Ringorm på männiiska

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 8 843
Sv: Ringorm på männiiska

Knapplånar mig själv.....

Finns en lite småkul historia om när jag och dottern som då var 4 år gick in på apoteket för att köpa Pevaryl. På "vårt" apotek så var det då på så vis att receptfria medel stod man i kö för. Den person som betjänades stod innanför markeringen medan alla andra snällt fick vänta på den andra sidan.

När det var vår tur så talade jag om att jag ville ha en rejäl laddning pevaryl och ingen övrig info. Detta hämtades och när hon kom tillbaks så blev jag tillfrågad om vi hade haft fotsvamp tidigare. Varpå jag glatt svarade, aningen för högt åxå om man får utläsa reaktionen, att vi har inte fotsvamp utan ringorm! Varpå dessa stackars människor som stod snällt och väntade på sin tur snabbt ryggade tillbaka med en flämtning! :D När vi gick ut från apoteket till allas stora lättnad kan jag ju säga, viskade min dotter: Såg du mamma vad rädda alla tanter och farbröder blev när du sa att vi inte hade fotsvamp utan ringorm!? :rofl:

Kicki :)

Var det revorm? Tycker att det var konstigt att läkarna så lättvindligt bara avfärdade med att du var så ung! Dåligt tycker jag! :( Men om det var under sommaren så hade du tur iom. att solen bidrar till uttorkning. Och visst läker ju ringormen/revormen ut till sist men varför ska man behöva härda när det finns hjälp att få!? Det kan ju bli tämligen besvärligt om man får en rejäl spridning! Vet av egen erfarenhet då jag fick från ena örat och ned över hela halsen. :( Tur att jag har långt hår! :)

Kommer inte ihåg, men revorm låter inte så bekant... :confused: Det var nog under vår-sommar, om jag minns rätt. Jag tänkte inte så mycket på det iallafall, fast såhär i efterhand verkar det konstigt att jag inte fick nån hjälp för det.

Usch, låter inget vidare, men visst är det praktiskt med långt hår ibland!

Har nu hört av en vet (dock ej min och en smådjursvet) att istället för behandla kan man vaccinera mot ringorm! Är det någon annan som hört detta? Varför sa isf inte min vet det?

Ja, jag gjorde både och. Det beror dock på vilken sort det är. Vissa finns det vaccin mot, andra inte.

Nej, det var en riktig plåga! :( Klådan är väldigt speciell, inte som med t.ex. ett myggbett. Ja det gick inte att lämna gården med håret uppsatt om man inte ville att folk skulle stirra på en med lätt avsmak! :D

Har nu hört av en vet (dock ej min och en smådjursvet) att istället för behandla kan man vaccinera mot ringorm! Är det någon annan som hört detta? Varför sa isf inte min vet det?

Vi har vaccinerat våra "nötter" i 6-7 år nu! Fungerar ypperligt. :)

Ja, jag gjorde både och. Det beror dock på vilken sort det är. Vissa finns det vaccin mot, andra inte.

Oftast härör det var ringormen trivs på kroppen. All ringorm är en trådsvamp som växer ned i hårsäckarna och ger då håravfallet och klåda. Därför så är klådan mycket speciell för det är inte bara på huden det kliar utan även under den.

Ja, det funkar som behandling om det är en typ av svamp som det finns vaccin mot. Jag gjorde dock både och på inrådan av veterinär. Jag behandlade med en vätska i väntan på provsvaret, när det sedan kom och jag hade "turen" att min häst hade en typ som var vaccinerbar. Du vaccinerar var 9:e månad.

IS-> Jag vet att all ringorm är svamp, men det finns olika "typer". Alla finns det inte vaccin mot. Jag syftade på min häst i det tidigare inlägget vilket kanske inte framgick.

Ska ringa vet som gjorde skrapprovet då, så jag får reda på om det finns vaccin mot den. Tack så mycket.

När gjordes skrapprovet? Det ska skickas in på lab där de gör en odling på det först innan de kan få fram ett provsvar. Det är dessutom inte alltid odlingen lyckas... Inte lätt det här med ringorm!

När gjordes skrapprovet? Det ska skickas in på lab där de gör en odling på det först innan de kan få fram ett provsvar. Det är dessutom inte alltid odlingen lyckas... Inte lätt det här med ringorm!

Gjordes i veckan. vet har lab hemma, så det tog bara en dag:bow:

Jag menar om det funkar som behandling? Alltså istället för tvätt/salva eller vad man nu fått rekommenderat?

Vaccinerar man en gång per år sedan eller?

Nötkreatur vaccineras som spädkalv med ett par veckors mellanrum, sedan inget mer, efter det så har de livslångt skydd. Har aldrig vaccinerat hästarna så jag vet hur tillvägagångsättet är där.

Att vaccinera fungerar inte som behandlig, har dom drabbats så är andra behandlingsformer som gäller.

På hästar fungerar vaccination även som behandling enligt min vet. Min häst räknades som frisk efter att ha tagit två sprutor med en veckas mellanrum och väntat ytterligare en vecka.

Liknande trådar

Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sol
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
199
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: Görel
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna