Ringorm på männiiska

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 8 843
N

nixa 324

Undrar om det finns någon som har blivit smittad av ringorm från sin häst? Eller om ni vet någon? Hur vanligt är det? Eller är vi bara smittbärare? Har läst att människor kan bli smittade av kor, marsvin och katter. Men det står ingenstans om häst till människa.

Sv: Ringorm på männiiska

Häst till människa kan smitta. Min häst hade ringorm i somras, men jag klarade mig. Dock blev en annan i stallet smittad. Jag har även flera i bekantskapskretsen som blivit smittade av sina hästar och jag tror inte att det är helt ovanligt.

Edit: Dessutom kan man lyckas få med sig det från sin häst till sin katt, det lyckades jag med. Så jag hade både häst och katt(unge) smittade i somras. Jag förstod det som att människor som lider av eksem eller är känsliga har lättare att få ringorm och att vuxna, friska katter oftast inte får det.

Jag sökte på google och hittade detta

Ringorm kan smitta mellan olika djur och även till människa. Hur lätt smittan sprids är olika. Det beror på vilken typ utav ringormssvamp det är som hästen är smittad med. Så man ska tvätta av redskap sadlar osv. med svampmedel typ virkon S. det finns svampschampo för hundar och katter men det är inte speciellt vanligt att den ringorm som går på hästar smittar hundar och människor. Sommar och torka gillar inte svamparna. De flesta hästarna blir imuna mot svampen men problemet är att det finns flera olika.

jag har haft ringorm en gång i tiden. var väl 10 år gammal. bodde då på bondgård och en tjur vi hade köpte från öland hade ringorm med sig när han kom hem, så jag fick det av honom. som tur var så klarade båda mina hästar sig från det. jag hade det väldigt länge, men fick medicin mot det. undvek så klart att vara i ladugården ett tag. men det smittar från häst till människa-och människa till häst.

Smittar det från människa till människa då? Kan jag smitta min kille tex, även om han inte har varit i kontakt med det smittade stallet?

förra året fick min häst ringorm, jag fick en ring i en tias storlek på halsen, min kille blev inte smittad, å vi sover i samma säng dagligen osv.

ägaren till den hästen som smittade min fick också det, fast hon fick större ringar på låren...

så visst smittar det från häst till människa.

Hoppas inte jag smittar min kille om jag nu får det. Vet någon som inte skulle uppskatta pållen så mycket då:D

Har haft ringorm då några hästar i stallet hade det. Har exem så var väl mer mottaglig för det antar jag. nu är ringormen borta men exemen har förvärrats sen jag fick ringorm för 3 år sedan... :crazy: (före jag fick ringorm hade jag inte exem på händerna, bara lite torrare händer möjligtvis)

Ringorm ska inte smitta från människa till människa (har jag läst). min sambo drabbades inte iallafall... :D

Jag blev smittad av vår häst snart efter att den blivit smittad på större anläggning.
Det kliade som attan och fick ringar på hela ena sidan halsen. Urk!!

Baddade med samma medel som hästarna badades i. Imaverol vet tror jag det heter.
Sved till som rackarn sedan försvann det på ett par dagar.

jag använde mig av lamesil krämen den för fotsvamp.. det sved ingenting på mig med kliades

Vi hade också ringorm i vårat stall för ett antal år sedan, och ja, jag och ett par andra människor blev också smittade. Jätteäckligt, får rysningar när jag tänker på det.
Lånade hästens imaverol och det hjälpte på mig också.

ringorm som drabbar hästar och kreatur smittar från djur till människa, från människa till djur och även mellan människor och är en kontaktsmitta. därimot så är inte alla individer motagliga för smittan. sist vi fick det med en nyinköpt häst drabbades knappt hälften av pållarna trots att alla går ihop. jag har aldrig fått det trots att jag behandlat med bara händerna många ggr. men tex. min syster åker på det varje gång hon kommit i kontakt med smittan.

det är oehört viktigt att tvätta stallar och alla saker som varit i kontakt med det smittade djuret noga med svampavdödande medel tex. virkon eller jodopax annars kan svampsmittan finnas kvar i många år och föras vidare eller att man aldrig blir riktigt kvitt eländet, samt att ha gummihandskar när man tvättar dom drabbade områdena på tex. hästarna.

vi har drabbats av ringorm ett flertal gånger under dom senaste 30 åren, förr fick vi en salva utskriven som va mkt. effektiv och lättanvänd, senare år har vi fått utskrivet ett flytande licens preparat som hästen ska baddas med, mkt. bökigare.

min kattuppfödare har påtalat att den typ av ringorm som katter kan drabbas av smittar inte människor utan drabbar bara katter. jag köpte för många år sedan en katt från australien, strax innan han skulle exporteras hit så upptäckte den uppfödaren att hon fått ringorm på sina katter efter en utställning och dom fick behandlas allihop länge innan han kunde komma hit, dom använde ett sorts ljus och lyste katterna med hos vet. för att kunna konstatera att dom va friska efter avslutad beh.

Ja, sanering är otroligt viktigt! I stallet där jag stod kom det en tillfällig beteshäst som hade med sig ringorm och det var endast min unghäst som vid tillfället endast hade varit i Sverige i några månader och inte helt var i kondition än som blev smittad. Det är även jätteviktigt att se till att hålla sig på hemmaplan då det kan smitta genom att en spor flyger från en häst till en annan. Så att tävla t.ex. ska man inte göra innan man vet att det är utläkt.

När jag väl hade fått ringormstypen konstaterad på min häst blev hon vaccinerad mot den typen. Innan hade jag i flera veckor kämpat med Imoverol, men det lyckades sprida sig iaf. Vaccinet verkade även mot utbruten smitta och efter två sprutor och någon vecka så var hon friskförklarad. Jag hoppas att jag slipper ringorm fler gånger då det var ett sånt bök att bli av med det!

När vi fick ringorm på ridskolan för längesen vet jag att det var en människa som blev smittad. Det är nog inte så stor smittorisk, annars borde många av oss fått det.

Har haft ringorm för ett x antal år sedan.
vet inte vad jag blev smittad av antingen från nån utav ladugårdarna den vi hade kor i på den tiden elr den gamla me maskiner i (kan tydligen hänga kvar ett tag i inredningen har ja hört) elr skolans gympa omklädninsrum elr nåt sånt. Hade på ena elr båda benen. vårdcentralen gav mig en salva att smörja med sen en svagare när symtom började försvinna. kan va rätt segt om ja minns rätt. kliar som bara den:crazy: å kan ta ett tag innan de blir en ring å man fattar va de e tror ja. vet ingen annan som hade samma veva som jag iaf. vet inte om nåt djur som hade då heller va ja minns.:confused:

Har haft ringorm 3 gånger!!! Första och andra gången blev jag smittad via kalvar/kor/ladugård när jag gick jordbruklinjen resp arb som djurskötare. Tredje gången blev jag smittad via hästarna. Ja, det smittar till människor!!! Jag smittade min pojkvän som fick hela ryggen och armarna. Jag fick jätte starka tabletter som jag åt nästan en månad, samt olika svampsalvor att smörja kroppen med. Kan bara säga att första gången hade jag ringar på hela framsidan, ryggen och armarna från trosorna upp till halsen... Andra gången på armen och sista gången bara på kinden...Men det är INTE roligt!!! Kliar och smittar som F..N

Kan tillägga att först såg det ut som 10 små röda myggbett ett par dar som kliade som attan sen tog det nog en v-10 dar innan det blev en röd upphöjd lite svullen ring. Vissa ringar var ca 7cm i diameter, andra var ca 1cm...

Jag har haft ringorm på låret, och då hade jag ingen som helst kontakt med djur...utan vissa männsikor bär på "ringorm" svamp...sa doktorn...jag är för övrigt känslig mot sånt får lätt exem osv.

Du kan inte smitta din pojkvän, om du inte gnider dig mot honom så kan det smittas.

Min pojkvän blev iaf inte smittad:d

kl

kan man få ringorm av djur som inte visar symptom??

Hej min förra ponny hade ringorm. Och sen efter några dar så fick jag det på min arm. Det blev som en rund ring som först blev illröd
och sen efter nåra veckor blev vitt och sen så fick jag salva och då gick märket bort efter några veckor.

Liknande trådar

Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sol
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
199
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: Görel
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna