Sv: Ringorm på männiiska
ringorm som drabbar hästar och kreatur smittar från djur till människa, från människa till djur och även mellan människor och är en kontaktsmitta. därimot så är inte alla individer motagliga för smittan. sist vi fick det med en nyinköpt häst drabbades knappt hälften av pållarna trots att alla går ihop. jag har aldrig fått det trots att jag behandlat med bara händerna många ggr. men tex. min syster åker på det varje gång hon kommit i kontakt med smittan.
det är oehört viktigt att tvätta stallar och alla saker som varit i kontakt med det smittade djuret noga med svampavdödande medel tex. virkon eller jodopax annars kan svampsmittan finnas kvar i många år och föras vidare eller att man aldrig blir riktigt kvitt eländet, samt att ha gummihandskar när man tvättar dom drabbade områdena på tex. hästarna.
vi har drabbats av ringorm ett flertal gånger under dom senaste 30 åren, förr fick vi en salva utskriven som va mkt. effektiv och lättanvänd, senare år har vi fått utskrivet ett flytande licens preparat som hästen ska baddas med, mkt. bökigare.
min kattuppfödare har påtalat att den typ av ringorm som katter kan drabbas av smittar inte människor utan drabbar bara katter. jag köpte för många år sedan en katt från australien, strax innan han skulle exporteras hit så upptäckte den uppfödaren att hon fått ringorm på sina katter efter en utställning och dom fick behandlas allihop länge innan han kunde komma hit, dom använde ett sorts ljus och lyste katterna med hos vet. för att kunna konstatera att dom va friska efter avslutad beh.