Ringorm på handskar

M

Mirus

Säkerligen några här inne som har erfarenhet av ringorm.
Var iväg på en kurs för drygt två veckor sen och tänkte vara hjälpsam och erbjöd mig att hålla en häst en kort stund. Klappade hästen på mulen med mina handskar...då fick jag reda på att hästen ifråga har ringorm. :crazy:

Lämnade så klart över hästen omgående och hivade kvickt in handskarna i bagaget i en metallbehållare. Där har dom legat sedan dess. Kunde inte göra mycket annat. Alla andra kläder är tvättade och jag tvättade mig så klart också.
Handskarna är i skinn...måste jag desinficera dom? Eller har skiten försvunnit från dom vid detta laget?

Sv: Ringorm på handskar

jag skulle tvätta handskarna.. jag har haft ringorm en gång.

jag var personligen inte besvärad av det på något sätt.. däremot var det lite pyssel att smörja in ringormen då den gärna sitter där man inte kommer åt själv.

Jag skulle försöka decifinera handskarna även om de är skinn. Ringorm är inte kul att få .

Och vad gör överhuvudtaget en ringormshäst på kurs ?!?!

Mia

jag skulle sängt handskarna! Jag har haft ringorm själv, och har även jobbat på hoppstall där vi fick in ringorm. Det spred sig till flera hästar trots våra ansträngningar med olika borstar, handtvätt etc. En massa tid går åt till att tvätta och smörja, spara dig själv risken att behöva ödsla tid och pengar på detta och ta istället en sväng till ridsportbutiken och köp ett pa nya handskar!!:laugh:

Envis ringorm ni måste haft :O Jag jobbar mycket på ridskolan här hemma och vi hade ringorm på flera hästar nu i höst men den är borta nu, trots en massa ungar som springer mellan hästarna utan att tvätta ordentligt.

*delvis kl*

Då åker dom i soptunnan. Ett par nya kostar ju inte mer än man kan leva med.
Tack för alla svar.

Ps. Hästen som var på kursen med ringorm...stället vi var på var hans hemmaplan...hela stallet hade mer eller mindre ringorm. =/
Fattar inte att andra folk vågade ta dit sina hästar (de visste om det, jag gick som fotfolk)

Ps. Hästen som var på kursen med ringorm...stället vi var på var hans hemmaplan...hela stallet hade mer eller mindre ringorm. =/
Fattar inte att andra folk vågade ta dit sina hästar (de visste om det, jag gick som fotfolk)

Kan tycka att det är oansvarigt att ta dit sin häst när man vet att det finns ringorm i det stallet ......

Men ibland tänker inte folk längre än näsan räcker .
Och det är ju både direkt och indirekt smitta på skiten .

Mia

:eek: Att kursen inte ställdes in eller flyttades!? Detta torde väl dessutom bryta mot smittskyddslagen.

Ringorm lyder inte under smittskyddslagen, däremot får man inte tävla med ringormssmitta eller komma från ett smittat stall, men det beror ju på att man då lyder under TR.

Du behöver inte slänga handskarna men köp virkon S finns även på "engångsförpackning" och tvätta ordentligt. Som jag nämnt tidigare så är ringorm på HÄST inte så smittsamt som många vill ha det till (läste tom i en tråd om ngn som ansåg att man måste bränna hela sin gödselstad :grin:) Däremot är det extremt smittsamt på tex nöt, kanske därför det hysteriska ryktet uppkommit.

Utgick på nöt som jag arbetar med och haft det 3 olika gånger på 2 olika jobb samt haft det själv och jobbat med pers som haft det ,men även om det inte är lika smittsamt skulle jag bränt handskarna ..ringorm är tillräckligt tråkigt för att inte ta några onödiga risker.

Senast ändrad:

Jag har erfarenhet av ringorm från den tiden jag födde upp katter, och på katter är det otroligt smittsamt och svårt att bli av med.

Det som inte klarar en tvätt i 60 grader (typ ylle, skinn etc), det kan man lägga i frysen över natten.

Sporerna överlever inte i frysen.

Vi fick sanera både stall, hästar och prylar mitt i vintern (flera minusgrader) när vi hade ringorm. Allt enligt vad vet. ordinerat.

Det som inte klarar en tvätt i 60 grader (typ ylle, skinn etc), det kan man lägga i frysen över natten.

Sporerna överlever inte i frysen.

Jo sporerna överlever frysen (därför är det också så att sporerna överlever utomhus även efter en hel varagavinter)

Däremot överlever dom inte imaverol/virkon.

Dessutom visste inte tränaren om det utan fick reda på det efter att han ridit en av hästarna (talade bara engelska). Det enda han ick veta innan han kom var att hästarna hade någon hudåkomma, men han verkade inte ta speciellt allvarligt på det ens efter att han fattade vad det var...och han skulle till ett annat stall senare och undervisa.
Kan säga att min respekt sjönk väldigt mycket för både stallägare (som även var hästägare) samt tränare. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka