka fall finns observerade hos lämmel, ekorre, smågnagare och råtta samt fåglar som korp, fjällvråk och slaguggla.

Tycker det ser ut som ringorm. Ringorm är ju mest aktivt på vintern. Huvud, hals och bål angrips i första hand.

Lady hade ju ringorm när hon kom till ridskolan... Fast borde kanske inte kunna flytta sej till er box i och för sej.. ;) (Antar nu att det är du som har häst i samma stall som jag, fast du har bytt namn ;))

He he * fuling där*

Kom nyheten flygande när du gjrde entré i stallet idag ?! Ha ha

Japp, har bytt namn - visst är det fint ;)

Vet. Mats TRODDE att Lady hade ringorm, därför blev hon behandlad som om hon hade det. Men det blev aldrig säkerställt eller fullt diagnostiserat.

Det som är lustigt är att det bara sa PANG och helt plötsligt så är hon "översållad" med småsk*t och äckliga sår.

Någon sade att det blir karantän i stall med ringorm - jag vet inte om det stämmer.

Hoppas på att det är någon av de andra hudåkommorna som kan lika ringorm - de är mer lättbehandlade.

TUVISEN!!! Kom ihåg att vi lånade ett täcke av er, jag kan ta hem det och tvätta....

Ha ha... Harpest var ett förslag med "en blink".

Det kan smitta bland annat genom att man äter smittat kött (hästen slickade i sig blodet) och eftersom vi verkar vara särskilt utsatta (känns det som i alla fall ) med mycket konstigheter gällande vårt sto - så är det inte en omöjlighet...Ha ha

Neä faktiskt inte, var mamma som läste på lappen och sa det till mej ;) Men kollade bara lite snabbt på avstånd men såg inget då...
Tror inte hela stallet blir i karantän för i somras hade de ringorm i Romme och de åkte då och tävlade som vanligt... Är väl mest troligt att det kmr från någon av hästarna som var här när tandläkaren var där lr från kiropraktorn...
Tkr ju inte att det borde vara kvar något i stallet heller, för tvättade det ju i somras och hade väl på desinfektionsmedel då?

såg bilden nu, ser ut lite som ringorm, har bara sett med hårlösa fläckar, har inget minne av några skorpor...

nej, det är inte stallkarantän pga. ringorm...

ja, det kan komma plötsligt och på vissa individer bli väldigt angripet på kort tid medans en del inte blir smittade alls..

det är en svamp - kontaktsmitta. med rätt medel från vet. är det tvätt i sådär 10 dagar av angripna platser, tvätt med jodopax eller virkon av tex. borstar och stallinredning och ev. transport som hästen haft direktkontakt med, tvätt av täcken och vojlockar, läderrengöring osv. och givetvis nogrann handhygien..

sköter man det så blir det inga fler "återfall". mkt. jobb under sådär 2 veckor men sedan brukar det vara bra :laugh:

*tillägg* det kan räcka med att en människa varit in och klappat på hästen efter att ha varit i kontakt med annnan smittad tidigare utan dec. handtvätt eller med smitta på kläderna.

Senast ändrad av en moderator:

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/DermatofytosRingorm/

Bra sida, där kan men läsa om ringorm, regnskållor och andra hudåkommor på häst (och Harpest!! )

Inkubationstiden för ringorm (det är väl från smittans tillfälle till den syns?!) ska vara runt 14 dagar så då stämmer inte tidpunkten för tandläkare/kiropraktorbesöken - ej heller den döda haren incidenten men det ä så som hillevie skrev - det räcker med att en smittad individ kommer och sähger "hej på dig hästen" med en klapp.

Får se när vi får tid hos vet. Vill dit NU - så vi kan få ett medel och skrubba oss rena.

Är det inte bättre att ta ut distriktsveterinären istället?
Annars så riskerar ju en massa andra hästar att bli smittade.
Detta är ett fall för "Tant Ester"!

Tycker inte att det ser ut som ringorm, den ringorm jag har sett har varit torrare på det hårlösa stället, det här såg kladdigt/vätskande ut.

Två hästar i stallet där jag tillbringar dagarna råkade ut för något som var mycket likt det på bilden. Vi hade Lotagen sedan tidigare som vi duttade på dagligen, och efter ett par veckor försvann det. Var aldrig i kontakt med vet., men efter att ha läst lite skulle jag tro på regnskållor (streptotrikos).

Jag skulle tvättat hästen med svamp/bakteriedödande schampoo och sedan duttat in med virkon eller liknande på fläckarna. Var noga med hygienen bara! Blir det inte bättre efter ett par veckor hade jag nog kontaktat veterinär.

De hästar som vi hade fick det på bogen, precis under täckeskanten där det ibland kan rinna in vatten och tänkas bli fuktigt, vilket är typiskt för regnskållor.

(Lotagen används oftast mot svallköttsbilding, men vi har märkt att det är lite av ett "undermedel" som funkar mot lite allt möjligt :p skulle tro att det är för att det torkar ut)

Lycka till!

Jag tycker inte riktigt heller det ser ut som ringorm. Var ringomr i ett stall jag stod i förut och dom drabbade hästarna hade mer torra fläckar.

Men inte åker man väl till veterinären när man har en misstänkt smittsam sjukdom?

Vi fick iafa utskrivet en "medecin" som vi dom första dagarna skulle bada hästarna i och sedan bara duta på själva "såren" Vi fick detta under sommaren, och då var det tre hästar som stod inne och inte gick på bete. Min och två till. Min häst fick det inte men vi tog ändå en dusch på honom för säkerhetsskull och sedan fick han "isoleras" (lättare att flytta på den enda hästen som inte drabbades än på dom andra två)

Senast ändrad:

Tror inte hela stallet blir i karantän för i somras hade de ringorm i Romme och de åkte då och tävlade som vanligt...

Det är däremot inte tillåtet
Samtidigt intygar du på heder och samvete för varje häst du har anmält att den under de tre senaste veckorna - räknat från denna dag - inte har visat några tecken som kan tyda på smittsam sjukdom, att den under samma tid inte har vistats i ett stall där en smittsam hästsjukdom dig veterligen har förekommit

Citatet ovan från dom vilkoren du måste acceptera för att du ska kunna få igenom din anmälan enligt tävlingsdatabasen.

Har då pratat med veterinär på klinik. Mailade bilderna ochutifrån det satte hon en preliminär diagnos. - Streptostrikos eller Regnskållor som det vanligtvis kallas.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/Streptostrikos/

Vi skall badda de utsatta ställena med Klorhexidin under en vecka och dra bort "krustorna" och badda där med.

Hon ville ännu inte förkasta teorin om ringorm men så som såren såg ut idag och utefter de variga hårrötterna från krustorna verkar det som om det är regnskållor.

Så länge vi inte "byter grejer" med andra i stallet ska smittorisken vara liten.

Om vår ponny inte är bra efter en veckas behandling eller om såren breder ut sig över kroppen ska vi ringa till kliniken igen för en tidsbokning, åka dit så att en skrapning kan göra och ge antibiotika i muskeln.

Nu kan jag pusta ut - det här var ,för ovanlighetens skull, en billig kontakt med kliniken :rofl:

Tack alla

jag hade precis tänkt föreslå att det var Löss hästen har....

hade en häst för flera år sedan som hade exakt likadana sår i pälsen, vi trodde det var ringorm eller något liknande först, men det visade sig vara löss....

inget roligt mitt i vintern att löss-behandla häst, inte en häst utan alla hästar i stallet.. brrrrrrrrr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka