Ringorm från människa till häst?

Sv: Ringorm från människa till häst?

det är väldigt smittsamt oavsett om det är från djur till djur, djur till människa, eller människa till djur.

därimot så är inte alla individer motagliga, när vi haft smittan i stallet så har inte alla hästar insjuknat, även om dom går/står ihop. själv har jag "pillat" och tvättat utan handskar i "fläckarna" utan att få det, medans folk i min omgivning fått det utan att igentligen veta hur det gick till.

Jag har ringorm nu och var hos läkaren igår och hon sa att ring orm bara smittar från häst till häst och häst till människa, inte från människa till människa eller människa till häst!

då bör hon läsa på om ringorm, det smittar "hur som helst" eftersom det är en svamp, därimot är inte alla individer lika mottagliga.

ringorm är vanligt. och jag vet att det smittat från människa till häst och människa till människa. varför skulle det inte kunna smitta människa till häst om det smittar häst till människa ? lite orealistiskt..

eftersom både människor och hästar kan få det så kan det givetvis smitta åt alla håll ;) (och även kossor, får, hundar, katter, kaniner och vilt..)

Jag har ringorm nu och var hos läkaren igår och hon sa att ring orm bara smittar från häst till häst och häst till människa, inte från människa till människa eller människa till häst!

Läkare brukar inte ha så mkt utbildning på zoonoser (sjukdomar som smittar mellan djur och människor), veterinärer läser mkt mer om sånt så fråga din veterinär istället : )

Ringorm kan orsakas av ett antal olika svampar(dermatofyter). Vissa går bara på människa medans andra företrädesvis går på djur, se som vanligen går på hästar o nöt är inte samma som man vanligen hittar på katt.
Om en människa har smittats med ringorm från häst är risken att sprida vidare till andra hästar stor. Om man smittas från hund eller katt är risken för spridning till häst liten.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka