Ringorm på männiiska

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 8 843
Sv: Ringorm på männiiska

Konstigt....Hade vet ute idag, hon tror inte att det är ringorm, men tog skrapprov för säkerhets skull. Hon sa att den ringorm som hästar har INTE smittar människor emellan! Men det gör tydligen den ringorm som finns hos katter (trots att någon skrev att det inte är så) ,marsvin och kor. (Har jag läst mig till).

Jo, man kan smitta sin pojkvän!!! om du glömmer bort dig och kliar dig på ditt ringormsmärke, då får du förmodligen lite svampsporer under naglarna om du sen kliar dig själv eller honom kan du sprida svampen vidare utan att du tänkt på det. Jag fick mitt första lilla märke på kanarieöarna under en semester, där man använder sololja på dagen och after sun på kvällen. Efter 3v hade det spridit sig på hela min kropp samt till min poljkvän...

Hade ringorm i somras/höstas på 4 av mina hästar och det spred sig som en löpeld till övriga hästar i stall och på bete. Vi fick smittan med oss hem från Flyinge när stona varit där på betäckning. OBS! Dom stod aldrig uppstallade där utan kom ett par ggr dit för gyn och seminering. Var endast i gynspiltan max 10 min varje gång, ingen beröring av andra hästar men smittan fanns ju på inredning ev. personal som hanterat det smittade hästarna. Hade ut vet 2ggr, från början såg det ut som regnskållor på det ena fölet och den beh då med fucudinsalva på ryggen, men efter ca 2v hade dom andra tre tydliga upphöjda märken i pälsarna och ett par dar senare håravfall. Vet sa då, att det finns olika stammar av ringorm som inte alltid ser likadan ut. På Flyinge vacc man många av sina hästar mot ringorm och trots detta har man ändå fått det på sina hästar, vilket tyder på att den kan förändra sig lite. Bra att ta skrapprov direkt då får man ju exakt svar, Det har läkarna gjort på mig oxå varje gång. Tidigare sas det om man en gång haft det skulle man bli resistent... vilket jag uppenbarligen inte blivit. men i somras klarade jag mig, kanske att det var den stammen jag varit utsatt för tidigare...?

Hästen som mest troligt (Den hade fått upptäckt smitta precis innan min visade och de hade haft samma sadel.) smittade min häst i somras kom också från flyinge.

Min kompis fick ringorm. Hon fick med eller mindra runda utslag som såg ut som eksem. Hon fick en salva att stryka på och visst, de försvann men det kom nya eftersom smittan fortfarande fanns i kroppen. Till slut fick hn penicillin och då gick det bort helt.

När jag var liten fick jag ringorm, jag hade då två hästar, men när vi pratade med doktorn som skrev ut salva, så trodde han mer på att jag hade fått det från våra höns.

Sjävklart kan det smita, men det är inte så jätte vanligt att det smitar till männsika till människa.

Och som du säger att det sprider sig när man kliar på "ormen" och sen tar någon annanstans.
Men när man har ringorm, så blir man nästan pedantisk (iaf jag), tvätta händerna så fort jag råka nudda låret...sov i byxor och var jätte noga med att inte pilla!

Hejsan, Hoff hoff igår kom provsvaren från Araben på vårt stall som fick en kal fläck vid mungipan och ögat, små dock.RINGORM är de.
Vi har 3 hästar på vårt stall, dock har inte våra 2 andra blivit smittade, eller i alla fall inte visat någon som helst symtom på de, och jag hoppas inte jag eller min vovve heller får de.

Är de vanligt att de bryter ut senare på dom 2 i så fall?
och sen måste man ju tvätta hela stallet och sadelkammaren, men då undrar jag när man ska göra de? Nu på en gång?eller om ett tag då behandlingen börjat bita eller efter behandling???
Sen de här med utrustningen, måste alla saker i hela stallet tvättas eller är de bara sakerna som varit i kontakt med honom?smittade heppan alltså?!

T.ex, Nordisen och araben´s saker är inte nära varandra i sadelkammaren, måste jag ändå tvätta alla nordisens täcken som han inte ens använt??

GUD vad jobbigt att djuren blir sjuka, just nu har alla 3 hästar någonting!URK URK URK!

och vi har så jävla mycke saker, bara Trolla har säkert 10 täcken. och vi bor högt uppe i norr och har upp till 35grader kallt!!

den sorts ringorm som drabbar katter är inte samma sort som den kreatur- kossor, hästar o dyl. får. den sort katterna får går inte på människor eller kreatur och upptäcks via ett särskilt ultraviolett ljus.

det är rätt vanligt att nötdjursbesättningar drabbas av ringorm och det är samma sorts ringorm som även drabbar hästar. detta har bra många vet. informerat om under årens lopp då vi varit drabbade ett antal ggr. dessutom när min syster haft det så har vårdcentralen informerat henne varje gång om att hon ska vara försiktig då det även kan smitta mellan människor.

