Jag upplever att fler cyklister swosjar förbi utan att sänka hastigheten, och utan att plinga vare sig nära eller god tid så vi hör inget, jag och hunden och det skrämmer skiten ur oss så vi hoppar högt. Han går ju där i godan ro och läser nyheterna och jag har fokus på honom, i stort sett endast, för att kunna förhindra hans reaktioner på saker- reagerar han på något vet jag att något är i närheten, han är mina öron och ögon. Tyvärr är han inte utbildad så han funkar dåligt som det men detta är mitt sätt att kunna ha hund, att ha fokus på hunden när jag är ute och då tappar jag annat runt mig. sorry, en parentes var det.Ok men jag skrev om att cykla förbi långsamt, dvs sänka hastigheten, och hålla ut
Jag tvekar inte att cykla ut i gräset om det krävs för att hålla ut.
Jag har inte skrivit någonting om att hundar ska gå fot, det är en talang ingen av släktens hundar haft. Att hålla kort koppel (ingen har haft flexi) eller hålla dem i gräset har inte varit problem dock.
Jag är lite osäker på vilken hastighet du tänker på när du säger att någon cyklar förbi snabbt, är det -snabbare än att gå, eller typ 30 km i timman på en elcykel.
Det är möjligt att jag skulle plinga vid tex vit käpp iom att du skrivit att det är bra vid käpp.
Men jag håller med om -plinga precis bakom ryggen grejen. Jag hoppar åt alla kanter, dels för att det händer så sällan och dels för att det är ett plötsligt skarpt ljud som betyder att någon är på väg att köra precis där jag är. Likaså om någon tutar precis bakom ryggen när jag cyklar. Plinga på oerhört långt avstånd grejen har jag inte stött på.
Det här om fot handlar mer om inlägget du svarade på och som jag höll med om det du skrev. Nu har min hund långt flexi, beroende på om det är någon i närheten så har han olika långt. Folk nära, kort hållen bredvid mig/framför precis så jag ser/känner honom. Ingen nära så har han längre koppel, hur långt beror på tid, var vi är och sikten. Jag kollar runt mig hela tiden, missar förstås ibland, men det brukar vara på sådana ställen där sikten är lite mer skymd och då har han inte lika långt koppel och inte lika stor frihet. Han har lärt sig vänster (och höger) och ska gå på vänster sida alltid. Slarvar ibland så jag får säga till honom (det är en husky, man ska i hans värld testa så reglerna fortfarande är samma med jämna mellanrum ) men han är på intet sätt en säkerhetsrisk i vanliga fall, men när det kommer någon oavsett om det är gående eller cyklist, kallar jag honom till mig så att han har kort koppel och så får han mer fritt när vi är ensamma igen.
Hastigheten cyklisterna, framför allt de med el har här är hög, väldigt hög. Betydligt snabbare än att gå, man sänker inte hastigheten alls generellt. Och det går alltså mycket snabbare än när man cyklar på vanlig cykel utan el.
Jag tänker att det är respektfullt att kalla in sin hund till sig när man ser folk komma, gående eller cyklister, och på samma vis kan jag se att det är respektfullt att plinga i tid när man kommer bakifrån med sin cykel. Dels så visar jag att jag har koll på min hund och respekterar de som inte vill ha/är rädd för att få en hund nära sig och dels så får jag respekt av en cyklist om "här kommer jag så att du hör". De cyklister som faktiskt gör så fungerar det riktigt bra med tycker jag.