Vi hade ringorm på ortens ridskola för några år sedan. Den fick stängas under en tid. Detta för att inte ungarna skulle bli smittade o smitta vidare i skolan osv. osv... Så visst kan ringorm smitta från människa till människa.

Vissa ringormstyper kan smitta åtminstone häst till katt. Min katt fick ringorm ovanför ögonen och det syntes utan UV-ljus och togs prover på som sedan skickades in på analys som bekräftade misstanken. Det var samma sort som hästen hade.

jo, det finns säkert olika typer av ringorm som även går på katt (det är ju svampinfektioner). men när man generellt talar om ringorm på katt med tex. ras kattuppfödare så är det inte smittsamt för kreatur och människor och syns under visst ljus.

KL
Det finns 3 släkten och 30-40 olika arter av ringormsorsakande svampar. Vissa kan infektera enstaka djurslag, vissa många olika djur och andra både djur och människa. Allt beror på arten av svamp. Ngn generell regel för alla typer av ringorm finns inte.. HH

Min kompis fick ringorm. Hon fick med eller mindra runda utslag som såg ut som eksem. Hon fick en salva att stryka på och visst, de försvann men det kom nya eftersom smittan fortfarande fanns i kroppen. Till slut fick hn penicillin och då gick det bort helt.

Provsvaren har kommit och det var ringorm! dessutom har han i samband med detta haft lymfangit och blivit behandlad med penicillin. Min fråga är nu om penicillin hjälper mot ringorm!?
Betyder det isåfall att jag inte behöver behandla?

nej, pencillin hjälper inte mot ringorm. pencillin är mot bakterie infektioner och ringorm är svamp.

kl
Jag blev beh med tabletter i 1mån(Grisovin?) + svampsalva samt rek solarium 1g/v för att torka ut huden av spec på hudmottagningen.

:oOch då hade jag redan smittan min pojkvän... Han fick inte ringormen förrän ca 3v efter att mina första symtom dök upp(Dom "små Myggbetten i klunga"). Pinsamt värre... Men tur att det fanns en bra "Djurförklaring" och sammankoppling till att jag smittade honom...Vi bodde inte i samma land på den tiden...

Jag hade ringorm en gång, fast de kallade det något annat? :confused: Blir lite förvånad över alla salvor och tabletter ni fått ni i tråden, till mig sa de bara att det skulle gå över för att jag var så ung (12 år) Och det gjorde det. Fick lite "utslag" eller märken vad man ska kalla det ganska långt ner på ryggen. Jaja, jag hade väl tur ändå.

Var det inte behandling i tablettform mot svamp som hon fick!? Något som är vanligt när salvorna inte riktigt hjälper. För penicillin hjälper inte mot ringorm eller revorm som det heter när det drabbar människor.

Delvis Kl.
Numer så vaccinerar vi alla våra nötkreatur mot ringorm redan som kalv. Tidigare så fick vi vågor av ringormsfall med olika intensitet. Och detta trots nogrann rengöring av inredning o.dyl. Som tur är så lyckades vi hålla hästarna fria. Men själva så har vi haft ringorm hela familjen, något som vi avhjälpte med pevaryl och sol!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade ringorm en gång, fast de kallade det något annat? :confused: Blir lite förvånad över alla salvor och tabletter ni fått ni i tråden, till mig sa de bara att det skulle gå över för att jag var så ung (12 år) Och det gjorde det. Fick lite "utslag" eller märken vad man ska kalla det ganska långt ner på ryggen. Jaja, jag hade väl tur ändå.

Var det revorm? Tycker att det var konstigt att läkarna så lättvindligt bara avfärdade med att du var så ung! Dåligt tycker jag! :( Men om det var under sommaren så hade du tur iom. att solen bidrar till uttorkning. Och visst läker ju ringormen/revormen ut till sist men varför ska man behöva härda när det finns hjälp att få!? Det kan ju bli tämligen besvärligt om man får en rejäl spridning! Vet av egen erfarenhet då jag fick från ena örat och ned över hela halsen. :( Tur att jag har långt hår! :)

Kicki :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sol
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
199
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: Görel
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna